خبرگزاری کار ایران

مالکی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

دلایل پنهان ماندن مذاکره خلیلزاد با طالبان و نتایج انتخابات افغانستان/ سناریوی جدید واشنگتن برای کابل

asdasd
کد خبر : ۸۳۹۵۶۸

سفیر پیشین ایران در افغانستان گفت: آمریکا با پنهان کردن نتیجه مذاکرات اخیر نماینده این کشور در امور افغانستان با طالبان و همچنین به تعویق انداختن اعلام نتیجه انتخابات افغانستان، در حال فضاسازی جدید است.

«فداحسین مالکی» سفیر پیشین ایران در افغانستان با اشاره به آخرین وضعیت سیاسی افغانستان و گمانه‌زنی‌ها در مورد آغاز مذاکره طالبان و آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: مذاکرات فعلی که آمریکایی‌ها در دوحه و پاکستان به صورت پنهانی با طالبان انجام داده‌اند با توجه به شکست‌هایی که داشته‌اند، نشان می‌دهد سناریوی جدیدی در حال نوشته شدن از سوی آنها در پرونده افغانستان است. اگر با دقت به تحولات این کشور نگاه کنیم، می‌بینیم که مذاکرات پنهانی خلیلزاد با مقام‌های طالبان در قطر دقیقاً هم راستا با انتخابات ریاست‌جمهوری پیش می‌رود؛ به صورتی که تا به امروز هیچ نتیجه مشخصی از رأی‌گیری در انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان اعلام نشده و این موضوع دائماً در حال به تعویق افتادن است. از جهتی دیگر، بسیاری از مقام‌های سیاسی، امنیتی و حتی نمایندگان پارلمان و سنای افغانستان اعلام کرده‌اند که تقلب گسترده در انتخابات این کشور روی داده و هشدار داده‌اند که اگر نتایج به صورت واقعی اعلام نشود و آرای مشکوک خارج از آمار قرار نگیرد، دست به اقدام‌ و حتی برخوردهای حزبی و خیابانی خواهند زد.

وی ادامه داد: این وضعیت به خوبی نشان می‌دهد که ایالات متحده با یک سناریوی مشخص، مذاکره پنهان با طالبان را پیش می‌برد و از سوی دیگر به گونه‌ای اوضاع را در افغانستان مدیریت می‌کند که فعلاً نتایج انتخابات اعلام نشود؛ به بیانی دیگر، عدم اعلام نتایج نهایی انتخابات همانند محتوای مذاکرات زلمی خلیلزاد با طالبان مشکوک است. این وضعیت نشان می‌دهد که واشنگتن در حال وقت‌کشی است تا بتواند اختیارات طالبان را مهندسی کند؛ به گونه‌ای که آنها در مقاطع مختلف اختیارات زیادی را به طالبان می‌دهند و در مقابل هم طالبان خواهان امتیازات بیشتر است.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به تعلیق مذاکرات بین‌الافغانِ پکن گفت: اینکه منابع طالبان پس از انتشار خبر پایان مذاکرات اخیر و پنهانشان با خلیلزاد اعلام می‌کنند که همچنان مشکلات به قوت خود باقی است و از سوی دیگر آمریکایی‌ها ابزار امیدواری می‌کنند، تنها یک بازی سیاسی به حساب می‌آید که خروجی آن مشخص نیست. این در حالی است که اخیراً «ضمیر کابلوف» نماینده ویژه ریاست جمهوری روسیه در امور افغانستان اعلام کرده که برگزاری مذاکرات بین‌الاافغان در پکن به دلیل ناراضی بودن طالبان از چینش هیات کابل تعلیق شده است. این موضوع هم به خوبی نشان می‌دهد که طالبان به دنبال کسب نتیجه از مذاکرات پنهان با خلیلزاد است و از سوی دیگر اختلاف‌ها همچنان به قوت خود باقی است. باید متوجه بود که کابلوف به عنوان نماینده فدراسیون روسیه در پرونده افغانستان، احاطه بسیار خوبی بر اوضاع و احوال افغانستان دارد و به نظرم مسکو در حال باز کردن جای پای خود در تحولات این کشور است.

وی در پایان تصریح کرد: اینکه آیا در آینده‌ای نزدیک شاهد برگزاری آشکار و مجدد مذاکرات طالبان با آمریکا خواهیم بود یا خیر، مسأله‌ای است که در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. بسیاری از منابع خبری و منابع آگاه سیاسی اعلام کردند که به زودی این مذاکرات از سر گرفته می‌شود اما واقعیت این است که در جلسات پنهان میان طالبان و خلیلزاد حرف‌های زیادی رد و بدل شده که نمی‌توانستند آنها را در جلسات آشکار و علنی اعلام کنند. لذا به نظر می‌رسد اگر خروجی جلسه پنهان نماینده ایالات متحده با طالبان به نتیجه رسیده باشد، شاهد برگزاری دور جدید مذاکرات در دوحه خواهیم بود. مضاف بر این باید متوجه باشیم که آمریکایی‌ها به دنبال قبضه کردن پرونده افغانستان به نفع خود هستند تا کشورهایی مانند چین، ایران و روسیه وارد محیط مذاکره و فعل و انفعال‌های سیاسی نشوند. لذا اگر دور جدید مذاکرات هم برگزار شود، بدون تردید بی‌نتیجه به پایان خواهد رسید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز