خبرگزاری کار ایران

وعده رئیس‌جمهوری شیلی به معترضان برای عدم مصونیت نیروهای امنیتی

asdasd
کد خبر : ۸۳۵۷۳۸

رئیس جمهوری شیلی به عدم مصونیت نیروهای امنیتی که در جریان اعتراض‌های اخیر به خشونت و نقض حقوق معترضان متوسل شده‌اند، متعهد شد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «سباستین پینیه‌را»، رئیس‌جمهوری شیلی متعهد شد به نیروهای امنیتی که در جریان آشوب‌ها و اعتراض‌های اخیر مردم این کشور علیه سیاست‌های اقتصادی و اختلاف طبقاتی به خشونت و نقض حقوق معترضان متوسل شدند و در جریان آن بیش از ۳۰ کشته بر جای ماند، مصونیت قضایی ندهد.

دادستان‌های شیلی در حال تحقیق در بیش از هزار پرونده مرتبط به ادعای نقض حقوق مردم از جمله شکنجه و خشونت جنسی توسط نیروهای پلیس و ارتش هستند.

پینیه‌را شب گذشته در نطق تلویزیونی خود اعلام کرد: «به‌رغم تعهد قاطع ما و تدابیر پیشگیرانه برای حمایت از حقوق بشر،‌ این پروتکل‌ها در برخی موارد رعایت نشده و با توسل به خشونت، ‌جرایم و جنایت‌هایی رخ داده است».

وی تأکید کرد که هیچ مصونیتی وجود نخواهد داشت.

موج اعتراض‌ها طی یک ماه در بزرگ‌ترین بحران شیلی از زمان بازگشت دموکراسی در سال ۱۹۹۰، «سانتیاگو»، پایتخت این کشور را به لرزه آورد و منجر به پیش بینی‌های بدبینانه روزافزون نسبت به رشد اقتصادی و معضل بیکاری شد.

دولت پینیه‌را وعده انجام سلسله اصلاحاتی را ابتدا از لغو برنامه سطح پایین دستمزدها تا افزایش حقوق بازنشستگی در پاسخ به درخواست معترضان داده است.

وی شب گذشته با استقبال از توافق انجام همه‌پرسی برای تغییر قانون اساسی کشور گفت: «این آخرین سخنرانی برای شهروندان درباره وضع قانون اساسی جدیدی است که نخستین قانون وضع شده در قالب دموکراسی خواهد بود».

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز