خبرگزاری کار ایران

فدریکا موگرینی:

حفظ برجام به‌ شکل فزاینده‌ای دشوار شده است/ از تلاش‌‌ها برای ایجاد کانال‌ گفت‌وگو استقبال می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۸۱۴۸۶۵

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان نشست کمیسیون مشترک برجام توضیحاتی را در خصوص این نشست ارائه کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه جروزالم پست، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، امروز -چهارشنبه- در پایان نشست کمیسیون مشترک برجام که با حضور وزرای خارجه کشورهای ۱+۴ و ایران در نیویورک برگزار شد، در جمع خبرنگاران حضور یافت و توضیحاتی را در خصوص این نشست ارائه کرد.

موگرینی گفت: «نشست فوق‌العاده چهار به‌علاوه یک ایران، چین، فرانسه، بریتانیا، آلمان و روسیه امروز تشکیل جلسه دادند تا درباره اجرای توافق برجام با یکدیگر گفت‌وگو کنند. شرکت‌کنندگان در این نشست اعلام کردند که قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل بر برجام مهر تایید می‌زند و آن را عنصری کلیدی از پیمان منع گسترش جنگ‌افرازهای هسته‌ای می‌داند.» 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران تایید کرد که طرف‌های باقی‌مانده در برجام همچنان به این توافق التزام دارند، گرچه حفظ آن «به‌شکل روزافزونی دشوار» شده است.

وی در ادامه گفت: «این توافق به نفع تمام طرف‌های باقی‌مانده در آن است، اما وفاداری به آن به‌شکلی فزاینده دشوار شده است.»

موگرینی در ادامه عنوان کرد که تمام طرف‌ها توافق کرده‌اند که به تلاش‌ها برای به کار بستن این توافق ادامه دهند.

وی گفت: همه طرف‌ها بر اهمیت اجرای کامل و مؤثر این توافق تاکید کردند. آنان همچنین بر تعهد خود مبنی بر ادامه تلاش‌ها برای حفظ این توافق مهر تایید زدند.

مسئول سیاست خارجی  اتحادیه در پاسخ احتمال دیدار میان رؤسای جمهور ایران و آمریکا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت: درباره احتمال این دیدار اظهارنظر نمی‌کنم. نقش من تسهیل مذاکرات برجام است. اما به گمانم همه‌مان از تلاش‌های صورت‌گرفته در جهت ایجاد کانال‌های گفت‌وگو استقبال می‌کنیم. آشکار است که هرچه در راستای برجام و در جهت اجرای آن باشد از سوی ما صورت پذیرفته است. دیدار امروز آشکارا نشان داد تمام طرف‌ها معتقدند که این توافق همچنان پابرجا باشد. ما همچنان در جهت حفظ آن قدم برمی‌داریم. البته چالش‌هایی هم در کار است.

وی در پاسخ به این‌که آیا ایران به خروج از برجام نزدیک شده است یا نه گفت: به باور من تمام قدم‌هایی که از سوی ایران برداشته شده قابل‌بازگشت است. ما بارها از ایران خواسته‌ایم که این اقدامات را بازگرداند و از توافق پیروی کند. تا همین اخیرا هم ایران چنین کرده بود. این به نفع همه است. این را هم اضافه کنم که این به سود منافع امنیتی همه ما هم هست و از منظر اقتصادی ایران نیز از آن بهره می‌برد. امیدوارم که عقلانیت دست بالا را داشته باشد. امیدوارم دیدار امروز به حفظ برجام کمک کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز