خبرگزاری کار ایران

نماینده حزب دموکراتیک در پارلمان ایتالیا:

سالوینی زمان اشتباهی را برای شروع بحران انتخاب کرده است/ اتحاد پی‌دی و جنبش پنج ستاره مبتنی بر مسائل عملی خواهد بود/ اروپا بخشی از راه‌حل برای بحران ایتالیا باشد

asdasd
کد خبر : ۸۰۱۷۱۱

نماینده حزب «دی‌پی» گفت: نتیجه طرح بودجه کاملا بستگی به این دارد که چه کسی قدرت را در آینده به دست بگیرد. اگر گفت‌وگوهایی که میان دی‌پی و حزب پنج ستاره آغاز شده به سرانجام نرسد، رئیس‌جمهور شخصی را برای هدایت دولت معرفی می‌کند و ۶۰ الی ۷۰ روز پس از این کار انتخابات زودهنگام برگزار خواهد شد.

«امانوئله فیانو» نماینده حزب دموکراتیک ایتالیا (دی‌پی) در تالار معاونان در پارلمان این کشور است. وی از سال ۱۹۹۶ در عرصه سیاسی ایتالیا به فعالیت مشغول است. 

امانوئله فیانو با اشاره به بحران سیاسی در ایتالیا و استعفای «جوزپه کونته» نخست‌وزیر این کشور و تلاش‌های «سرجو ماتارلا»، رئیس‌جمهوری این کشور برای رفع‌ورجوع امور به خبرنگار ایلنا گفت: راستش رئیس‌جمهور نمی‌تواند چیزی را عملا حل کند. او تنها می‌تواند با احزاب گوناگون گفت‌وگو کرده و به حرف‌هایشان گوش کند تا طرف‌های درگیر بتوانند به راه‌حلی کلی برسند و یک ائتلاف جدید اکثریت را در پارلمان از آن خود کرده و تشکیل دولت بدهد. 

وی در ادامه افزود: «ماتئو سالوینی» رهبر حزب لیگ، تصمیم گرفت ائتلاف دولت را بر هم بزند. به نظرم سالوینی در زمینه موضوع عملش و همچنین زمان‌بندی آن اشتباه کرد. او زمان بسیاری برای این کار داشت، مثلا می‌توانست پس از پایان انتخابات پارلمانی در اروپا دست به این کار بزند. وی در آن زمان دو برابر زمان حال از حمایت و قدرت سیاسی برخوردار بود. آن زمان فرصت خوبی برای این کار بود. اما او این کار را نکرد. سالوینی می‌توانست از برهه فعلی برای رسیدگی به مسائلی استفاده کند که برای مردم قابل‌فهم و مفید باشد، مانند مساله مالیات. اکنون زمان گفت‌وگوی احزاب سیاسی است!

 این عضو حزب دموکراتیک ایتالیا در رابطه با تاثیر این بحران سیاسی بر طرح بودجه سال ۲۰۲۰ ایتالیا گفت: نتیجه طرح بودجه کاملا بستگی به این دارد که چه کسی قدرت را در آینده به دست بگیرد. اگر گفت‌وگوهایی که میان دی‌پی و حزب پنج ستاره آغاز شده به سرانجام نرسد، ماتارلا شخصی را برای هدایت دولت معرفی می‌کند و ۶۰ الی ۷۰ روز پس از این کار، انتخابات زودهنگام برگزار خواهد شد. این فرد سپس به پارلمان خواهد رفت، اما نخواهد توانست اکثریت قاطع را به دست گیرد. 

وی در ادامه افزود: کمیسیون اروپا این اجازه را به ما می‌دهد تا دیرتر از زمان معهود بودجه را ارائه دهیم. حدود ۳۰ روز که فرصت بسیار اندکی برای تصویب بودجه است. سالوینی البته می‌خواهد نشان دهد که برای این کار آماده است و هدفش هم این است که بگوید آماده هدایت کشور است. اگر نتوانیم بودجه را در زمان معهود ارائه کنیم، این کمیسیون اروپاست که باید درباره ادامه راه تصمیم بگیرد. اما اگر ما و حزب پنج ستاره بتوانیم به توافق برسیم، زمان زیادی برای کار روی بودجه وجود خواهد داشت و مشکلی به بار نخواهد آمد. 

این سیاستمدار ایتالیایی در پاسخ به این پرسش که آیا ترس از به قدرت رسیدن سالوینی می‌تواند نیروهای سیاسی در این کشور را متحد کند، گفت: اگر انتخابات زودهنگام برگزار شود، براساس نظرسنجی‌ها، این شانس وجود دارد که پیروز شود. البته محبوبیت او کاهش یافته است، اما نظرسنجی‌ها نشان از آن دارند که او می‌تواند بیش از ۳۰ درصد از آرا را از آن خود کند.  البته امکان ائتلاف «سیلویو برلوسکنی» نخست‌وزیر پیشین ایتالیا و سالوینی و ایجاد اتحاد راست میانه وجود دارد. اما از سوی دیگر، پی‌دی و پنج ستاره، به همراه شماری از احزاب کوچک، می‌توانند پارلمان را در دست گیرند. اما نهایتا، اگر بنا بود امروز انتخابات برگزار شود، سالوینی پیروز می‌شد.  

نماینده حزب دموکراتیک در پارلمان ایتالیا در ادامه با اشاره به تاثیر این بحران بر حیات اقتصادی ایتالیا گفت: ما یکی از بدهکارترین کشورهای جهان هستیم و نمی‌توان این واقعیت را انکار کرد. جنبش پنج ستاره و سالوینی هدف‌های متفاوتی داشتند و این بدان معناست که برنامه‌های متفاوتی نیز برای بودجه در سر دارند. اگر دولت آن‌ها بر اریکه قدرت بماند، بودجه با مخارج بالایی بسته می‌شود. در این راستا حدود ۲۳ تا ۲۴ میلیارد یورو برای مالیات بر ارزش افزوده در نظر گرفته شده، ۱۲ تا ۱۵ میلیارد یورو برای کاهش میزان مالیات و همچنین حدود ۱۰ میلیارد یورو برای حداقل حقوق‌ها که مدنظر حزب پنج ستاره است. البته مخارج دیگری نیز در کار است! این یعنی که دولت در بحران باید حدود ۶۰ میلیارد یورو برای این دست مسائل کنار بگذارد. سالوینی در این رابطه عنوان کرده که حاضر است بدهی‌ها را افزایش دهد. اگر دولت جدید بر سر کار بیاید، باید مخارج خود را کاهش دهد. 

وی ادامه داد: اگر بخواهید افزایش بدهی را کاهش دهید، یکی از این کارها را باید انجام داد: کاهش مخارج یا افزایش دریافتی. این در حالی است که دولت پیشین اقتصاد ضعیفی را تحویل داده است. به گمان من، راه‌هایی برای افزایش مخارج وجود دارد و دی‌پی در همین راستا پیش می‌رود. 

امانوئله فیانو در رابطه با چشم‌انداز ائتلاف میان حزب متبوعش و جنبش پنج ستاره گفت: اگر اتحادی میان ما شکل گیرد، این اتحاد مبتنی بر مسائل عملی خواهد بود. این اتحاد شامل افزایش تولید ملی، سیاست‌های مستحکم در زمینه مسائل زیست‌محیطی، تمرکز بر مسائل اجتماعی، روابط قوی با اروپا و به‌طور کلی آینده خواهد بود. باید از اروپا خواست تا بخشی از راه‌حل برای بحران ایتالیا باشد، برای مثال در زمینه پناهجویان.

 

گفت‌وگو از: کامران برادران

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز