خبرگزاری کار ایران

تحلیلگر سیاسی لبنانی در گفت وگو با ایلنا مطرح کرد:

دو راهی‌های امارات و عربستان در حوادث عدن/ انصارالله حقیقت ادعای مزورانه ائتلاف متجاوز در حمایت از قانون را رسوا کرد

asdasd
کد خبر : ۷۹۹۱۴۵

روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسائل لبنان تأکید کرد که درگیری‌های امروز یمن در عدن بازتاب برنامه‌های پنهان تمام طرف‌های درگیر چه خارجی و چه داخلی برای نزدیک شدن به پرونده یمن است.

«عبدالحسین شبیب» روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسائل سیاسی لبنان در تشریح وقایع و حوادث اخیر در «عدن» و تحلیل عملکرد هر یک از قدرت‌های ائتلاف متجاوز در این راستا گفت:‌ درگیری یمن بازتاب برنامه‌های پنهان تمام طرف‌های درگیر چه خارجی یا داخلی برای نزدیک شدن به پرونده یمن است».

وی تأکید کرد: امارات پروژه کاملا روشنی برای سیطره بر جنوب یمن از خلال فعال‌سازی گزینه جدائی‌طلبانی را دارد که از این طریق به دنبال دستیابی به برخی تشکیلات در جنوب هستند و حمله به یمن را فرصت مناسبی برای اجرای طرح‌های خود یافته‌اند، بنابراین به دامان امارات پناه برده و ابزار داخلی برای به بار نشستن برنامه‌های أبوظبی شدند، کشوری که به سواحل یمن به عنوان فرصت سرمایه‌گذاری در بخش حمل و نقل دریائی و همچنین فرصتی برای نفوذ در منطقه و نماینده آمریکایی‌ها در این مکان چشم دوخته است. 

الشبیب  ادامه داد: به نظر می‌رسد که تصمیم امارات برای موضع‌گیری مجدد در کمترین مساحت ممکن در یمن به دور از پیامدهای تجاوز و ترس از مجازات مردم یمن، أبوظبی را به سمت گزینه سیطره میدانی مستقیم بر عدن، استان اصلی یمن و مقر دولت مستعفی سوق داده است.

وی گفت: نتیجه سریع‌تر این تحولات این بود که به اصطلاح مشروعیت دولت مستعفی را تخریب و ضربه مهلکی را به آن وارد کرده است به گونه‌ای که برای ائتلاف متجاوز بسیار سخت شده که در توجیه ادعاهای خود برای مجوز جنگ در یمن به این دستاویز متوسل شود که برای بازگشت قانون و دولت به اصطلاح قانونی و پایان دادن به فعالیت‌های انقلابی می‌جنگد. این در حالی است که نمایندگان داخلی ائتلاف بودند که این دولت قانونی ادعایی را در هم شکستند.

وی خاطرنشان کرد: قطعا سطح خشونت و درگیری در حوادث امنیتی و نظامی و سیطره بر پایگاه‌های نیروهای «عبد ربه منصور هادی» رئیس دولت مستعفی و محاصره کاخ ریاست و فرار نمایندگان وی از یک سو نشان‌دهنده میزان اختلاف در برنامه‌ها و از سوی دیگر بازتاب بی‌اعتمادی بین این تشکیلات داخلی یمن است که زیر پرچم ائتلاف متجاوز علیه جنبش انصار الله اجتماع کرده‌اند. اما هر یک از این طرف‌ها به طور کامل به دنبال عبور از طرف دیگر و اجرای برنامه ویژه خود بود، چنانچه عین همین موضوع درباره معارضان سوری در دوره نخست حمله به سوریه اتفاق افتاد. به تبع حجم توطئه بین مزدوران یمنی در جنوب در حقیقت قاعده تداوم خشونت و اشاعه هرج و مرج و آشوب و اجرای برنامه‌های عوامل خارجی به حساب منافع یمن و مردم این کشور است. 

این روزنامه‌نگار لبنانی ادامه داد: درست است که بازتاب منفی این حوادث در درجه نخست به دولت مستعفی باز می‌گردد که از یک سو مقر خود را در عدن از دست داده و از سوی دیگر ائتلاف متجاوز با بدترین تصویر خود در صحنه روابط عربستان و امارات ظاهر شد و از ناحیه سوم نیز جدایی‌طلبان با این روش که به دنبال فرصت پیش از خروج نظامی امارات و اعلام رسمی شکست عربستان در یمن بودند، بیرون آمدند و تلاش کردند حقیقتی را تحمیل کنند که از طریق آن مسیر تجزیه عملی با حمایت امارات را طی کنند، اماراتی که پنهان و آشکار از تجزیه طلبان حمایت کرد در غیر این صورت چگونه ممکن بود که گروه بزرگی از تشکل‌های نظامی،‌ سیاسی و امنیتی در جنوب با عناوین مختلفی چون نیروهای کمربند ایمنی وشورای انتقالی جنوبی و غیر آن با حرکت در مسیر واحدی که همان تقویت گزینه جدائی است، تشکیل شود. 

وی تأکید کرد بنابراین می‌توان گفت که ائتلاف متجاوز به سرکردگی عربستان سعودی عملا شریک اصلی خود، امارات را در میدان از دست داده و اعتماد بین آنها تقریبا از بین رفته است. از سوی دیگر نیز تشکل داخلی یمن برای ائتلاف متجاوز با درگیری خونین بین تجزیه‌طلبان جنوب و بقایای حامیان هادی به شدت آسیب دیده و تکه تکه شده است.  

شبیب گفت: انصارالله از طریق عملکرد متمایز خود در طول دوره تجاوز چندین ساله به یمن کفایت خود را برای بسیج نیروها و توان مردم یمن برای حفاظت از حاکمیت کشور و آینده و تصمیم گیری آزاد آن به دور از دخالت آمریکا و عربستان نشان داده و خیلی زود توانست حقیقت طرح‌های دشمن را چه توسط طرف‌های خارجی و چه نیروهای داخلی رسوا کند. نیروهای جنبش انصارالله توانستند چهره مقاومت مردم یمن را به تصویر بکشند و توان نظامی و دفاعی خود را با پیشرفت سلاح و دستیابی به سلاح‌های مدرن گسترش دهند. 

وی تأکید کرد که آنها با همین ابزار توانستند روح وحدت و فداکاری را در بین مردم یمن پرورش داده و ثبات و امنیت را به‌رغم توطئه‌های ائتلاف متجاوز حفظ کنند. از همه مهم‌تر اینکه مسیر روشنی را اتخاذ کرده و درک و خوانش درستی از حوادث و وقایع ارائه دادند و زوایای پنهان توطئه‌های دشمن را به خوبی برای افکار عمومی به تصویر کشیدند و به همین دلیل این روزها حقیقت موضع انصارالله در پنهان شدن دشمن پشت به اصطلاح مشروعیت دولت مستعفی برای سرپوش گذاشتن بر جنایت‌های خود اثبات شد. 

این تحلیلگر سیاسی گفت: مشکل اصلی عربستان در عدن  به این اصل باز می‌گردد که این کشور به دولت مستعفی به عنوان یک ضرورت برای اتکا به آن در تأمین پوشش قانونی (که حتما غیر قانونی است) به منظور توجیه تجاوزی متوسل شده است که اگر با اخراج دولت مستعفی از مقر موقت خود مسامحه کند، قطعا ستون اصلی خود را از دست خواهد داد. 

وی در ادامه افزود: به تبع هر نوع گزینه جدایی در این مرحله، برگ مهم ادعای آزادسازی استان‌های جنوبی را از دست عربستان که بدترین جنایت‌ها را در این دوره مرتکب شده است، می‌گیرد. این در حالی است که خود می‌داند به اصطلاح مشروعیت هادی دستاویزی است که مصداق استراتژیک نداشته و نمی‌تواند برگ برنده‌ای در صورت تشکیل قدرتی در نتیجه سازش باشد. 

شبیب در پایان تأکید کرد که در هر حالتی تمام آنچه که بر یمن گذشت، آزمایشی است که می‌تواند در دیگر استان‌های جنوبی در آینده‌ای نزدیک رخ دهد به این شرط که عربستان در تلاش برای حفظ بقایای عوامل هادی به صورت مستقیم در این مناطق مداخله نظامی نکند که اگر چنین کند، هیچ بعید نیست که به مثابه یک کشور اشغالگر در برخی تشکیلات جنوب به شمار رفته و به تبع، وارد مرحله برخورد نظامی میدانی می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز