خبرگزاری کار ایران

محمد البخیتی:

با تغییر موضع امارات، حملات علیه یمن متوقف می‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۹۳۸۹۸

اخیرا اخبار فراوانی از باز شدن کانال ارتباطی امارات با انصار الله و انجام تفاهم‌هایی با این جنبش همزمان با حضور هیأت اماراتی در تهران و دیدار با مقام‌های ایرانی به منظور رایزنی درباره همکاری امنیتی در مرزها و حمایت از ناوبری دریائی در آب‌های خلیج‌فارس منتشر شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از الجزیره، اخیرا اخبار فراوانی از باز شدن کانال ارتباطی امارات با انصار الله و انجام تفاهم‌هایی با این جنبش همزمان با حضور هیأت اماراتی در تهران و دیدار با مقامات ایرانی به منظور رایزنی درباره همکاری امنیتی در مرزها و حمایت از ناوبری دریایی در آب‌های خلیج‌فارس منتشر شده است. 

پیش از این نیز «نعیم قاسم»، معاون دبیر کل حزب الله لبنان از وجود ارتباطات و هماهنگی‌های غیر مستقیم بین انصار الله و امارات درباره خروج از الحدیده و همکاری اطلاعاتی و دیدارهای دوره‌ای با ایران سخن گفته بود. 

«محمد البخیبتی»،‌ از رهبران برجسته انصار الله و عضو شورای عالی سیاسی این جنبش در مصاحبه با شبکه الجزیره گفت که آنها از تمام کشورها از جمله عربستان سعودی استقبال می‌کنند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره وجود تماس‌هایی بین انصار الله و امارات گفت: «من این موضوع را نه تأیید و نه تکذیب می‌کنم».

بخیتی گفت: « کسی انتظار ندارد که دولت صنعا -وابسته به انصارالله- هرگونه اقدام مثبت امارات چه در خصوص تغییر موضعش در قبال یمن یا حتی در قبال ایران را با موضع‌گیری منفی پاسخ دهد اما این امر به مفهوم قطعی بیداری وجدان امارات هم نیست». 

وی همچنین گفت که انصار الله پس از تغییر ملموس موضع سیاسی و نظامی أبوظبی تصمیم به توقف حمله علیه امارات گرفته است. 

این در حالی است که «انور قرقاش» ‌روز گذشته- جمعه در توئیتی نوشت: «ما با عربستان بر سر استراتژی مرحله آینده توافق کرده‌ایم و در پرونده ایران به موضع مشترکی در اولیوت عملیات سیاسی رسیده‌ایم». 

وی تأکید کرد که موضع امارات ثابت است و در هماهنگی با عربستان اتخاذ شده است. 

در همین راستا «علی القحوم»، یکی دیگر از اعضای دفتر سیاسی جنبش انصار الله گفت:‌ «کشورهای ائتلاف متجاوز از جمله عربستان سعودی و امارات  به مرحله شکست و ناتوانی رسیده‌اند و جنگ در یمن برای آنها طولانی شده و هیچ چشم انداز امید بخشی ندارد، این ائتلاف ناامید و اردوگاه‌های آن دچار تجزیه و تشویش شده‌اند».  

قحوم تأکید کرد که این کشورها پس از آنکه پی بردند تنها راهکار بحران یمن در گفت‌و‌گو و تفاهم و نشستن پای میز مذاکره نهفته است، حساب‌های خود را بازرسی کرده و ضرورت گفت‌وگو و بازگشت به میز مذاکره به عنوان یک گزینه جدی و برتر را درک کرده‌اند. 

وی خاطر نشان کرد که این امر به پایداری ملت یمن باز می‌گردد و ادامه تجاوز امارات و عربستان سعودی به یمن نوعی استکبار و عدم اذعان به حقیقت تلخی است که با گذشت پنج سال جنگ آشکار شده و آن اینکه یمن مخالف اشغالگری بوده و هرگز تسلیم نخواهد شد. 

به اعتقاد «حزام الاسد»، یکی دیگر از اعضای شورای سیاسی جنبش انصارالله، امارات همچنان به نقش خصمانه خود دامن می‌زند و در حلقه ائتلاف متجاوز فعالیت می‌کند. این کشور همچنان در صدر صحنه اشغال مستقیم و غیر مستقیم مناطق جنوبی و شرق یمن قرار دارد و اخیرا  تلاش می‌کند پشت ابزارهایی که در خدمت به برنامه‌های خرابکارانه و تجزیه طلبانه خود به کار گرفته است، پنهان شود. 

وی در پاسخ به پرسشی درباره ماهیت تفاهم‌های صورت گرفته با امارات گفت: «این امارات بود که جنگ علیه یمن را آغاز و آن را از واشنگتن اعلام کرد، حال اگر این کشور تصمیم به توقف تجاوز و رفع محاصره و ورود به مسیر گفت‌وگو داشته باشد، موضع ما قطعا مثبت خواهد بود، در مقابل عربستان نیز وضعیت همین گونه است». 

حزام الاسد درباره حملات اخیر انصار الله به اردوگاه‌های امارات در عدن گفت که این حملات حامی این پیام برای ابوظبی است که اگر در آینده به فکر تشدید تنش در ساحل غربی یا هر منطقه دیگری باشد با پاسخی سخت و دردناک، مواجه خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز