خبرگزاری کار ایران

زرگر در گفت‌وگو با ایلنا:

میزبانی امارات از نشست اقتصادی معامله قرن، مهر تایید بر اسرائیل است/اعراب به دنبال بایکوتِ پنهان پرونده فلسطین

asdasd
کد خبر : ۷۹۲۵۸۳

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: امارات به دنبال همسو جلوه دادن خود با سیاست آمریکا است که در این میان پرونده فلسطین را قربانی روابط خود کرده است.

«علی‌اصغر زرگر» کارشناس مسائل بین‌الملل در تشریح دلایل اعلام آمادگی امارات برای میزبانی دومین نشست اقتصادی با محوریت معامله قرن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: بر اساس داده‌های سیاسی موجود، امارات متحده قرار است میزبان دومین نشست اقتصادی با محوریت معامله قرن باشد. تا جایی که منابع خبری عربی و همچنین رسانه‌های آمریکا رسماً اعلام کرده‌اند که ابوظبی به جرد کوشنر (داماد و مشاور ترامپ و مسئول پرونده معامله قرن) در این مورد پیام داده و آمادگی خود برای میزبانی از این نشست را اعلام کرده است. بسیاری بر این عقیده هستند که این اقدام امارات باید موضوع بسیار مهمی قلمداد شود اما واقعیت این است که این مساله تفاوت چندانی در ماهیت پرونده معامله قرن نمی‌کند؛ به عبارتی دیگر فرق نمی‌کند نشست‌هایی که در مورد این پرونده برگزار می‌شود در منامه باشد یا ابوظبی و ریاض. اینکه چرا امارات دست به چنین اقدامی زده مساله‌ای است که به سیاست خارجی کشورهای حاشیه خلیج فارس مربوط است.

وی ادامه داد: باید متوجه بود که سیاست خارجی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارد و حتی به جرأت می‌توانم بگویم که این کشورها اساساً سیاست خارجی مشخص و مدونی ندارند و تنها در تاکتیک با یکدیگر تفاوت دارند. باید متوجه بود که جهت‌دهی و استراتژی کلی سیاست خارجی این کشورها با آمریکا همراه است و تمام گام‌هایی که در این عرصه بر می‌دارند همسو با ایالات متحده است. بحث دیگر این است که امارات متحده عربی طی سال‌های اخیر تا حد زیادی از آمریکا فاصله گرفته است؛ از این جهت میزبانی امارات برای برگزاری نشست دوم اقتصادی معامله قرن را باید در راستای نزدیک شدن به ایالات متحده دانست. از جهتی دیگر، امارات و سایر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به دلیل کوچک بودن نقششان در معادلات بین‌المللی به دنبال آن هستند تا به هر ترتیبی که شده نام خود را در عرصه بین‌الملل به رخ سایر دولت‌ها بکشند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تفاوت چندانی میان برگزاری نشست اقتصادی معامله قرن در منامه یا ابوظبی وجود ندارد، گفت: اینکه بخواهیم بگوییم قرار است در امارات اتفاق خاصی در مورد معامله قرن بیافتد، یک ساده‌انگاری مطلق خواهد بود. دلیل آن هم کاملاً روشن است؛ سیاست کشورهای حاشیه خلیج‌فارس کاملاً با آمریکا همسو است و از این منظر تمام تحرک‌های سیاسی به نوعی نشان می‌دهد که کشورهای حاشیه‌ خلیج‌فارس به دنبال آن هستند تا از این طریق علاوه بر پروپاگاندا بتوانند در جهت سیاست‌های ایالات متحده گام بردارند. این وضعیت به خوبی نشان می‌دهد که آمریکا، اسرائیل و کشورهای عربی سعی دارند به هر ترتیبی که شده صورت مساله فلسطین را پاک کنند اما به دلیل فشار افکار عمومی و مخابره حقیقت از سوی رسانه‌ها این موضوع تا حد زیادی با مشکل روبه‌رو شده است.

زرگر افزود: اعراب در وضعیت فعلی نمی‌توانند بیش از این با اسرائیل ارتباط آشکار برقرار کنند و قصد دارند در این میان افکار عمومی خود را به نحوی که متحمل ضرر نشوند هدایت کنند. یکی از این سناریوها که افکار عمومی را در بر می‌گیرد برگزاری همین نشست‌های گاه و بیگاه در مورد معامله قرن است. آنها به خوبی از نتیجه منفی نشست منامه خبر دارند اما برگزاری نشست دوم در ابوظبی مساله دیگری دارد. امارات می‌خواهد به جامعه ملل و همچنین مردم منطقه و فلسطینی‌ها بفهماند که به دنبال حل و فصل پرونده فلسطین است اما موضوعی که تمام این روند را زیر سوال می‌برد این است که اعراب بر محور اقتصادی تکیه کرده‌اند. آنها قصد دارند تا چهره و روابط خود با اسرائیل و آمریکا را با این نشست‌ها تطهیر کنند و به همه بگویند که در حال حل و فصل مشکلات هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امارات همانند عربستان، بحرین، اسرائیل، آمریکا و سایر هم‌پیمانان آنها به دنبال آن است تا به تمام دنیا القاء کند که دلیل اصلی مشکلات فعلی در سرزمین‌های اشغالی فقر مردم است. از سوی دیگر، پیش قدم شدن کشورهای عربی برای برگزاری نشست‌ها و جلسات مربوط به معامله قرن دقیقاً در راستای مشروعیت بخشی به اقدام‌های اسرائیل و آمریکا است؛ به گونه‌ای که اعراب در صدد هستند تا به دنیا بگویند اگرچه واشنگتن و تل‌آویو مصائب زیادی را برای فلسطین و منطقه آفریده‌اند اما حالا به دنبال حل و فصل موضوع فلسطین هستند. بنابراین میزبانی امارات را باید اعطاء مشروعیت به پرونده فلسطین دانست.   

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز