خبرگزاری کار ایران

واکنش عراق به موافقت کشورهای حاشیه خلیج‌فارس با استقرار نیروهای آمریکایی در منطقه

asdasd
کد خبر : ۷۶۴۵۰۴

«دیدگاه جنگ مستقیم بسیار دور از ذهن است و ما تلاش خواهیم کرد که عراق منشأ و مبدأ تهدید نباشد و خواستار خویشتن داری در این زمینه خواهیم شد».

به گزارش ایلنا به نقل از بغداد الیوم، کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق امروز -شنبه- به اطلاعاتی مبنی بر موافقت کشورهای خلیج‌فارس با استقرار مجدد نیروهای آمریکایی در منطقه دست یافته است.

«علی الغانمی» عضو این کمیسیون گفت: «این تحرک، موضوع عجیبی نیست، هر زمانی که نیروهای آمریکایی به دنبال تحرک و فعالیت در منطقه خلیج‌فارس باشند، هیچ مانعی بر سر راه آنها وجود ندارد بلکه از آنها استقبال می‌شود. تجربه‌های زیادی گواه این ادعاست که از آن جمله می‌توان به جنگ اول و دوم خلیج فارس و جنگ ورود نیروهای آمریکایی به عراق در سال ۲۰۰۳ اشاره کرد». 

وی تأکید کرد که این موافقت عرب‌ها در چارچوب توافق‌های ویژه آنها با پیمان ناتو و آمریکا است.

الغانمی درباره احتمال اینکه استقرار مجدد نیروهای آمریکایی اهداف عراق را مورد هدف قرار دهد، تأکید کرد: «استقرار مجدد نیروهای آمریکایی زمینه‌ساز حمله به عراق نخواهد بود چرا که این تحرک در راستای توافق استراتژیک با واشنگتن است و البته این موضوع می‌تواند به دلیل واکنش عراق در قبال هر نوع حمله علیه ایران محقق شود».

وی در ادامه افزود:‌ «دیدگاه جنگ مستقیم بسیار دور از ذهن است و ما تلاش خواهیم کرد که عراق منشأ و مبدأ تهدید نباشد و خواستار خویشتن داری در این زمینه خواهیم شد».

این نماینده پارلمان عراق تأکید کرد: «گروه‌هایی که از نظر اعتقادی و اجتماعی با ایران ارتباط دارند، ‌قطعا موضع مخالفی علیه هر نوع حمله علیه ایران اتخاذ خواهند کرد و این موضع مخالف، در گرو میزان نتایج و تحولات موضع در این جنگ است چه جنگ زمینی یا هوائی و یا موشکی؛ هر جنگی شرایط و مکانیزم و واکنش‌های خاص خود را اقتضا می‌کند».

روزنامه «الشرق الاوسط» امروز گزارش داد که عربستان و تعدادی از کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس با درخواست آمریکا برای استقرار مجدد نیروهای این کشور در آب‌های خلیج‌فارس و خاک کشورهای منطقه موافقت کرده‌اند. 

منابع آگاه منطقه به این روزنامه گزارش دادند که این موافقت در راستای توافق‌های دو جانبه آمریکا با کشورهای حوزه خلیج‌فارس صورت گرفته و هدف از این توافق بازدارندگی از هر نوع حمله احتمالی ایران و نفوذ این کشور در منطقه است».

همین منابع تأکید کردند که انگیزه نخست استقرار مجدد نیروهای آمریکایی در کشورهای منطقه اقدام مشترک بین واشنگتن و پایتخت‌های کشورهای حاشیه خلیج‌فارس برای مقابله با تلاش و نفوذ ایران و حمله نظامی این کشور علیه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و منافع آمریکا در منطقه بوده و به دنبال ورود به جنگ با تهران نیست. 

منابع دیپلماتیک عرب از تماس‌های گسترده برخی از پایتخت‌های کشورهای حاشیه خلیج‌فارس با یکدیگر به منظور تدارک برگزاری نشست عربی در حاشیه  نشست اسلامی در مکه مکرمه در دهه آخر ماه رمضان خبر دادند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز