خبرگزاری کار ایران

روزنامه «فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ»

نشانه‌های بروز جنگ واقعی میان ایران و آمریکا بسیار اندک است/ ترامپ از اشتباهات رؤسای پیشین خود آگاه است

asdasd
کد خبر : ۷۶۲۶۴۵

جهان به دلیل تنش‌های روز افزون بین آمریکا و ایران در شوک است، ‌اما چنانچه نویسنده روزنامه « فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ» معتقد است، نشانه‌های احتمال بروز جنگ نظامی واقعی بسیار اندک است.

به گزارش ایلنا به نقل از دویچه وله، جهان به دلیل تنش‌های روز افزون بین آمریکا و ایران در شوک است، ‌اما چنانچه «راینر هرمن» معتقد است، احتمال بروز جنگ نظامی واقعی بسیار اندک است. 

حتی اگر آمریکا ناوهایی را به خلیج‌فارس ارسال کند و حتی اگر ایران هشدار زمانی ۶۰ روزه را برای نجات توافق هسته‌ای تعیین کند، اما با این وجود، خطر جنگ قریب‌الوقوع از این امور استنباط نمی‌شود.

تنش‌های آمریکا و ایران دوباره افزایش یافته و کاروان نظامی دریایی آمریکا که به سمت اقیانوس هند عزیمت کرده بود، مسیرش را به خلیج فارس تغییر داد اما این اقدام برای انجام عملیات بزرگ کافی نیست و ایران همچنان بر آمادگی خود برای مذاکره تأکید می‌کند و احتمال تمدید مهلت ۶۰ روزه توسط حسن روحانی، ‌رئیس جمهوری ایران وجود دارد.

دو طرف راهکار نظامی را نمی‌پسندند

اگر در منافع این دو طرف متخاصم دقت نظر کنیم،‌ در می‌یابیم که  نشانه‌های اندکی دال بر احتمال وقوع جنگ نظامی وجود دارد. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا با وعده بازگرداندن سربازان کشورش از خاورمیانه وارد معرکه سیاسی شده است. به نظر می‌رسد که او از اشتباهات رؤسای پیشین خود آگاه است و نمی‌خواهد خود را وارد جنگ جدیدی کند که آمریکا با تحمل خسارت های فراوان از آن خارج نمی‌شود. وی در مقابل، گاهی برای اغراق به تحمیل معامله علیه ایران تهدید می‌کند.

در سوی دیگر،‌ ایران کشوری نیست که وارد ماجراجوئی شود. سیاست خارجی و امنیتی ایران، حتی اگر با منافع غرب در تضاد باشد، قابل پیش بینی است. ایران، چنانچه از نحوه برخورد آن با جهان عرب و یا اعمال فشارهای آمریکا مشخص است، از ضعف دشمنانش آگاه بوده و در بهترین حالت آماده افزایش تشدید است. 

در این وضعیت این خطر وجود دارد که دو طرف تنش را تشدید کنند اما دیگر نمی‌توانند پس از بروز یک نقطه بحرانی دوباره چرخش کنند. در پایان نیز باید اقرار کرد که «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید پیش از این در سال ۲۰۰۳ چنین جنگی را راه انداخت و این جمله وی مشهور است که گفت: «هر کس خواهان نابودی بمب هسته‌ای در ایران است باید ایران را بمباران کند».

مذاکرات جدید بین ایران و آمریکا؟

موضوع مهم در اینجا این است که آیا دو طرف در هر شرایطی آماده مذاکرات جدید هستند؟ ترامپ روز پنج‌شنبه گذشته اعلام کرد که مقام‌های ایران باید با او تماس تلفنی داشته باشند اما این درست مانند اولین توپ آزمایشی بود که «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در روز ۲۴ آوریل به آسمان پرتاب کرد.

پیش از آنکه جنگی آغاز شود که نمی‌توان آن را بعید و دور از ذهن برشمرد، بسیاری از گزینه‌های احتمالی و بالقوه برای حل بحران همچنان وجود دارد و ممکن است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز