خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد؛

واکنش پمپئو به انتصاب فرمانده جدید سپاه/ عربستان و امارات تعهد دادند که نفت مورد نیاز بازار را تامین کنند/ تحریم‌های آمریکا مطالبه مردم ایران است

asdasd
کد خبر : ۷۵۳۹۱۴

وزیر امور خارجه با تکرار گزافه‌گویی‌های مقام‌های کاخ سفید مدعی شد: قبل از اجرای تحریم‌های ما، ایران حدودا ۵۰ میلیارد دلار سالانه از فروش نفت درآمد کسب می‌کرد اما تحریم‌های نفتی باعث شد این میزان ۱۰ میلیارد دلار کاهش پیدا کند.

به گزارش ایلنا، «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا پس از بیانیه رسمی کاخ سفید درباره عدم تمدید معافیت‌های نفتی، با حضور در نشست خبری اعلام کرد: حدودا یکسال پیش از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای دونالد ترامپ سخت‌ترین تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کرد.

وی افزود: هدف مشخص است؛ اینکه درآمدهای نفتی حکومت ایران به صفر برسد؛ درآمدهایی که از آن برای بی ‌ثبات کردن خاورمیانه استفاده می‌کند تا در نهایت مانند یک کشور نرمال رفتار کند.

وزیر امور خارجه آمریکا یادآور شد: نزدیک به ۴۰ درصد درآمد ایران از فروش نفت تامین می‌شود این بخش اصلی‌ترین تامین‌کننده ارز ایران است، قبل از اجرای تحریم‌های ما، ایران حدودا ۵۰ میلیارد دلار سالانه از فروش نفت درآمد کسب می‌کرد.

پمپئو مدعی شد: طبق آخرین برآورد ما تحریم‌های نفتی باعث شد این میزان ۱۰ میلیارد دلار کاهش پیدا کند. حکومت ایران از این پول برای تامین مالی گروه‌هایی مانند حزب‌الله و حماس و پیشبرد برنامه موشکی خود و بدتر کردن شرایط انسانی در یمن استفاده می‌کرد.

وی افزود: هدف اصلی ما توقف کامل خرید نفت از ایران است، نوامبر گذشته معافیت‌هایی به ۷ کشور و تایوان برای خرید نفت از ایران اعطا کردیم. این معافیت‌های به این دلیل اعطا شد که از تامین نیازهای متحدان و دوستانمان و تامین بازاز نفت اطمینان حاصل کنیم.

وزیر امور خارجه آمریکا با بیان اینکه اکنون اعلام می‌کنم که دیگر هیچ معافیتی اعطا نخواهیم کرد، گفت: ما به وضع تحریم‌ها ادامه داده و به تمام کشورها و شرکت‌هایی که با ایران مراوده دارند، هشدار می‌دهیم که مراقب باشند، چراکه ریسک مبادله با ایران به دستاوردهای آن نمی‌ارزد.

پمپئو گفت: تاکید می‌کنم که در راستای اخذ این تصمیم، دقت بسیار بسیار بالایی به خرج دادیم و دائما با شرکا و دوستان خود در ارتباط بودیم تا ثبات بازار نفت حفظ شود. همچنین با کشورهای تولیدکننده عمده نفت مذاکره کردیم تا خروج نفت خام ایران از بازار کمترین شوک را به این بازار وارد کند.

وی افزود: برای مثال عرستان سعودی و امارات متحده عربی تعهد دادند که نفت مورد نیاز بازار را تامین کنند. اضافه می‌کنم که تمامی تولیدکنندگان نفت با خریداران سابق ایران در ارتباط هستند تا جایگزین نفت ایران شوند.

پمپئو یادآور شد: همزمان آمریکا نیز یکی از تولیدکنندگان مهم انرژی در جهان بوده و در راستای این هدف، تولیدات خود را افزایش داده است. برای مثال در سال ۲۰۱۸ یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز تولیدات ایالات متحده افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود این میزان در سال ۲۰۱۹، یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه دیگر افزیش پیدا کند.

وی گفت: با بیانیه امروز جدیت خود در به صفر رساندن فروش نفت ایران را نشان دادیم و این میزان صفر خواهد ماند و تنها رفتار حکومت ایران است که می‌تواند این مساله را تغییر دهد. خواسته‌های ما مشخص است؛ به دنبال کردن برنامه هسته‌ای ایران پایان داده، آزمایش موشک‌های بالستیک را پایان داده و حمایت ایران از گروه‌هایی که حمله تروریستی انجام می‌دهند متوقف کنیم و زندانی کردن شهروندان آمریکایی را تمام کنیم و این تحریم‌ها تا زمیانی که ایران خواسته‌های ما را انجام نداده و پای میز مذاکره ننشیند پابرجا خواهد ماند.

پمپئو با طرح این ادعا که تحریم‌های آمریکا تنها خواسته واشنگتن نیست بلکه مطالبه مردم ایران هم هست، مدعی شد: می‌خواهیم مردم ایران بدانند که ما صدای آنها را شنیده و در کنار آنها ایستاده‌ایم و برای آنها زندگی بهتری را آرزو می‌کنیم.

وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره حمایت آمریکا از گروهک تروریستی منافقین خاطرنشان کرد: ما از هیچ گروه ایرانی خارج از این کشور حمایت نمی‌کنیم.

وی درباره مذاکره ایران و آمریکا گفت: ما درباره مذاکره با ایران پیش از این خواسته‌های خود را اعلام کرده‌ایم و در صورتیکه سران ایران این شرایط را بپذیرند آمادگی این را داریم که پشت میز مذاکره نشسته و با آنها گفت‌وگو کنیم.

پمپئو در پاسخ به سوال دیگری درباره تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران و زندگی مردم این کشور مدعی شد: من با اعضای حزب‌الله صحبت کردم و متوجه شدم که در مواردی پرداخت منابع مالی آنها به تعویق افتاده است و این ناشی از تاثیر تحریم‌های ما علیه ایران است.

وی در پاسخ به سوالی درباره انتصاب فرمانده جدید سپاه پاسداران گفت: من درباره فرمانده جدید سپاه پاسداران صحبت خاصی ندارم اما درباره این نکته که گفته می‌شود وی فردی تندرو است باید بگویم تمام مسئولان ایران از جمله روحانی و ظریف ساختار کلی حکومت را پذیرفته و از آن تبعیت می‌کنند لذا رویکردهای آنها از نظر ما تفاوت خاصی با هم ندارد.

خبرنگاری پرسید که پنج کشور واردکننده اصلی نفت ایران ممکن به لغو معافیت‌ها توجهی نداشته باشند که پمپئو پاسخ داد: اگر به تحریم‌ها توجه نکنید تحریم خواهید شد؛ پیام ما روشن است.

وی تاکید کرد: در رابطه با عربستان و امارات ضمانتی برای افزایش تولیدات نفتی آنها وجود ندارد اما من و رئیس‌جمهور ترامپ بارها با آنها صحبت کردیم و آنها تعهد داده‌اند که نفت مورد نیاز بازار را تامین کنند و من اطمینان دارم که این کار را خواهند کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز