خبرگزاری کار ایران

اسپوتنیک گزارش داد؛

نگرانی از کاهش ذخایر ارزی ترکیه و روند نزولی ارزش لیر

asdasd
کد خبر : ۷۵۳۴۱۵

ترکیه توسط کارشناسان به عدم شفافیت مالی و استفاده از ارز سرمایه‌گذاران خارجی در بازار متهم است. همچنین کاهش اعتبار حزب حاکم و اختلافات موجود سیاسی منجر به اعتمادزدایی سرمایه‌گذاران خارجی شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ترکیه به دنبال تبادلات ارزی گسترده و تزریق بیشتر ارز به بازار در راستای افزایش ارزش واحد پول خود است. این مساله نگرانی‌ها را در میان سرمایه‌گذاران در این کشور بیشتر کرده است.

سرمایه‌گذاران بین‌المللی از افزایش تردید هایشان در مورد کاهش ذخایر طلا و ارز بانک مرکزی ترکیه پس از کاهش دو درصدی ارزش پول این کشور در پنجشنبه گذشته خبر می‌دهند. عدم واکنش بانک مرکزی ترکیه به این مساله به افزایش گمانه‌زنی‌ها در مورد سقوط ارزش لیر دامن زده است.

روند سقوط لیر در هفته گذشته پس از آن آغاز شد که برخی منابع خبری گزارش دادند که ترکیه برای افزایش منابع ارزی خود از منابع سرمایه‌گذارها و وام‌دهنده‌ها استفاده کرده است. مقام‌های مسئول از اظهار نظر در این مورد خودداری کرده‌اند.

ارزش واحد پول ترکیه از اواسط سال ۲۰۱۸ با توجه به فشارهای بانک مرکزی آمریکا و همینطور تنش‌های بین ترکیه و هم پیمانانش در ناتو رو به کاهش گذاشت.

ارزش لیر در سال جاری میلادی نیز ۱۰ درصد کاهش یافت. یکی از دلایل آن عدم تایید اصلاح ساختار اقتصادی پیشنهادی به دلیل تنش‌های سیاسی موجود در کشور بود.

خرید بیش از حد ارز در ترکیه در ماه‌های گذشته به ادامه گمانه‌زنی‌ها در این مورد کمک کرده است.

مطابق گزارش «فایننشال تایمز» می‌توان فهمید که ذخایر ارزی ترکیه در حال کاهش است و تحولات بازار ارز نشان می‌دهد که دولت برای این بحران از قبل تدبیری نیندیشیده بود.

فایننشال تایمز گزارش داده است که ترکیه از ارزهای قرض گرفته شده کوتاه‌مدت، برای دستکاری کردن بازار ارز استفاده کرده است. این مساله پرسش‌هایی را درباره این که ترکیه چگونه این بدهی‌ها را بازپرداخت می‌کند، ایجاد کرده است.

اگر که بانک مرکزی ترکیه بخواهد از این نوع ارز در بازار مصرفی استفاده کند و آن را  در اختیار بانک‌ها قرار دهد، این کشور در خطر بحران ارزی دیگری قرار خواهد گرفت.

بانک مرکزی ترکیه اخیرا تاکید کرده است که ارزهای وارد شده به کشور را در ذخایر ارزی قرار داده که قابل تبادل، جابه‌جایی و خرید و فروش نیستند. این در حالی است که همین فرضیه بار دیگر بر کمبود شفافیت بانکی در این کشور صحه می‌گذارد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز