خبرگزاری کار ایران

نویسنده سعودی:‌ اشتباهات البشیر زمینه‌ساز سقوط او شد

asdasd
کد خبر : ۷۵۱۷۹۷

نویسنده سعودی در مقاله قابل تأملی با برشمردن خطاهای رئیس جمهوری مخلوع سودان از اشتباهات وی در قبال عربستان، ‌مصر و کشورش در سال‌های طولانی حکومتش سخن گفت.

به گزارش ایلنا به نقل از روسیاالیوم، «محمد الساعد» نویسنده سعودی در مقاله‌ای به اشتباهات «عمر البشیر» رئیس‌جمهوری مخلوع سودان در دوره طولانی حکومتش پرداخت و فهرست بلندی از اشتباهات وی در قبال عربستان، مصر و مردم کشور را ارائه کرد.

این نویسنده سعودی به طور ویژه البشیر را مسئول جدائی سودان جنوبی خواند و گفت: «به محض اینکه اکتشافات نفتی در جنوب افزایش یافت و سودان در حال تجربه یک رونق اقتصادی بود، عمر البشیر با اعلام برگزاری همه‌پرسی برای مردم جنوب و اجازه برای استقلال و جدایی این بخش همه را غافلگیر کرد. نتیجه هم این شد که جنوب سودان به طور کامل از این کشور جدا شد و سودان به یک کشور نیمه و بدون منابع  تبدیل شد». 

به اعتقاد ساعد، البشیر پس از آنکه گروه اخوان المسلمین به رهبری «حسن الترابی» کودتایی را علیه دولت منتخب مدنی، سازمان داده و از آن یک ویترین نظامی به فرماندهی البشیر ارائه دادند، به قدرت رسید.

این مقاله از سیاست‌های البشیر در جهان عرب نیز انتقاد کرد و مهم‌ترین آنها را چنین برشمرد: 

-همراهی سودان در صف «صدام» دیکتاتور سابق عراق در سال ۱۹۹۰.

-فعالیت به عنوان یکی از مؤسسان شورای همکاری عربی به رهبری عراق برای مقابله با عربستان.

-میزبانی سودان از «اسامه بن لادن» رهبر القاعده که ریاض وی را به دلیل اقدام‌های خربکارانه سلب تابعیت کرده بود. 

-اتهام واشنگتن به بن لادن در سودان برای انفجار برج «کول» و به دنبال آن، حمله سریع نظامی آمریکا به این کشور.

-ارتباط مشوش البشیر با مصر 

از دیدگاه این نویسنده سعودی، عملکرد رئیس‌جمهوری مخلوع سودان به عملکرد «علی عبدالله صالح» رئیس‌جمهوری برکنار شده یمن در اتخاذ سیاست بازی با مارها و پرش از کوه شبیه بوده است. 

مقاله مذکور در این زمینه از امکان بازگشت البشیر چنانچه علی عبدالله صالح از طریق حزب و جریانش به زندگی سیاسی بازگشت و نیز از پیامدها و خطرهای بسیار بزرگ این بازگشت برای مردم و شخص خود سؤال کرد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز