خبرگزاری کار ایران

مخالفت‌های گسترده جهانی علیه موضع‌گیری ترامپ در قبال بلندی‌های جولان

asdasd
کد خبر : ۷۴۳۶۸۹

تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا در به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان اشغالی موجی از مخالفت‌ها و هشدارهای منطقه‌ای و جهانی نسبت به پیامدهای خطرناک این اقدام را به دنبال داشته است.

به گزارش ایلنا به نقل از القدس العربی، اقدام «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا در به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان دامنه گسترده‌ای از اعتراض‌ها و هشدارها نسبت به عواقب وخیم این اقدام را در سطح منطقه و جهان به دنبال داشته است.

«استفان دوگاریک» سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد در یک کنفرانس مطبوعاتی در واکنش به این تصمیم ترامپ گفت: «موضع ما تغییر نکرده و تصمیم‌های شورای امنیت و مجمع عمومی، آن را به خوبی بازتاب می‌دهد».

اتحادیه اروپا نیز با انتشار بیانیه‌ای ضمن مخالفت با این اقدام ترامپ تأکید کرد: «موضع اتحادیه اروپا تغییر نکرده و ما حاکمیت اسرائیل بر اراضی اشغال شده در سال ۱۹۶۷ از جمله بلندی‌های جولان را به رسمیت نمی‌شناسیم».

«احمد ابوالغیط» دبیر کل اتحادیه عرب نیز گفت: «اگر اشغال جنایت بزرگی است، مشروعیت‌بخشی و قانونی جلوه دادن آن نیز جنایتی به همین اندازه خطرناک است. زور، حق را تثبیت نکرده و مزایایی را به همراه ندارد، قانون بین المللی را تنها یک کشور با هر جایگاهی که باشد، وضع نمی‌کند».

سازمان بین‌المللی دیده بان حقوق بشر نیز تأکید کرد: «ترامپ آماده نابودی قانون بین‌المللی است که از ساکنان بلندی‌های جولان حمایت می‌کند».

این سازمان هشدار داد که این تصمیم، دیگر کشورهای اشغالگر را نیز به غصب اراضی و شهرک سازی‌ها و غارت منابع تشویق می‌کند.

«ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گفت: «تصمیم آمریکا درباره بلندی‌های جولان و بمباران همزمان نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی یکی از نمودهای ذهنیت مقابله و مخالفت با صلح است.»

«مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه نیز تأکید کرد: «آنکارا اقدامات لازم را در همه محافل از جمله سازمان ملل علیه تصمیم ترامپ به کار گرفته و همگام با جامعه جهانی عمل خواهد کرد، چرا که ما هرگز از اقدام‌های یک جانبه حمایت نمی‌کنیم».

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز اعلام کرد که تصمیم آمریکا برای به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان اقدامی برای بی‌ثبات کردن منطقه خاور میانه به شمار می¬رود.

«ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن با انتشار بیانیه‌ای ضمن مخالفت با به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان اشغالی، هشدار داد که به رسمیت شناختن حاکمیت این رژیم بر این اراضی اشغالی تصمیمی یک جانبه است که موجب افزایش تنش در منطقه می‌شود.

وزارت خارجه لبنان نیز با انتشار بیانیه‌ای ضمن انتقاد از چنبره سرائیل بر بلندی‌های جولان با توسل به زور و خشونت، تصمیم آمریکا را موجب نابودی روند صلح برشمرد و نسبت به انزوای بیشتر و شکست نظامی جدید اسرائیل هشدار داد.

قطر نیز با انتشار بیانیه‌ای ضمن مخالفت با این اقدام آمریکا ،بر موضع ثابت دوحه در قبال بلندهای جولان عربی اشغالی تأکید کرد.

«خالد جار الله» وزیر خارجه کویت با ابراز تاسف نسبت به این تصمیم ترامپ، آن را موجب افزایش تنش و تخریب عملیات صلح توصیف کرد.

«اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در غزه نیز گفت: «این نوع تصمیم‌گیری‌های ظالمانه حقایق و واقعیت‌های تاریخی و جغرافیائی در خاک سوریه و حقوق مردم این کشور در بلندی‌های جولان را تغییر نمی‌دهد».

«محمد البرادعی» معاون سابق رئیس جمهوری مصر نیز در پاسخ به این تصمیم آمریکا در صفحه توئیتر خود نوشت: «ترامپ همه روزه حقوق مردم عرب را در صحنه‌ای همیشگی نادیده می‌گیرد».

موریتانی نیز با ابراز تأسف شدید نسبت به تصمیم ترامپ، این اقدام را نقض صریح مبانی و قوانین بین المللی برشمرد.

وزارت خارجه کانادا نیز با انتشار بیانیه‌ای ضمن مخالفت با تصمیم ترامپ تأکید کرد: «اوتاوا همگام با قانون بین المللی حاکمیت همیشگی اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت نمی‌شناسد».

وزارت خارجه بحرین نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که اقدام ترامپ موجب توقف تمام تلاش‌ها برای رسیدن به صلح پایدار و ثابت در منطقه خاور میانه می‌شود.

وزارت خارجه ونزوئلا نیز ضمن مخالفت با تصمیم آمریکا در به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان، اعلام کرد این اقدام نقض صریح قوانین شورای امنیت است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز