خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در گفت‌وگو با ایلنا؛

بخشی از آمریکای لاتین شاهد قدرت‌گیری پوپولیسم و استبداد است/ بولسونارو همان چیزی است که منطقه در حال حاضر به آن نیاز ندارد

asdasd
کد خبر : ۷۴۰۹۶۵

پوپولیسم در حال حاضر در آمریکای لاتین دست بالا را دارد. در حال حاضر، بخشی از مردم آمریکای لاتین عصر استبداد و پوپولیسم افراطی را از سر می‌گذرانند. بنابراین وضعیت چندان جالب‌توجه به نظر نمی‌رسد.

پروفسور «جراردو مونک» استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی است. وی در زمینه تحولات آمریکای لاتین، سیاست و دموکراسی و انتخابات در این حوزه فعالیت دارد. از میان آثار تالیفی وی می‌توان به «سنجش دموکراسی» و «استبداد و دموکراسی‌سازی» اشاره کرد. 

جراردو مونک با اشاره به رویدادهای سیاسی در آمریکای لاتین در سالی که گذشت، گفت: در این رابطه باید به تغییراتی اشاره کرد که در کوبا شاهدش بودیم. البته نمی‌توان هنوز از انتقال قدرت در این کشور آمریکای لاتین سخن به میان آورد. اما باید تاکید کرد که وضعیت در این کشور دارد تغییر می‌کند، نمونه‌اش هم تغییراتی است که در ساختار قانون اساسی صورت گرفته است. اما برای تغییر حقیقی، اگر اصلا بناست چنین تغییری صورت گیرد، باید تا سال ۲۰۲۰ منتظر ماند و دید که پس از کنار رفتن «رائول کاسترو»، رئیس‌جمهوری پیشین کوبا، از سمت دبیر اول حزب کمونیست چه پیش می‌آید. 

وی در ادامه گفت: اوضاع بلوک چپ در آمریکای لاتین چندان چنگی به دل نمی‌زند. «آندرس مانوئل لوپز اوبرادور»،‌ رئیس‌جمهوری مکزیک، نتوانسته آنچنان که باید کاری انجام بدهد. البته در مکزیک از منظر سیاسی شاید خبر خاصی در رسانه‌ها منتشر نشود، اما مشکل درست همین است. مکزیک کشوری است پر از تضادهای اقتصادی و خشونت سازمان‌یافته همچنان معضل بزرگی برای مکزیکوسیتی است. با این حال، هیچ اقدام خاص و چشمگیری از سوی اوبرادور صورت نگرفته است. البته نمی‌خواهم تصویری منفی از مکزیک ارائه دهم و مهر تاییدی بر حرف‌های «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا بزنم. اما نهایتا نمی‌توان انکار کرد که مکزیک وضعیت درخشانی هم ندارد. تاکید می‌کنم که منظورم این نیست که این کشور را با هندوراس یا گواتمالا یا ونزوئلا مقایسه کنیم، اما نهایتا نمی‌شود گفت که اوضاع عالی و بی‌نقص است. باید کارهای زیادی در این کشور صورت گیرد. حال، این را هم باید اضافه کرد که وضعیت در آمریکا نیز چندان بسامان نیست و کسی چون ترامپ روی کار است. دیوار مرزی با مکزیک دردسرهای زیادی برای رئیس‌جمهوری آمریکا به دنبال داشته، اما نباید تصور کرد که این قضیه ارتباطی به مکزیک ندارد. ترامپ بارها ثابت کرده که می تواند همه را شگفت‌زده کند، بنابراین مکزیک باید در زمینه با ترامپ با احتیاط بسیار عمل کند. 

مونک با اشاره به اوضاع نابسامان ونزوئلا در سال گذشته گفت: اوضاع در ونزوئلا بحرانی است. هیچ‌کس، حتی هوادارن پروپاقرص «نیکولاس مادورو»، رئیس‌جمهوری این کشور، نیز نمی‌تواند این قضیه را رد کند. کمبود مواد غذایی، خاموشی و تورم بالا از مشکلاتی است که مردم این کشور با آن دست به گریبانند. حال این‌که رئیس‌جمهوری ونزوئلا مسائلی چون خاموشی را مرتبط با خرابکاری کشورهای خارجی می‌داند دیگر امری است که کافی است با عقل سلیم آن را سنجید. 

«خوان گوایدو»، رهبر مخالفان ونزوئلا، تلاش دارد تایید کشورهای همسایه را جلب کند و در این امر موفق هم بوده است. اما نهایتا باید دید که میزها به کدام سو می‌گردد. نمی‌شود این وضعیت را ادامه داد. توقیف دارایی‌های شرکت «پی‌دی‌وی‌اس‌ای» از سوی آمریکا نشان از آن دارد که وضعیت در ونزوئلا به سمت بهبود پیش نمی‌رود. البته چندی پیش «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه با همتای ونزوئلایی خود دیدار کرد و تلاش کرد به‌نوعی حمایت خود از مادورو را نشان دهد. اما بعید به نظر می‌رسد که این امر کمک چندانی به این کشور بکند. چین نیز تلاش دارد نقش پررنگ‌تری در این میان ایفا کند. دولت این کشور اعلام کرده که حاضر است در راستای حل مشکل انرژی ونزوئلا به کارکاس کمک کند. اما این‌ها در نهایت هیچ‌یک پایانی برای مصیبت‌هایی نیست که مردم ونزوئلا با آن سروکار دارند. 

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل در ادامه افزود: همین قضیه را می‌توان در مورد «جیمی مورالس»، رئیس‌جمهوری گواتمالا نیز گفت. فقر و بی‌ثباتی در این کشور سبب شده که شمار زیادی از مردم این کشور به سوی آمریکا روانه شوند و این امر به دردسرهای دیوار مزی و دیگر اختلاف‌های میان آمریکا و کنگره دامن زده است. 

جراردو مونک با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری در برزیل گفت: « ژایر بولسونارو» رئیس‌جمهوری برزیل، درست همان چیزی است که در اوضاع و احوال فعلی آمریکای لاتین اصلا نیازی به آن ندارد. «میشل تمر»، رئیس‌جمهوری پیشین این کشور، آنچنان بی‌کفایتی از خود نشان داد که نهایتا کسی چون بولسونارو روی کار آمد. پوپولیسم در حال حاضر در آمریکای لاتین دست بالا را دارد. در حال حاضر، بخشی از مردم آمریکای لاتین عصر استبداد و پوپولیسم افراطی را از سر می‌گذرانند. بنابراین وضعیت چندان جالب‌توجه به نظر نمی‌رسد.  

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز