خبرگزاری کار ایران

ونزوئلا روابط خود با پاناما را قطع کرد

asdasd
کد خبر : ۱۵۱۳۰۸

رییس‌جمهوری ونزوئلا گفت که تصمیم گرفتم که از این لحظه تمامی روابط دیپلماتیک با دولت کنونی پاناما را قطع و تمامی مراودات اقتصادی‌مان را هم فعلا مسدود کنم.

هم‌زمان با نخستین سالگرد مرگ «هوگو چاوز» رییس‌جمهوری سابق ونزوئلا، «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهوری این کشور اعلام کرد که کاراکاس تمامی روابط دیپلماتیک و اقتصادی خود با پاناما را قطع می‌کند.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی٬ نیکلاس مادورو این خبر را همزمان با آن اعلام کرد که اتحادیه سازمان کشورهای آمریکای میانه در صدد تشکیل جلسه برای رسیدگی به بحران ونزوئلا است.

مادورو تصمیم خود را در مراسم بزرگداشت هوگو چاوز و در حضور سران کشورهای آمریکای لاتین علنی کرد.

وی در این‌باره گفت: «تصمیم گرفتم که از این لحظه تمامی روابط دیپلماتیک با دولت کنونی پاناما را قطع و تمامی مراودات اقتصادی‌مان را هم فعلا مسدود کنم.»

مادورو این سخنان را در حضور «رائول کاسترو» رئیس‌جمهوری کوبا، «حوزه موحیکا» رئیس‌جمهوری اروگوئه، و «ایوو مورالس» رئیس‌جمهوری بولیوی و چند رهبر دیگر آمریکای لاتین که در مراسم بزرگداشت حاضر شده بودند٬ عنوان کرد.

«ریکاردو ماتینه‌لی» رئیس‌جمهوری پاناما در واکنش به سخنان رئیس‌جمهور ونزوئلا گفت که از این تصمیم شگفت‌زده شده است.

ماتینه‌لی ساعتی بعد از سخنان مادورو در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: «ما فقط برای ملت برادر(ونزوئلا) آرزو می‌کنیم که صلح و دموکراسی را دوباره باز یابد.»

هفته گذشته، پاناما، به عنوان یکی از اعضای او. ای. اس(سازمان کشورهای آمریکای میانه) خواستار تشکیل جلسه فوری این نهاد برای رسیدگی به بحران ونزوئلا شده بود.

در جریان اعتراض‌های هفته‌های اخیر در ونزوئلا ۱۸ نفر کشته شده‌اند.

در ونزوئلا، بسیاری از مردم، مدت‌ها است که از آمار بالای جرم و جنایت، تورم بی‌سابقه و کمبودها ناراضی‌ هستند اما در سه هفته گذشته، اعتراض‌ها که این بار توسط دانشجویان آغاز شده، شدت یافته است.

سازمان کشورهای آمریکای میانه اعلام کرده است که امروز - پنجشنبه - پشت درهای بسته تشکیل جلسه خواهد داد تا در مورد ضرورت برگزاری نشستی در سطح وزاری خارجه تصمیم‌گیری کند.

در همین حال، نیکلاس مادورو، دولت پاناما را متهم می‌کند که در پی سرنگونی دولت ونزوئلا است.

روز گذشته و هم‌زمان با نخستین سالگرد مرگ هوگو چاوز، هزاران نفر از هواداران دولت و نظامیان به خیابان‌های کاراکاس و سایر شهرهای ونزوئلا آمدند. همزمان گزارش‌هایی از شکل‌گیری تجمعات معترضان منتشر شده که با وجود درخواست رهبرانشان مبنی بر حفظ احترام سالگرد مرگ هوگو چاوز، به خیابان‌ها آمدند.

ونزوئلا، آمریکا را مشوق اعتراض‌ختی اخیر در این کشور می‌داند ولی کاخ سفید این اتهام را رد کرده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز