خبرگزاری کار ایران

دستور ترامپ برای مخفی ماندن اطلاعات شمار قربانیان حملات جنگنده‌ها

asdasd
کد خبر : ۷۳۷۱۴۸

رئیس‌جمهوری آمریکا روز گذشته- چهارشنبه- قانونی که سازمان اطلاعات مرکزی این کشور را ملزم به ارائه اطلاعات از تعداد قربانیان جنگنده‌ها در جهان می‌کند، لغو کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از القدس العربی، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا دستوری را که «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری پیشین این کشور پس از دریافت اتهام‌های فراوانی درباره عدم شفافیت تعداد قربانیان جنگنده‌ها در عملیات مبارزه با تروریسم صادر کرده بود، لغو کرد. 

ترامپ فرمانی را که در جولای ۲۰۱۶ صادر شده بود و رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا را به ارائه گزارش سالانه از تعداد قربانیان غیر نظامی ناشی از حملات جنگنده‌ها در بمباران مواضع تروریستی خارج از محدوه مناطق جنگی ملزم می‌کند، لغو کرد.

فرمان ترامپ شامل حملات آژانس‌های مرتبط با وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نمی‌شود و آنها به انتشار گزارش‌های سالانه خود ادامه خواهند داد.

سازمان‌های دفاع از حقوق بشر بلافاصله به تصمیم ترامپ اعتراض کرده و آن را با تلاش‌ها برای شفاف‌سازی درباره حملات جنگنده‌های بدون سرنشین  که یکی از سلاح‌های اصلی آمریکا در جنگ علیه تروریسم است، ناسازگار دانستند.

«رتا سیمیون» عضو سازمان حقوق بشر گفت: «اقدام دولت ترامپ ضرورت ندارد و در حقیقت عقب‌نشینی خطرناکی در زمینه شفاف‌سازی و مسئولیت پذیری نسبت به استفاده از زور و خشونت و نیز شمار قربانیان ناشی از آن به شمار می‌رود».

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا از سال ۲۰۰۱ نقش اساسی در عملیات مبارزه با تروریسم داشته و از هواپیماهای بدون سرنشین برای حمله به گروه‌های تروریستی و افراط‌گرائی چون القاعده و داعش استفاده کرده است.

بیانیه‌های صادر شده حاکی از شمار بالای قربانیان بود و همین موضوع اوباما را به انجام اقداماتی برای کاهش این تعداد سوق داد.

اما با به قدرت رسیدن ترامپ، سازمان اطلاعات مرکزی حملات شدیدی را در یمن و لیبی داشته و آنها را افزایش داده است. 

«شانون گرین» عضو مرکز غیرنظامیان جنگی تصریح کرد که سازمان سیا هیچ گاه دستور اوباما را اجرا نکرد.

وی گفت: «این تغییر قطعا شناخت تاثیر و پیامدهای حملات جنگنده‌های بدون سرنشین برای غیر نظامیان را سخت می‌کند».

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز