خبرگزاری کار ایران

مالکی در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

پشت‌پرده تنش نظامی پاکستان و هند/ سناریوی عربستان برای خلق بحران در جنوب آسیا

asdasd
کد خبر : ۷۳۴۰۸۲

انفجار تروریستی کشمیر را نمی‌توان سرآغاز درگیری نظامی میان هند و پاکستان دانست بلکه شیطنت سعودی‌ها در این میان دخیل است.

«فداحسین مالکی» سفیر پیشین ایران در افغانستان در تشریح دلایل و ابعاد تنش نظامی میان هند و پاکستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: بسیاری از تحلیلگران و ناظران بین‌المللی بر این عقیده هستند انفجار تروریستی کشمیر و واکنش سخت ارتش هند باعث شده منازعه جدید و گسترده‌ای میان اسلام‌آباد و دهلی به وقوع بپیوند که به نظرم این موضوع تا حدودی نادرست است؛ چراکه یک انفجار تروریستی قابلیت به وجود آوردن چنین تقابلی آن هم در سطح نظامی و ارتش دو کشور را ندارد. در گذشته هم شاهد وقوع چنین انفجارها و عملیات‌هایی بوده‌ایم اما هیچگاه تا به این حد اوضاع وخیم نمی‌شد. از این منظر نمی‌توان این انفجار را دلیل کافی برای شروع این واقعه دانست. به عقیده من آنچه که در وضعیت فعلی قابلیت تحلیل دارد این است که چرا پس از رفت و آمد ولیعهد سعودی به جنوب آسیا ( پاکستان و هند) چنین اتفاقی رخ می‌دهد؟ 

وی ادامه داد: سوال اصلی این است که چرا پس از حضور محمد بن سلمان در منطقه (بال شرقی ایران) به یکباره هند علیه پاکستان دست به اقدام نظامی می‌زند یا اینکه چرا رئیس جمهوری افغانستان تهران و اسلام‌آباد را مورد خطاب مستقیم قرار می‌دهد؟ اینکه تنها با گذشت چند روز از سفر ولیعهد عربستان به جنوب آسیا حتی شاهد تنش لفظی میان چین و هند هستیم، همه را به سمت این پاسخ سوق می‌دهد که بگوییم دست‌هایی در پس پرده وجود دارد که خواهان خلق بحران در جنوب آسیا پس از غرب آسیا است. واقعیت این است که عربستان پس از شکست در عراق، لبنان، سوریه، یمن و روسیاهی در ترکیه (قتل خاشقجی) به دنبال آن است تا بحران را در منطقه دیگری شروع کند و طبیعتاً هند و پاکستان قربانی این سیاست‌ها شدند. به اعتقاد من پروژه جدید سعودی‌ها در هند، پاکستان و افغانستان به دنبال بi هم ریختن وضعیت عادی جنوب آسیا و تاثیر آن بر ایران است و درگیری‌های پاکستان و هند را نمی‌توانم بی ارتباط با حضور اخیر ولیعهد سعودی بدانم.

این کارشناس مسائل جنوب آسیا با اشاره به ایجاد تفرقه از سوی عربستان در جنوب آسیا، گفت: سعودی‌ها در سفر خود به پاکستان در حدود ۲۰ میلیارد دلار در این کشور سرمایه‌گذاری کردند و کمی پس از آن با ورود بن‌سلمان به هند شاهد این بودیم که سخن از سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد دلاری شده است. در عرف دیپلماتیک و حتی در سیاست گذاری‌های کلان کشورها باید برای ایجاد آرامش در یک منطقه و حفظ ثبات و توازن میان شرکای خود حد معقول را در نظر بگیرند اما عربستان در مورد هند و پاکستان اینگونه عمل نکرد. این موضوع باعث شد تا اختلاف میان اسلام‌آباد و دهلی عمیق شود و حاصل آن خلق معادلات خطرناک در منطقه جنوب آسیا است که می‌تواند ایران را مورد تهدید قرار دهد. 

مالکی افزود: در این راستا نخست‌وزیر فعلی پاکستان اعلام کرده که می‌توانیم تنش مذکور را از طریق مذاکره حل و فصل کنیم اما به نظرم این موضوع هم نمی‌تواند کار ساز باشد. در این خصوص باید به نمونه‌ عینی اشاره کنم؛ در زمانی که پرویز مشرف در راس قدرت بود کنفرانس بین‌المللی با حضور کشورهای متعدد برگزار شد و در آنجا شاهد آن بودیم که مشرف شخصاً به ملاقات مقامات هند رفت و با آنها دست داد. در آن زمان همه گمانه‌زنی‌ها مبنی بر کاهش تنش دو کشور با دید مثبت انجام شد اما باز هم این اختلاف‌ها ادامه داشت و تا به امروز هم ادامه دارد. به نظرم در وضعیت فعلی دستگاه دیپلماسی ایران می‌تواند میان دو طرف میانجیگری کند و به راحتی با ایفاء نقش به موقع علیه توطئه‌های سعودی پدافند دیپلماتیک انجام دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در وضعیت کنونی دو کشور نمی‌توانند مشکلات خود را ا استفاده از ابزار نظامی حل و فصل کنند؛ درست است که هر دو طرف زیان‌های زیادی را دیده‌اند و حتی حریم هوایی آنها بسته شده یا حالت فوق‌العاده اعلام شده است اما باید توجه داشت که به غیر از دولت و ارتش دو کشور، سرویس‌های اطلاعاتی آنها هم با یکدیگر درگیری دیرینه دارند. از این منظر بهترین راه برای ایجاد آتش‌بس گفت‌وگوی آنی است و اگر این روند ادامه پیدا کند، باید شاهد یک مخاصمه بسیار خونین باشیم و اگر سازمان ملل ورود نکند آینده این تنش در هاله‌ای از ابهام فرو می‌رود.    

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز