خبرگزاری کار ایران

میرابیان در گفت‌وگو با ایلنا:

عادی‌سازی روابط با اسرائیل توسط ملت عرب بایکوت می‌شود/ تل‌آویو در کمای سیاسی به سر می‌برد

asdasd
کد خبر : ۷۳۱۴۸۴

محتویات ورشو به حدی بر افکار عمومی تاثیر گذاشت که مردم کشورهای اسلامی و عربی به تاسیس جنبش‌های تقابلی و مدنی روی آورده‌اند.

«رضا میرابیان» تحلیلگر مسائل کشورهای عربی در تشریح دلایل به راه افتادن جنبش‌های مدنی برای مقابله با عادی‌سازی روابط اعراب و اسرائیل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اخیراً در بسیاری از رسانه‌های عرب زبان و همچنین آژانس‌های خبری اروپایی، اخباری در مورد شکل‌گیری کمپین‌های بین‌المللی در مورد مقابله با عادی‌سازی روابط دولت‌های عربی با رژیم صهیونیستی منتشر شده که که نشان از وخامت حال پرونده برقراری روابط این کشورها با اسرائیل دارد. باید توجه داشت که زمینه ابتدایی این موضوع در چارچوب طرح معامله قرن اتفاق افتاد که در خلال آن نخست وزیر اسرائیل به چند کشور عربی حاشیه خلیج فارس سفر کرد که پیامدهای داخلی آن به صورت کاملاً شفاف به تمام دنیا مخابره شد. تا جایی که بسیاری از شهروندان کشورهای عربی منطقه و حتی کشورهای آفریقایی این رفت و آمد نتانیاهو را بایکوت حقیقت و اقدام علیه جهان اسلام به خصوص فلسطین تلقی کردند.

وی ادامه داد: در این مدت نتانیاهو سعی کرد با سفر به کشورهایی مانند عمان و چند کشور دیگر فضا را به نفع خود مهندسی کند و در این بین به دنیا اعلام کند که مساله فلسطین در حال فراموش شدن است. این در حالی است که ایالات متحده و شخص ترامپ محوریت کار را بر معامله قرن قرار داد و در پشت پرده با ارتباط‌گیری هدفمند با عربستان سعی دارد تا مابقی کشورهای اسلامی و عربی را وارد مصالحه با اسرائیل کند. به صورتی که عمده پرونده‌های مطرح در عرصه بین‌الملل که با چاشنی تهدید منطقه و حتی فشار بر ایران مطرح شده، همگی بر محوریت ارتباط اعراب و اسرائیل بنا شده است؛ از این منظر باید گفت که این موضوع توسط بسیاری از تئوریسین‌های آمریکا و اسرائیل به فقرات حیات رژیم صهیونیستی تبدیل شده است. اما آنچه که در وضعیت کنونی و در باب شکل‌گیری توده‌ها و هسته‌های اعتراضی به عادی‌سازی روابط اعراب و اسرائیل اتفاق افتاده، ریشه در کنفرانس ورشو دارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به تاثیر خروجی کنفرانس ورشو بر تشکیل جریان‌های اعرتاضی علیه عادی‌سازی روابط اعراب و اسرائیل، گفت: پس از آنکه تصاویر و برخی از ویدئوها با محوریت دیدار خصوصی سران کشورهای عربی با بنیامین نتانیاهو در فضای رسانه‌ای و مجازی دنیا منتشر شد، دامنه انتقاد از سوی شهروندان کشورهای عربی افزایش زیادی داشت و همین موضوع موجب شد تا سران عرب و بسیاری از شخصیت‌هایی که در نشست ورشو حضور داشتند به دلیل جو شدید روانی از حضور در نشست امنیتی مونیخ باز ماندند. به عبارتی دیگر پخش تصاویر و ویدئوهای مربوطه به حدی برای آنها گران تمام شد که به دلیل عدم توان پاسخگویی به رسانه‌ها، در مونیخ حاضر نشدند. در همین رابطه شاهد آن بودیم که بسیاری از مقامات کشورهای عربی پس از انتشار این مطالب حیات سیاسی خود را در خطر دیدند و موضع سکوت اتخاذ کردند.

میرابیان افزود: این وضعیت تا جایی ادامه پیدا کرد که وزیر خارجه عمان پس از دیدن واکنش‌های جهانی به عادی‌سازی روابط اعراب و اسرائیل، رسماً از موضاع اخیر خود عقب‌نشینی کرد و حتی به صورت رسمی اعلام کرد که بیت‌المقدس پایتخت فلسطین است. این وضعیت به حدی وخیم بود که «ترکی فیصل» رئیس اسبق دستگاه اطلاعاتی عربستان هم به صورت غیر مستقیم سعی داشت تا اوضاع و جو روانی که علیه سران عرب و اسرائیل به راه افتاد را آرام کند. اخباری در این بین وجود دارد که گفته می‌شود هیئت رئیسه عربستان (سه‌شنبه گذشته) در ملاقات خود با پادشاه عربستان در مورد حاکمیت فلسطین بر سرزمین‌های اشغالی و قدس تاکید کرده‌اند که تمامی این موارد به دلیل خیزش‌های عمومی در بستر کشورهای اسلامی و عربی است. حتی گفته می‌شود که امام جماعت مسجد النبی هم در خطبه‌های اخیر خود سخنانی علیه اسرائیل داشته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که افکار عمومی به حدی در مورد عادی‌سازی روابط اعراب و اسرائیل اخطارها و کنشگری‌های متفاوتی انجام داده‌اند که به هیچ وجه نمی‌توان تصویب این پرونده را متصور بود. این امر موجب شده تا «ناتوی عربی» هم در کما به سر ببرد و به نظر می‌رسد که ایالات متحده هم از این موضوع به صورت کلی باخبر است. واقعیت این است که موضوعاتی مانند انتقال نمادین سفارت آمریکا به بیت‌المقدس، طرح معامله قرن و نشست ورشو باعث شده تا رگه‌های مخالفت ملت‌های عرب و مسلمان منطقه و حتی اروپا و آفریقا برجسته‌تر از گذشته شود و همین موضوع محیط را بر علیه اسرائیل رقم می‌زند؛ به عبارتی که جو روانی به شدت علیه اسرائیل رقم خورده و از این منظر اعتراضات بیشتر را باید متصور دانست و ادامه این روند بدون شک پیروزی بر علیه ائتلاف دولتمردان اعراب و اسرائیل را رقم خواهد زد. اوضاع در وضعیت فعلی به نفع اسرائیل نیست؛ چراکه از کمپ دیوید تا به امروز، اسرائیل سفارت مشخص در مصر ندارد و با استقرار در یک هتل فعالیت دیپلماتیک خود را پیش می‌برد. بنابراین شهروندان کشورهای اسلامی و عربی باید روند اعتراض‌های خود را به حدی ادامه دهند که هیچ آثاری از پرونده عادی‌سازی روابط اعراب و اسرائیل باقی نماند.         

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز