خبرگزاری کار ایران

زرگر در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

دلایل و آثار تولید موشک بالستیک توسط عربستان/ سناریوی آمریکا برای راه‌اندازی مسابقه تسلیحاتی در منطقه

asdasd
کد خبر : ۷۲۰۷۶۲

عربستان با چراغ سبز آمریکا قدم در مسیر تولید موشک‌های بالستیک گذاشته که به معنای تهدید ایران و تامین امنیت اسرائیل خواهد بود.

«علی‌اصغر زرگر» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به انتشار اخبار مربوط به فعالیت‌های موشکی عربستان و تاثیر آن بر توازن قوا در منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: واقعیت این است که عربستان سعودی مدتی است (به خصوص پس از قطع روابط با ایران) سیاست امنیتی و نظامی خود را مورد تجدید نظر قرار داده است؛ این روند پس از  روی کار آمدن محمدبن سلمان به عنوان ولیعهد جدید عربستان و در راستای رقابت با ایران در منطقه و برتری‌جویی نظامی در دستور کار قرار گرفت و از این منظر احداث کارخانه تولید موشک‌های بالستیک یکی از محورهایی است که در استراتژی جدید نظامی سعودی‌ها مورد نظر قرار گرفته است. ممکن است عده‌ای این موضوع را یک رخداد جدید یا یک پدیده موثر در روند سیاسی – امنیتی منطقه بدانند اما به نظرم این موضوع را نباید یک اتفاق تازه بر شمرد.

وی ادامه داد: عربستان سعودی همانند سایر کشورهای دیگر دارای نیروهای سه‌گانه زمینی، هوایی و دریایی است و هم اکنون به دنبال آن است تا بتواند یک نیروی موشکی موثر در منطقه را پایه‌گذاری کند. در این راستا باید توجه داشته باشیم که عربستان به عنوان رهبر جهان عرب می‌توانست با رژیم صهیونیستی در تقابل باشد و از این منظر آمریکایی‌ها ملاحظه‌هایی در مورد فروش تسلیحات موشکی به عربستان برای خود منظور کردند؛ به این معنی که آمریکایی‌ها همواره از این موضوع ترس داشتند که اگر سیستم‌های موشکی پیشرفته به عربستان بفروشند ممکن است آنها این تجهیزات را علیه اسرائیل به کار بگیرند اما در وضعیت فعلی که ارتباط میان ریاض و تل‌آویو آشکار شده است، شاهد انتشار اخباری در مورد ساخت تاسیسات برای تولید موشک‌های بالستیک از سوی عربستان هستیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه سناریوی مربوط به موشک‌های بالستیک در زمان ولیعهد جدید عربستان اجرایی شده است، گفت: تا زمانی که محمدبن سلمان وارد ساختار قدرت عربستان نشده بود، آمریکایی‌ها از تقابل عربستان و اسرائیل نگران بودند اما پس از آنکه وی به عنوان ولیعهد عربستان برگزیده شد شاهد آن هستیم که ایالات متحده در مورد تهیه و ساخت موشک‌های بالستیک توسط عربستان هیچ واکنشی نشان نداده است و این به معنای اطلاع واشنگتن از راهبرد موشکی ریاض است. ریاض دارای تکنولوژی مستقل در عرصه موشکی نیست اما با صرف هزینه‌های کلان با کشورهایی مانند چین و روسیه در خصوص فعالیت‌های موشکی ارتباط می‌گیرد و در میان مدت و بلند مدت به دنبال بومی‌سازی این تکنولوژی خواهد بود.

وی افزود: باید به این مفهوم برسیم که جهت‌گیری عربستان برای تولید موشک‌های بالستیک برای مقابله با ایران صورت گرفته است اما در کوتاه‌مدت این روند صورت نمی‌پذیرد بلکه نیاز به تاسیس زیرساخت‌های مربوطه است. آنچه در مورد توازن قوا در منطقه از طریق ساخت موشک‌های بالستیک باید مورد نظر قرار بگیرد این است که هر دولتی که بتواند به دیگری ضربه بزند به همان اندازه ضربه‌پذیر خواهد بود؛ چراکه اسرائیل اعلام کرده که خواهان امنیت صد درصد است و این به معنی توزیع ناامنی برای کشورهای دیگر است. در امتداد این موضوع باید توجه داشت که اعراب تا به امروز در یک حالت منجمد در قبال اسرائیل قرار داشتند اما آمریکا به دنبال تغییر در این روند است تا بتواند توازن در منطقه و خلیج‌فارس را به ضرر ایران تغییر بدهد؛ از این جهت لازمه این امر تقویت ریاض است.

زرگر در پایان خاطرنشان کرد: بدون تردید ساخت و تولید موشک بالستیک از سوی عربستان منجر به تحریک ایران برای ورود به مسابقه تسلیحاتی خواهد شد و تهران باید در این مسیر دیپلماسی فعال در پیش بگیرد. در این بین امکان دارد که آمریکا و اسرائیل سناریویی برای تحت فشار قرار دادن ایران در دستور کار بگذارد. به این صورت که آنها با تقویت توان موشکی عربستان این کشور را در کنار ایران قرار خواهند داد و پس از مدتی آمریکا به رهبری جامعه ملل اقدام به تدوین نظام‌نامه مدون برای کنترل تسلیحات موشکی و فعالیت هسته‌ای در خلیج فارس خواهد کرد که نهایتاً بتواند به واسطه ریاض، تهران را تحت فشار قرار دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز