خبرگزاری کار ایران

جهان در سالی که گذشت؛ نگاهی به تحولات مصر

رهبر حزب قانون اساسی مصر: حقوق بشر دستمایه استبداد سیاسی شده است/ شهروندان ما روابط با اسرائیل را تحریم کرده‌اند

asdasd
کد خبر : ۷۰۷۱۵۲

تحلیگر و فعال سیاسی مصر تأکید کرد که اگر بخواهیم تصویری کلی از شرایط جامعه امروز مصر ارائه دهیم باید نقض حقوق بشر را مهمترین مشکل حاکم بر جامعه تلقی کنیم که مردم از آن رنج می‌برند.

به گزارش ایلنا «جرج اسحاق» فعال سیاسی مصر و رهبر حزب قانون اساسی و عضو جبهه نجات ملی در قاهره در تشریح مهمترین تحولات مصر در سالی که گذشت، گفت که مصر رویدادهای فراوانی را در سال ۲۰۱۸ تجربه کرده است.

وی گفت: از نقطه نظر سیاسی در حوزه داخلی باید گفت که محاکمه اعضای انجمن‌های داخلی یکی از مهمترین وقایع سال به شمار می‌رود. در این زمینه قانون نامطلوبی نیز برای انجمن‌های داخلی و حوزه فعالیت و قوانین حاکم بر کارکرد آنها صادر شد که البته به درخواست نهاد حاکم اصلاح  شد. سرانجام این قانون با ۸۹ ماده تصویب شد که مکانیسم عمل انجمن‌های مذکور و روش‌های تامین مالی آن را ترسیم و مجازات فعالیت خارج از چارچوب ذکر شده برای دریافت حمایت‌های مالی را تعیین کرده است.

اسحاق افزود: از سوی دیگر محاکمه دو تن از سران اصلی سابق کشور در دستور کار قرار گرفت. «محمد مرسی» رئیس‌جمهوری سابق و یکی از رهبران اخوان المسلمین در مصر بدترین عملکرد و رفتار را داشت و  کشور را با خطرها و تهدیدات بسیار شدیدی مواجه کرد. بنابراین باید محاکمه می‌شد. «حسنی مبارک» رئیس جمهوری اسبق نیز محاکمه و به سه سال حبس محکوم شد.

وی تاکید کرد که شایعه‌های موجود مبنی بر تبرئه مبارک بی پایه و اساس است.

این فعال سیاسی مصر گفت: اما از نقطه نظر وقایع امنیتی باید گفت که حوادث تروریستی بسیاری امنیت کشور را با چالش مواجه کرده است. گروه‌های تروریستی در مصر به صورت گسترده حضور دارند که از جمله آنها می‌توان به گروه تروریستی اشاره کرد که جنبش اخوان المسلمین با عنوان «حسم» سازمان داده و در کنار گروه تروریستی داعش اقدام به تخریب کلیساها و قتل و کشتار مردم می‌کند. این بدترین اعمال گروه‌های تروریستی است.

اسحاق، مصر  ۲۰۱۸ را از منظر اقتصادی بسیار پرچالش ترسیم کرد و گفت: مردم با مشکلات اقتصادی فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند و اکنون نیز افزایش قیمت‌ها در رأس این مشکلات به شرایط موجود دامن می‌زند.

وی درباره کمک‌های مالی عربستان سعودی به مصر گفت که این موضوع کاملا مشخص نشده و اطلاعات موجود از شفافیت کافی برخوردار نیستند. حداقل موضوع این است که ما مردم مصر در جریان این موضوع یعنی حمایت مالی عربستان سعودی از کشور  قرار نگرفته‌ایم.

جرج اسحاق در حوزه سیاست خارجی موضوع غزه و فلسطین و نقطه مقابل آن یعنی اسرائیل را بسیار مهم توصیف کرد و درباره نقش قاهره در این باره گفت: مصر چند دوره پیاپی اقدام به بازگشائی گذرگاه‌ها برای کمک به غزه کرده است. همچنین تلاش دارد تا نقش میانجی بین فلسطین و اسرائیل را ایفا کند.

وی یادآور شد که روابط مصر با رژیم صهیونیستی از نظر مردم این کشور کاملا مردود و تحریم شده است و این دولت مصر است که بر اساس پیمان «کمپ دیوید» با این رژیم ارتباط دارد.

این تحلیگر سیاسی در پایان گفت که اگر بخواهیم تصویری کلی از شرایط جامعه امروز مصر ارائه دهیم باید نقض حقوق بشر را مهمترین مشکل حاکم بر جامعه تلقی کنیم که مردم از آن رنج می‌برند. البته باید این نکته را هم افزود که شورای ملی حقوق بشر مصر بسیار تلاش می‌کند تا از متهمان زندان‌ها رفع ظلم کرده و خواستار آزادی آنها شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز