خبرگزاری کار ایران

کارشناس مسائل فلسطین در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

دلایل انحلال پارلمان فلسطین توسط محمود عباس/ تاثیر مخرب تعلیق مجلس بر آشتی فتح و حماس

asdasd
کد خبر : ۷۰۶۷۱۶

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با انحلال پارلمان، به نفع اسرائیل و علیه آشتی حماس و فتح گام برداشت.

«مجید صفاتاج» کارشناس مسائل فلسطین در تشریح دلایل انحلال پارلمان فلسطین توسط رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: تصمیم محمود عباس مبنی بر انحلال مجلس ملی فلسطین توسط گروه‌های مقاومت همانند حماس با مخالفت شدید روبه‌رو شد و دایره انتقادها به همین جا ختم نشده است. به گونه‌ای که معاون پارلمان فلسطین هم با این تصمیم رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین مخالفت کرده و حتی اظهار کرده که انتخابات پارلمان و هرگونه تغییر در این مسیر باید همزمان با انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان انجام شود. این بدان معناست که محمود عباس دست به تصمیم و اقدام خارج از عرف و قانون زده است. باید توجه داشت که محمود عباس خبر انحلال پارلمان فلسطین را از زبان دادگاه قانون اساسی فلسطین اعلام کرده و این به معنای وجود ابهام‌های مشکوک در تصمیم وی است.

وی ادامه داد: واقعیت این است که در داخل فلسطین عده زیادی معتقدند که دادگاه قانون اساسی، بازوی محمود عباس به شمار می‌آید و از این منظر اقدام وی در مورد انحلال پارلمان فلسطین را باید یک تصمیم سیاسی که فاقد صلاحیت است، قلمداد کرد. در این بین باید توجه داشت که اخیراً رئیس پارلمان فلسطین طی سفری که به تهران داشت، با رئیس مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران دیدار داشته و همین موضوع می‌تواند دلیل محکمی برای اعمال فشار اسرائیل بر محمود عباس در راستای انحلال پارلمان باشد. واقعیت این است که حضور رئیس پارلمان فلسطین و درخواست وی از آقای لاریجانی برای سفر به فلسطین باعث شده تا مخالفان مقاومت فلسطین، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را برای انحلال پارلمان تحت فشار بگذارند که نهایتاً محمود عباس دست به چنین اقدامی زد.

این پژوهشگر مسائل اسرائیل و فلسطین با بیان اینکه تشکیل پارلمان فلسطین یکی از دستاوردهای سیاسی در سرزمین‌های اشغالی به شمار می‌رود، گفت: تشکیل مجلس ملی فلسطین بدون تردید خط بطلان آشکار بر معادلات رژیم صهیونیستی و حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آن است؛ لذا طبیعی است که محمود عباس با ایجاد یک خط القایی به دنبال ضربه زدن به قدرت مقاومت فلسطین باشد. بر اساس اصل ۴۷ قانون اساسی فلسطین، پارلمان فعلی تا زمانی که انتخابات مجدد برگزار نشود می‌تواند به کار خود ادامه دهد. از این رو قرار است روز چهارشنبه در پارلمان فلسطین جلسه‌ای برای بررسی اقدام محمود عباس تشکیل شود و شاید خروجی آن جلسه بتواند مانع انحلال پارلمان فلسطین شود.

وی افزود: محمود عباس برای تلطیف فضای فعلی اعلام کرده که طرحی برای آشتی حماس و فتح در نظر دارد و حتی اظهار کرده که حماس را بخشی از گروه‌های مقاومت فلسطین می‌داند. این بدان معناست که وی تحت تاثیر فشارهای خارجی قرار دارد و رفتار وی را باید کاملاً سیاسی قلمداد کنیم. از این جهت مهمترین پیامد انحلال پارلمان فلسطین را باید به بن بست کشاندن آشتی فتح و حماس بدانیم. حماس در بیانیه خود اعلام کرده که اگر قرار بر انحلال پارلمان باشد، این روند باید همسو با انتخابات ریاست فلسطین و از طریق قانونی انجام شود. لذا با توجه به اینکه تشکیلات خودگردان فلسطین و جنبش فتح زیر نظر محمود عباس فعالیت می‌کنند، باید منتظر مخالفت وی با اقدام‌های حماس باشیم.

صفاتاج در پایان اظهار کرد: قرار بر این بود که در آینده نزدیک شاهد آشتی حماس و جنبش فتح باشیم اما اقدام اخیر محمود عباس در مورد انحلال پارلمان فلسطین باعث شد تا آتش اختلاف‌ها میان گروه‌های مقاومت فلسطین مجددا شعله‌ور شود. این وضعیت باعث خوشحالی و بهره‌برداری اسرائیل از اوضاع و احوال خواهد شد. به عبارتی دیگر، محمود عباس وسیله‌ای شد برای پابرجا ماندن اختلاف‌ها و مشخص نیست که چه زمانی شاهد فروکش کردن این منازعه داخلی خواهیم بود.      

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز