خبرگزاری کار ایران

نگاهی به فساد فراگیر در اسرائیل بر اساس نظریه فریدمن

asdasd
کد خبر : ۷۰۴۶۷۴

نظریه اقتصاددان بزرگ و برجسته آمریکائی کاملا قابل انطباق با فساد فراگیر و سازمان یافته در اسرائیل است که همه چیز را قربانی منافع شخصی می‌کند.

به گزارش ایلنا به نقل از النشره، «ملتون فریدمن» اقتصاددان بزرگ و برجسته آمریکائی که موفق به  کسب جایزه نوبل شد،‌ نظریه‌ای را در زمینه فساد ارائه می‌دهد که خلاصه آن چنین است: مهمترین اصلی که در موضوع فساد باید مشخص شود، ‌این است که بدانیم چه کسی پول را خرج می‌کند و برای چه کسی، خودش یا دیگری؟ در این صورت چهار حالت وجود دارد:

اگر پول را برای خودت خرج کنی، در میزان و نحوه مصرف بسیار محتاط خواهی بود.

اگر پول را برای دیگری مثلا هدیه صرف کنی، باز در میزان و نحوه مصرف صرفه‌جوئی خواهی کرد.

حالت سوم این است که پول فرد دیگری را برای خودت صرف کنی که در این صورت، موضوع کاملا متفاوت است، ‌تو به میزان پولی که خرج می‌کنی، اهمیت نمی‌دهی اما در نحوه مصرف محتاط خواهی بود و سعی می‌کنی در قبال آنچه می‌پردازی دستاورد بیشتری داشته باشی.

در حالت چهارم یعنی هزینه پول دیگری برای شخص دیگری که در این صورت نه به میزان و نه به نحوه مصرف پول اهمیت می‌دهی.

این حال دولت‌هاست؛ کل کاری که انجام می‌دهند، گرفتن پول از عده‌ای و پرداخت و هزینه آن برای عده‌ای دیگر است. بنابراین فساد گسترده‌ای شکل گرفته و مال فراوانی به هدر می‌رود.

این نظریه فردمن نه تنها کاملا قابل انطباق با فساد در اسرائیل است، بلکه با فساد تمام دولت‌ها مطابقت دارد اما مقام‌های رژیم صهیونیستی به دو روش در فساد مهارت یافته‌اند: سرقت اموال عمومی برای کیان خود و به تبع این نظریه، هدر دادن اموال عمومی.

نتانیاهو

موضوع فساد «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دوباره از ژانویه ۲۰۱۸ مطرح شد که پلیس اسرائیل خبر بازداشت دو نفر از نزدیکان وی را به اتهام فساد و نیز بازداشت پنج نفر از کارکنان شرکت مخابراتی «بیزیک» را اعلام کرد. 

همچنین سخنگوی رسمی خانواده نتانیاهو و نیز «شلومو فیلبر» مدیرعامل وزارت ارتباطات اسرائیل بازداشت شدند. 

چند تن از عوامل شرکت بیزیک نیز از جمله «شائول ایلوویچ» مالک این شرکت نیز به اتهام پوشش خبری مثبت از نتانیاهو در شبکه «والاه» در قبال برخی عقب‌نشینی‌ها در مسائل و قوانین تجاری بازداشت شدند.

پلیس اسرائیل اعلام کرد که با حجم فزاینده شبهات در زمینه فساد اخلاقی و مالی در دوره زمانی بلندمدت در چارچوب روابط دو جانبه بین مدیران شرکت بیزیک و کارکنان دولتی مواجه است. 

شارون

پس از بحث و نظرها در مورد پرونده‌های فساد بنیامین نتانیاهو، پای متهم دیگری چون «آریل شارون» نخست‌وزیر پیشین این رژیم به میان می‌آید که به دریافت صدها هزار دلار رشوه در اواخر دهه ۹۰ قرن گذشته متهم و با عنوان «داستان جزیره یونان» معروف شد.

دادستان کل اتهاماتی را علیه شارون مطرح کرد اما چون ادله کافی در دست نداشت، عملا کاری از پیش نبرد. در این موضوع «دیوید ابیل» در آن زمان به شارون به عنوان وزیر خارجه وقت اسرائیل برای همکاری در گسترش املاک یونان رشوه پرداخت کرده بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز