خبرگزاری کار ایران

رئیس سیا امروز در کنگره از قتل خاشقجی می‌­گوید

asdasd
کد خبر : ۷۰۲۳۵۶

قرار است رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) امروز- چهارشنبه- گزارشی از پرونده ترور روزنامه‌نگار مقتول سعودی به نمایندگان و رؤسای کمیته‌­های امنیت ملی در مجلس نمایندگان ارائه دهد.

به گزارش ایلنا به نقل از الجزیره، یکی از معاونان مجلس نمایندگان آمریکا به رویترز گفت که «جینا هسپل» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) پشت درهای بسته نمایندگان را در جریان اطلاعات به دست آمده درباره پرونده قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی قرار خواهد داد.

هسپل هفته گذشته در مجلس سنا اطلاعات قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی را ارائه داده و به دنبال آن سناتورها پس از حصول یقین از دخالت «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان در توطئه ترور در کنسولگری استانبول، خواستار محکومیت این شاهزاده سعودی شدند.

رئیس سیا پس از دو هفته خودداری از اظهار نظر درباره گزارش مقام‌­های دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا در زمینه سیاست­‌های آل سعود و ایجاد حالت خشم و ناامیدی نسبت به کاخ سفید در بین نمایندگان، پشت درهای بسته به سناتورهای ارشد کنگره گزارشی از اطلاعات خود را ارائه داد.

رسانه­‌های بزرگ آمریکا اعلام کردند که سیا به این نتیجه رسیده است که بن سلمان دستور قتل خاشقجی را صادر کرده است.

موضوع روابط آمریکا با عربستان سعودی پس از قتل خاشقجی به نقطه اختلاف در بین مقام­‌های آمریکائی تبدیل شده و تعداد زیادی از سناتورها به توطئه بن سلمان در این پرونده قانع شده‌­اند.

روزنامه واشنگتن پست به نقل از «باب کورکر» سناتور جمهوری خواه و رئیس کمیته روابط خارجی سنا از تلاش­‌های پی در پی برای تصویب قانونی در زمینه محکومیت بن سلمان خبر داد.

این روزنامه نوشت: «سنای آمریکا تا پایان سال جاری میلادی بن سلمان را در پرونده خاشقجی محکوم خواهد کرد و هیچ یک از اعضای سنا با تسریع در روند تصویب این قانون مخالف نیستند».

پیش نویس این قانون، ولیعهد سعودی را به توقف دیگر سیاست­‌های خصمانه خود در منطقه از جمله حمله نظامی به یمن، محاصره اقتصادی قطر و بازداشت فعالان حقوق بشر در عربستان فرا می­‌خواند.

واشنگتن پست نوشت که طرح این قانون الزام‌آور نیست اما به مثابه توبیخ ترامپ است که از سرزنش و محکومیت بن سلمان به رغم نتایج سیا از دخالت او در توطئه قتل خاشقجی خودداری کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز