خبرگزاری کار ایران

روایت «نیوزویک» از مصاحبه خاشقجی؛

ولیعهد سعودی، دیکتاتوری است که مردم را نمی‌بیند/ مشاوران بن‌سلمان، لاابالی هستند

asdasd
کد خبر : ۶۸۲۶۷۲

مجله آمریکایی نیوزویک مصاحبه‌ای از روزنامه‌نگار منتقد سعودی منتشر کرد که در آن ولیعهد عربستان را «دیکتاتور» خوانده بود.

به گزارش ایلنا به نقل از رأی الیوم، «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی در مصاحبه­‌ای با مجله نیوزویک که پس از تایید رسمی قتل او در کنسولگری عربستان در استانبول منتشر شد، با انتقاد از عملکرد «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی او را دیکتاتور توصیف کرده بود.

خاشقجی در گفت‌وگوی ویژه با خبرنگار مجله آمریکایی نیوزویک که در ارتباط با موضوع سران سعودی کار می­‌کرد، اصرار داشت که او مخالف آل‌سعود نیست اما در آرزوی عربستانی بهتر است.

او گفته بود:‌ «من خواهان براندازی رژیم سعودی نیستم، زیرا می‌­دانم که این اتفاقی ناممکن و بسیار خطرناک است، هیچ کس نیز به دنبال براندازی نظام نیست».

خاشقجی در ادامه گفته بود: «من فقط خواهان اصلاح نظام هستم».

این روزنامه نگار منتقد سعودی در توصیف «محمد بن سلمان» او را یک رهبر قبیله­‌ای  قدیمی توصیف کرده و گفته بود که بن سلمان از واقعیت زندگی فقرای عربستان و دغدغه­‌های آنها دور و بی‌­خبر است.

خاشقجی گفته بود: «گاهی اوقات احساس می‌کنم که او می‌خواهد از محصولات دنیای مدرن مانند سینما و "سیلیکون ولی" استفاده کند اما در عین حال نیز می­‌خواهد مانند جدش در عربستان سعودی حکومت کند».  

به اعتقاد خاشقجی شاهزاده بن سلمان مردم را نمی­‌دید،‌ حال آنکه اصلاح عملی پس از درک مردم آغاز خواهد شد.

این روزنامه‌نگار سعودی همچنین از فقدان دو مشاور مناسب برای ولیعهد نیز انتقاد کرده بود. او گفته بود: «بن سلمان فقط آن گونه که خود می­‌بیند و می­‌خواهد، عربستان را به پیش می­‌برد».

خاشقجی دو مشاور ولیعهد، «سعود القحطانی» مشاور دربار پادشاهی عربستان و «ترکی آل الشیخ» مقام بلند پایه سعودی را لا ابالی و آشوبگر توصیف کرده بود.

به اعتقاد خاشقجی مردم از این دو مشاور می­‌ترسند، کوچک‌ترین تقابلی با آنها عاقبت زندان را رقم خواهد زد.

روزنامه‌نگار منتقد سعودی گفته بود: «قحطانی فرد مهمی در رسانه­‌های ریاض است و فعالیت­‌های روابط عمومی دولت را کنترل می­‌کند».  

ریاض برای اولین بار صبح امروز قتل خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانول را تأیید و دلیل آن را مشاجره و درگیری با تعدادی از افراد کنسولگری اعلام کرد.

ریاض به دنبال ناپدید شدن جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول تحت فشار بین‌المللی قرار گرفت تا جایی که بسیاری از مقام‌­ها و بازرگانان غربی از شرکت در یک کنفرانس اقتصادی مهم در ریاض با نام «داووس صحرا» منصرف شدند.

بیانیه­‌های رسمی آل سعود که مسئولیت قتل خاشقجی را فقط بر عهده مظنونان واقعه قرار می­‌دهند، هیچ توضیحی در مورد سرنوشت جسد این روزنامه‌نگار منتقد و نویسنده روزنامه واشنگتن‌پست ارائه نداده‌­اند.  

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز