خبرگزاری کار ایران

تضاد رویکرد هیلی با مواضع ترامپ در پرونده قتل خاشقجی

asdasd
کد خبر : ۷۰۰۹۹۷

سفیر آمریکا در سازمان ملل ولیعهد سعودی را مسؤول فنی قتل روزنامه نگار منتقد خواند.

به گزارش ایلنا به نقل از الجزیره،‌ «نیکی هیلی» سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد طی اظهاراتی به مجله «آتلانتیک» گفت که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی مسئول قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد این کشور است و چه بسا که دولت او مرتکب این جنایت شده باشد.

موضع هیلی به نظر متفاوت از موضع «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا می­‌رسد که از تحمیل چنین مسئولیتی به بن‌سلمان خودداری می­‌کند.

سفیر آمریکا در سازمان ملل که در پایان ماه جاری میلادی این پست را ترک خواهد کرد،‌ گفت: «ما با مقام­‌هایی از عربستان روبه‌رو هستیم که در جنایت قتل خاشقجی در کنسولگری سعودی در استانبول دست داشته­‌اند و ما نمی­‌توانیم مجوز تکرار چنین جنایت‌­هایی را به آنها ببخشیم،‌ چرا که این موضوع با ارزش­‌های آمریکا در تعارض است و به همین دلیل دولت ترامپ 17 سعودی مسئول این جنایت را مجازات کرده است.

هیلی در پاسخ به محاکمه ولیعهد سعودی گفت که دولت آمریکا باید در این زمینه تصمیم گیری کند.

سفیر آمریکا در سازمان ملل این موضوع را که ترور خاشقجی، آمریکا را بر سر دو راهی انتخاب منافع و یا ارزش­‌ها قرار داده است، ‌رد کرد.

وی توضیح داد که همزمان می­‌توان عربستان سعودی را متحد آمریکا علیه ایران در نظر گرفت هر چند که واشنگتن با ارسال نامه­‌ای به ریاض اعلام کرد که در صورت ادامه چنین روشی دیگر متحد آمریکا نخواهد بود چرا که امکان چشم‌پوشی و نادیده گرفتن قتل خاشقجی و حمایت از روش­‌های تبهکارانه وجود ندارد.

اظهارات هیلی با مواضع ترامپ و «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا که مدافع بن‌سلمان بوده و او را در جنایت قتل خاشقجی تبرئه می‌­کند،‌ در تضاد است.

جمال خاشقجی در تاریخ دوم اکتبر گذشته در کنسولگری کشورش در استانبول به قتل رسید و جسدش قطعه قطعه شد. این موضوع موجی از خشم جهانی را برانگیخت و با درخواست­‌های روزافزون برای یافتن جسد وی و محاکمه عاملان جنایت روبه‌رو شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز