خبرگزاری کار ایران

تحلیل‌گر ایتالیایی در گفت‌وگو با اسپوتنیک؛

عدم توافق بر سر برگزیت بیش از همه به ضرر بریتانیا خواهد بود

asdasd
کد خبر : ۶۹۷۱۹۴

عدم توافق برای اتحادیه اروپا بسیار بد خواهد بود، اما بازنده اصلی بریتانیا خواهد بود. باید در یاد داشته باشیم که بریتانیا از منظر اقتصادی از اتحادیه اروپا ضعیف‌تر است و بنابراین ضررهای بیشتری را در این زمینه متحمل خواهد شد.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «الینور اسپاونتا»، استاد دانشگاه بوکونی است. وی در گفت‌وگو با این خبرگزاری به بحث درباره برگزیت و سناریوهای پیش رو پرداخته است. 

اسپوتنیک: روزنامه تایمز اخیرا گزارش داد که برخی قانون‌گذاران محافظه‌کار اعلام کرده‌اند که اگر «ترزا می» نخست‌وزیر بریتانیا، تا ماه مارس از سمت خود کناره بگیرد حاضر به حمایت از طرح او برای برگزیت هستند. به نظر شما، این گزارش تا چه اندازه واقع‌گرایانه است؟

الینور اسپاونتا: در حال حاضر گمان نمی‌کنم چنین باشد. ترزا می گفته برنامه‌ای برای استعفا ندارد. به گمانم می‌شود این‌طور حساب کرد که او پشت درهای بسته با مخالفانش به توافقی برسد که تصویب این طرح را تضمین کند. 

اسپوتنیک: چنین به نظر می‌رسد که این قانون‌گذاران محافظه‌کار بیشتر به دنبال نفع شخصی خود هستند و ترجیح می‌دهند از ترزا می حمایت کنند تا بعدها بتوانند منافع خود را در قالب نخست‌وزیر دنبال کنند. نظر شما چیست؟

الینور اسپاونتا: به گمانم مشکلی که در کل فرآیند رسیدن به یک توافق تجاری وجود داشت این بود که بسیاری از این نمایندگان در پی مقام ترزا می بودند. دلیل این‌که وی استعفا نمی‌دهد این است که توافق خروج از اتحادیه اروپا تنها بخش کوچکی از مسئله است. ما به یک توافق تجاری نیاز داریم و می ممکن است نخواهد این توافق تجاری را با طرفداران سرسخت برگزیت مطرح کند. این مهم‌ترین بخش بسته خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا است. مهم نه توافق خروج بلکه پیامدهای پس از آن است. می به‌راستی در پی همکاری نزدیک با اروپا است. گزارش وزارت دارایی که بناست به‌زودی منتشر شود نیز بر این امر صحه می‌گذارد که توافق فعلی بهترین گزینه برای بریتانیا از منظر اقتصادی است. 

اسپوتنیک: نظر ایتالیا در این‌باره چیست؟ رم نیز با اتحادیه اروپا مشکل دارد. بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند که توافق برگزیت ترزا می تنها ۱۰ تا  ۱۵ درصد از اعضای مجلس عوام را با خود همراه می‌کند. چنین به‌نظر می‌رسد که این طرح در پارلمان رای نخواهد آورد. این قضیه به آشوب و سردرگمی خواهد انجامید. بسیاری، از جمله اعضای پارلمان، به دنبال چنین وضعیتی نیستند. نگاه ایتالیا به آشوب موجود در بریتانیا چیست؟

الینور اسپاونتا: راستش بسیار جالب‌توجه است که در ایتالیا و همچنین به گمان من در اروپا، چندان به این ماجراها پرداخته نشده است. شاید هر سه‌چهار روز یک‌بار به‌اندازه نصف یک صفحه گزارش در این مورد نوشته شود. به گمانم، اروپا امیدوار است که این ماجرا، دیر یا زود، ختم به خیر شود. به گمانم نمی‌شود هنوز درباره ماحصل رای پارلمان تصمیم‌گیری کرد، چراکه در دو هفته آینده کارزار پیچیده‌ای را شاهد خواهیم بود. 

یکی از سناریوهای موجود این است که اگر پارلمان رای به رد این طرح دهد، پس از مدتی یک را‌گیری مجدد انجام شود، به این امید که واکنش بازار برخی نمایندگان را مجاب به تغییر نظرشان کند. با این حال، نمی‌شود گفت که در صورت رای نیاوردن طرح برگزیت چه پیش خواهد آمد. 

از سوی دیگر، به گمانم نمایندگان پارلمان درک چندانی از حوزه استحفاظی خود ندارند. گیرم که به برگزیت رای منفی دهند. بعدش چه؟ این خطر وجود دارد که اروپا گمان کند که لندن برنامه‌ای برای خروج ندارد و به‌صورت یک‌جانبه همه‌چیز را به هم بریزد. وست‌مینستر به‌تنهایی نمی‌تواند بند ۵۰ پیمان لیسبون مربوط توافق میان اتحادیه اروپا و بریتانیا را تمدید کند. 

اسپوتنیک: ترزا می تهدید کرده که اگر پارلمان به این طرح رای منفی دهد، بریتانیا بدون هیچ توافقی از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد. چقدر این سناریو را محتمل می‌دانید و اگر چنین شود آیا عدم توافق بدترین اتفاق برای بریتانیا نیست؟ به نظر شما عدم توافق به ضرر کدام طرف است؟ 

الینور اسپاونتا: نه، این قضیه برای اتحادیه اروپا بسیار بد خواهد بود، اما بازنده اصلی بریتانیا خواهد بود. باید در یاد داشته باشیم که بریتانیا از منظر اقتصادی از اتحادیه اروپا ضعیف‌تر است و بنابراین ضررهای بیشتری را در این زمینه متحمل خواهد شد. اتحادیه اروپا می‌تواند در درون حوزه خود به تجارت ادامه دهد، اما برتانیا کاملا منزوی خواهد شد. عدم توافق از منظر سیاسی و اقتصادی فاجعه‌بار خواهد بود. اتحادیه اروپا اقتصاد بزرگ‌تری است و در نتیجه آسیب چندانی نخواهد دید. 

بریتانیا ضررهای بسیاری را شاهد خواهد بود. حتی بحث درباره کمبود آب آشامیدنی نیز مطرح شده، چراکه موادی که برای تصفیه آب به‌کار می‌رود از اروپا وارد می‌شود. امیدوارم که اگر توافقی صورت نگیرد هم باز ساوزکاری برای حل مشکلات اولیه صورت گیرد، مانند دارو و غذا. 

اما به نظر باید این را بپذیریم که عدم توافق در بلندمدت وضعیت را بسیار سخت خواهد کرد.   

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز