خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

آتش‌بس در غزه، تجدید قوای ارتش اسرائیل را به همراه دارد/محمود عباس در زمین اسرائیل بازی می‌کند

asdasd
کد خبر : ۶۸۶۰۵۳

مصر و آمریکا به دنبال آن هستند تا از طریق تشکیلات خودگردان فلسطین و رئیس این تشکیلات، معامله قرن را عملیاتی کنند و به زودی شاهد رخدادهای شگفت‌انگیز خواهیم بود.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل بین‌الملل در تشریح دلایل و ابعاد آتش‌بس جهاد اسلامی و رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: شرایط فلسطین و به طور کلی اراضی اشغال شده توسط رژیم صهیونیستی طی هفت ماه گذشته شاهد برگزاری تعداد زیادی از سلسله راهپیمایی‌های بازگشت بوده که اخیراً هم سی و یکمین راهپیمایی بازگشت برگزار شد و توالی این روند موجب شده تا فضای سنگینی علیه اسرائیل در این منطقه ایجاد شود. چراکه حضور گسترده مردم فلسطین که هر هفته جمعه‌ها انجام می‌شود باعث تحمیل هزینه‌های نظامی و سیاسی زیادی به اسرائیل شده و از سوی دیگر توان ارتش اسرائیل را تقلیل داده است. از این منظر، روشن بود که اسرائیل برای جلوگیری و کاهش این هزینه با یکی از کشورهای دخیل در پرونده صلح فلسطین ارتباط برقرار کند.

وی ادامه ادامه داد: یکی از کشورهایی که عمده توافق‌نامه‌های میان اسرائیل و گروه‌های مقاومت فلسطین به میانجی‌گری آن مورد پذیرش و امضاء قرار گرفته، مصر بوده که از گذشته تا به امروز نقش محوری این موضوع را به عهده داشته است. از این منظر است که ما شاهد هستیم، قاهره در مورد آتش‌بس میان اسرائیل و جهاد اسلامی واسطه شد و نهایتاً سخنگوی جهاد اسلامی خبر آتش‌بس مذکور را اعلام کرد. در این بین یکسری از تحولات در حوزه فلسطین و با محوریت اسرائیل سرعت و شدت بیشتری به خود گرفته است. به عنوان مثال سفر اخیر نخست‌وزیر اسرائیل به عمان یکی از این موضوعات است که بدون شک در هفته‌های آینده خروجی آن نمایان خواهد شد که ستون فقرات آن را نه تنها اسرائیل بلکه تشکیلات خودگردان فلسطین تشکیل خواهد داد.

این تحلیلگر مسائل منطقه افزود: داده‌ها نشان می‌دهد که تشکیلات خودگردان فلسطین به رهبری محمود عباس، توافق‌هایی را در پشت پرده با اسرائیل منعقد کرده و از این منظر است که می‌بینیم قبل از نتانیاهو، ابو مازن به عمان سفر کرده است. درست است که این ارتباط‌ها در گذشته هم وجود داشته است اما واقعیت این است که برای سنجش و بررسی تحولات باید زمان و مکان هم به صورت دقیق مورد نظر قرار بگیرد؛ به همین دلیل است که نباید از کنار سفر نتانیاهو به عمان به راحتی عبور کنیم. لذا به نظر می‌آید در آینده نزدیک شاهد آتش‌بس سراسری در فلسطین خواهیم بود اما ضامن‌های آن فعلاً به صورت دقیق مشخص نیستند.

وی با اشاره به نقش کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بر معادلات آینده سرزمین‌های اشغالی، عنوان کرد: کشورهایی مانند مصر و آمریکا از آتش‌بس سراسری در فلسطین با محوریت تشکیلات خودگردان فلسطین استقبال می‌کنند و هدفشان از اجرایی شدن آتش‌بس مذکور بحث بازسازی ارتش اسرائیل است. آنها به دنبال خریدن زمان برای تجدید قوای اسرائیل هستند و اخیراً هم اخباری مبنی بر عقد قرارداد تسلیحات سنگین اسرائیل و آمریکا (تسلیحات هوایی و جنگنده‌ها) منتشر شده که دقیقاً نشان از بازسازی ارتش این رژیم برای فاز جدید سرکوب‌ها دارد. در این میان باید توجه داشت که چهره محمد بن سلمان به عنوان حامی اسرائیل در عربستان پس از پرونده قتل خبرنگار منتقد سعودی به شدت تضعیف شده و در اینجاست که اردن و مصر نقش اساسی‌تر ایفاء خواهند کرد.

هانی‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: نشست اخیر فتح و تشکیلات خودگردان فلسطین در مورد معادله قرن و منافع مرتبط با آن نشان از شروع مسابقه برای پذیرش طرح مذکور از سوی تشکیلات خودگردان دارد. محمود عباس از قدیم‌الایام در زمین اسرائیل بازی می‌کرد و در وضعیت فعلی هم به دنبال سازش است اما جنبش حماس همچنان مخالف این روند بوده است که به نظر می‌آید کمی دیگر اختلاف حماس و تشکیلات خودگردان به اوج خود خواهد رسید. این در حالی است که سعودی‌ها چندی پیش تعهد دادند که در قبال عملی شدن معامله قرن، سالانه مبلغ ۱۰ میلیارد دلار به تشکیلات خودگردان پرداخت کنند و  این بدان معناست که آتش‌بس حماس و رژیم صهیونیستی تنها تکه‌ای از پازل معامله قرن خواهد بود.         

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز