خبرگزاری کار ایران

تحلیلگر برجسته جهان عرب بررسی کرد؛

داووس صحرا؛ عرصه رقابت قدرت‌های بزرگ در سایه نقض ارزش‌های انسانی

asdasd
کد خبر : ۶۸۴۶۷۹

همیشه و همواره پول و معاملات بر حقوق بشر و ارزش آن تقدم داشته و از این رو بسیاری برای شرکت در کنفرانس «داووس صحرا» شتابان خود را به ریاض رسانده و از عدم حضور مسئولان و رؤسای بانک‌ها و شرکت‌های غربی در این جمع بهره فراوانی برده‌اند تا به اصطلاح از خرس عربستان یک مو هم که شده، بکنند.

به گزارش ایلنا به نقل از رأی الیوم، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته جهان عرب با اشاره به کنفرانس سرمایه‌گذاری ریاض در سرمقاله‌ای نوشت: کنفرانس سرمایه‌گذاری موسوم به داووس صحرا که این روزها در ریاض در حال برگزاری است، ‌با پرسش‌ها و ابهام‌های فراوانی در نگاه افکار عمومی همراه است،‌ از جمله: هدف از برگزاری کنفرانس سرمایه‌گذاری ریاض و مشارکت «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در این کنفرانس با حضور گروه‌های  بزرگ روسی و چینی چیست؟

چرا «استیون منوچین» وزیر خزانه‌داری آمریکا که به طور ناگهانی مشارکت خود را در این کنفرانس لغو کرده بود، به ریاض رفته است؟ چرا «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه داستان ساختگی آل‌سعود را تایید کرده و شاه این کشور را از دست داشتن در توطئه قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار مقتول سعودی بری می‌داند؟

تناقض داستان اینجاست که عربستان سعودی کنفرانس بین‌المللی سرمایه‌گذاری موسوم به داووس صحرا را در هتل «ریترز کارلتون» برگزار کرده است که ولیعهد سعودی نزدیک به ۳۵۰ نفر از بازرگانان سعودی از جمله ۱۳ شاهزاده که برجسته‌ترین آنها «ولید بن طلال» میلیاردر معروف بود را در این هتل به اتهام جمع آوری اموال نامشروع و تجارت فاسد بازداشت و آنها را به پرداخت حدود ۳۰ میلیارد دلار مجبور کرد. 

کشورهای غربی متعددی چون فرانسه،‌ انگلیس، آلمان و هلند به نشانه اعتراض به نقش اصلی عربستان در ترور جمال خاشقجی، مشارکت وزرای دارائی خود را در این فعالیت اقتصادی لغو کردند اما  وزیر خزانه‌داری آمریکا که مشارکت خود را لغو کرده بود، به ریاض آمده و با بن سلمان دیدار و راهکارهای گسترش همکاری اقتصادی دو کشور را مورد بررسی قرار داده است. 

اظهار نگرانی‌های «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا از احتمال معامله‌های تجاری سنگین و چندین میلیارد دلاری چین و روسیه،‌ حصول چنین اتفاقی را دور از ذهن نشان نمی‌دهد، ‌چرا که شرکت‌ها و نمایندگی‌های هر دو کشور مذکور با اشتیاق در این کنفرانس شرکت کرده‌اند و هیچ بعید نیست که حضور وزیر خزانه‌داری آمریکا  در ریاض و دیدار با بن سلمان برای بررسی این موضوع و تضمین معاملات تسلیحاتی آمریکا به ارزش ۱۱۰ میلیارد دلار باشد.

پوتین که در موضوع قتل خاشقجی کمترین همدردی ممکن را نشان داد،‌ قصد دارد روایت رسمی عربستان سعودی از قتل خاشقجی را پذیرفته و به اطلاعات رسمی مربوط به آن که خاندان سعودی و به ویژه شخص بن سلمان را از این توطئه کاملا مبری می‌داند، استناد کند.

باید گفت که هدف روسیه از این نوع مبری کردن آل سعود با هدف همکاری با عربستان برای مقابله با بحران‌های پیش روی دربار صورت می‌گیرد به این امید که شاید سهم بزرگی از معاملات تجاری و تسلیحلاتی این کشور را از آن خود کند، به ویژه اینکه بن‌سلمان بارها به روسیه سفر و تمایل خود را برای خرید سیستم موشکی اس- ۴۰۰ و حدود ۱۵ رآکتور هسته‌ای در راستای مقاصد صلح‌آمیز ابراز کرده است. شاید روسیه با حضور در کنفرانس ریاض می‌خواهد این پیام را برای آمریکا بفرستد که کشورهای روسیه و چین آماده هستند.

«ترکی الدخیل» نویسنده سعودی و شخص نزدیک به بن سلمان در توئیتی نوشت که پاسخ به هر نوع مجازات آمریکا علیه عربستان سعودی به مفهوم تاسیس یک پایگاه روسی در «تبوک» واقع در شمال غرب این کشور و خرید موشک‌ها و هواپیماهای جنگی روسیه است اما مقام‌های سعودی این توئیت را رد کرده و محتوای آن را دروغ شمردند.

«عمران خان» نخست‌وزیر پاکستان که خود را یاور محرومان معرفی کرده و به مردم وعده اتخاذ یک سیاست خارجی متفاوت و مستقل از کشورهای محوری منطقه را داده است،‌ با این سخن خود در مصاحبه با روزنامه ایندیپندنت که «از موضوع قتل خاشقجی متاسفم اما کشورم به پول نیاز دارد و اکنون کمربند سفر به ریاض را بسته‌ام» در حقیقت شرح حالی از تمام شرکت‌کنندگان در این کنفرانس ارائه می‌دهد. البته این مسئول پاکستانی حق داشت چرا که پاداش او از مشارکت در این کنفرانس چندین میلیارد دلار بوده است.   

بارها گفته و تکرار می‌کنم که پول و معاملات بر حقوق بشر و ارزش آن مقدم است و از این رو بسیاری برای شرکت در این کنفرانس شتابان خود را به ریاض رسانده و از عدم حضور مسئولان و رؤسای بانک‌ها و شرکت‌های غربی در این  جمع بهره فراوانی برده‌اند تا به اصطلاح از خرس عربستان یک مو هم که شده بکنند.

ما نمی‌دانیم که سران سعودی این میلیاردها پول را ازکجا آورده تا بتوانند تمام این به ظاهر گدایان را راضی کنند، زیرا ذخایر مالی که چهار سال پیش حدود ۷۵۰ میلیارد دلار بوده به دلیل قرارداهای فراوان تسلیحاتی و جنگ پر هزینه یمن ته کشیده یا بیشتر آن از دست رفته است. کسری بودجه عربستان به میزان ۹۰ میلیارد دلار طی سه سال گذشته، خود گواهی بر این مدعاست.

بن سلمان که می‌خواهد عربستان بزرگترین پایگاه سرمایه‌گذاری در جهان باشد،‌ برای اختصاص سهام شرکت «آرامکو» شرط‌گذاری می‌کرد اما این عملیات لغو شده یا به تأخیر افتاده است،‌ چرا که ترامپ می‌خواهد بودجه این خصوصی‌سازی در بازار آمریکا یا بورس «وال استریت» در نیویورک سرمایه‌گذاری شود و این موضوع موجب سلب اعتماد سعودی‌ها شده است. اگر قانون «جاستا» اجرائی شود، هر آن احتمال دارد که این پول‌ها بلوکه شده یا تحریم‌های اقتصادی شدیدی بر عربستان تحمیل شود. 

همگامی با برگزاری کنفرانس سرمایه‌گذاری در ریاض و مشارکت بن سلمان در آن که به توطئه قتل خاشقجی متهم است،‌ بیانگر این نکته است که او همچنان در منصب خود باقی خواهد ماند و روزگار به کامش خواهد بود. 

سخرانی روز گذشته «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه در پارلمان بدون ارائه هیچ نوع ادله موثق جدید و مجهول ماندن مکان جسد این قربانی سعودی احتمال وقوع معامله‌ای همیشگی یا موقتی را بالا نشان می‌دهد. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز