خبرگزاری کار ایران

اعمال فشار کانادا بر عربستان با توسل با اهرم معاملات تسلیحاتی

asdasd
کد خبر : ۶۸۳۵۱۹

نخست‌وزیر کانادا از احتمال لغو معامله سنگین تسلیحاتی کشورش با ریاض به دنبال موضوع قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل از الجزیره، «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا احتمال لغو معامله تسلیحاتی کشورش با ریاض به دنبال موضوع قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی را دور از ذهن ندانست. این در حالی است که کشورهای غربی به دنبال اعمال فشار بر ریاض هستند. 

ترودو گفت: «کانادا قصد دارد همیشه از حقوق بشر دفاع کند، عربستان سعودی نیز از این موضوع مستثنی نیست». 

نخست‌وزیر کانادا در پاسخ به پرسشی در مورد پابرجا بودن معامله تسلیحاتی سنگین با عربستان سعودی که به موجب آن ریاض زره‌های سبک را از اتاوا به ارزش ۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون یورو می‌خرد، گفت: «این قرارداد مفادی دارد که باید از نظر نحوه استفاده از آنچه به آنها می‌فروشیم،‌ رعایت شود». 

ترودو افزود: «اگر سعودی‌ها این مفاد را رعایت نکنند،‌ ما قرارداد را لغو می‌کنیم».

نخست‌وزیر کانادا تأکید کرد که قراردادی که سازمان‌های حامی حقوق بشر به شدت از آن انتقاد کردند، در دولت او بسته نشده است، بلکه دولت‌های قبل از او آن را امضا کرده‌اند. 

اتاوا سال گذشته نسبت به استفاده ریاض از این سلاح‌های سبک در عملیات سرکوبگرانه در شرق عربستان ابراز نگرانی کرد. 

بر اساس این گزارش، روابط ریاض با اتاوا در آگوست گذشته و به دنبال درخواست کانادا برای آزادی زندانیان فعال در عرصه حقوق بشر سرد شده است. 

فشار کانادا بر عربستان در کنار فشار کشورهای اروپایی چون آلمان اعمال می‌شود. «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان گفت که کشورش در حال حاضر و به دنبال موضوع قتل جمال خاشقجی در کنسولگری استانبول هیچ سلاحی به عربستان سعودی  صادر نخواهد کرد. 

«نوربرت روتگن» رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس فدرال آلمان (بوندستاگ) خواست که گزینه اخراج دیپلمات‌های سعودی از آلمان بررسی شود. 

 روتگن در مصاحبه با روزنامه آلمانی «ولت ام زونتاگ» بر لزوم توقف فوری و کامل صادرات اسلحه به عربستان سعودی تأکید کرد.

 آلمان، انگلیس و فرانسه در بیانیه مشترکی خواستار اجرای تحقیقات کامل و سریع برای روشن شدن عاملان جنایت خاشقجی و محاکمه آنها به صورت مناسب شده‌اند. 

در آمریکا نیز درخواست نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه برای اعمال مجازات‌های سنگین بر عربستان سعودی و شخص ولیعهد به دنبال واقعه قتل خاشقجی افزایش یافته است. 

نمایندگان بر عدم ایجاد هر نوع رابطه با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی تأکید کرده‌اند. 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز