خبرگزاری کار ایران

۵ روایت درباره سرنوشت خاشقجی که جعلی‌بودن‌شان ثابت شد

asdasd
کد خبر : ۶۸۰۷۸۰

ماجرای ناپدید شدن روزنامه‌نگار منتقد ولیعهد سعودی که دو هفته‌ای است خاورمیانه را مشغول خودش کرده، به پرونده‌ای پر از معما تبدیل شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از ارم‌نیوز، رسانه‌های ترکیه از همان زمان ناپدید شدن «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در کنسولگری کشورش در استانبول، گزارش‌هایی امنیتی منتشر می‌کنند که برخی از آنها حاوی روایت‌های ضد و نقیضی است که کذب بودن آنها ثابت شده است. بارزترین این تناقض‌گویی‌ها به این ترتیب است:

- مرخصی کارکنان محلی کنسولگری

رسانه‌های ترکیه‌ای و قطری مدعی شدند که کنسولگری عربستان سعودی به کارکنان ترک خود در روز ناپدید شدن خاشقجی، مرخصی اجباری داده بود.

۵ روایت درباره سرنوشت خاشقجی که جعلی‌بودن‌شان ثابت شد

این در حالی‌ست که «خدیجه چنگیز» نامزد این روزنامه‌نگار منتقد تأکید کرده است که در همان روز با نیروهای امنیتی ترکیه در کنسولگری گفت‌وگو کرد و سراغ خاشقجی را از آنها گرفت.

- ساعت اپل

روزنامه «صباح» ترکیه نوشت که پیام‌های ضبط‌شده در ساعت اپل خاشقجی نشان می‌دهد که او ظاهرا تحت شکنجه قرار گرفته و به قتل رسیده است.

۵ روایت درباره سرنوشت خاشقجی که جعلی‌بودن‌شان ثابت شد

کارشناسان فنی این سناریو را زیر سئوال بردند؛ چرا که در ترکیه هنوز نسل ساعت‌های هوشمند اپل که سیم‌کارت دارند، وارد نشده است و ساعت‌های موجود برای اتصال به اینترنت به آیفونی نیاز دارند که در نزدیکی‌شان باشد. با توجه به اینکه آیفون خاشقجی، بیرون از کنسولگری و در دست نامزدش بوده است احتمال اینکه این اتصال به رغم فاصله رخ داده باشد، از سوی برخی کارشناسان رد شده است.

- متخصص کالبدشکافی

رسانه‌‌های ترکیه تصویر «صالح الطبیقی» شهروند عربستانی، که متخصص کالبدشکافی است، منتشر کرده‌اند و گفتند که وی از اعضای تیم ۱۵ نفری بود که در روز ناپدید شدن خاشقجی، وارد استانبول شد.

۵ روایت درباره سرنوشت خاشقجی که جعلی‌بودن‌شان ثابت شد

این رسانه‌های سعی داشتند با انتشار این تصویر، تأکید کنند که خاشقجی به قتل رسیده و جسدش در داخل کنسولگری تکه‌تکه شده است.

ولی رسانه‌های ترکیه سپس اعتراف کردند که این تصویر ادعایی، نادرست است و در واقع، این تصویر مربوط به سال ۲۰۱۳ است که وی به همراه همسرش، در سفر سیاحتی ترکیه بود.

- فایل‌های صوتی و تصویری تایید کننده قتل خاشقجی

گزارش‌های رسانه‌های ترکیه و غربی حاکی‌ست که ترکیه به مسئولان آمریکایی و برخی کشورهای غربی اعلام کرده است که فایل‌های صوتی و تصویری در اختیار دارد که کشته شدن جمال خاشقجی در داخل کنسولگری کشورش در استانبول را ثابت می‌کند.

این در حالی‌ست که لندن، پاریس و برلین، یکشنبه در بیانیه‌ای تأکید کردند که این ماجرا را کاملا وخیم می‌دانند و در راستای دفاع از حقوق بشر باید روشن شود که این روزنامه‌نگار عربستانی چه سرنوشتی یافته است.

- مخالفت ترکیه با فرود دو هواپیمای عربستانی

شبکه تلویزیونی «الجزیره» گزارش داد که مسئولان ترکیه اجازه ندادند دو هواپیمای خصوصی سعودی، در فرودگاه «آتاتورک» استانبول بر زمین بنشینند.

این خبر نیز از سوی مقام‌‌های هر دو طرف رد شد. هدف از این روایت، القای این موضوع بود که روابط ریاض و آنکارا به دلیل سرنوشت مرموز خاشقجی رو به تنش رفته است.

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز