خبرگزاری کار ایران

بشار اسد در گفت‌وگو با روزنامه «الشاهد»:

سوریه به نقش محوری عربی خود باز می­‌گردد/ حتی یک وجب از خاک خود را به حاکمیت خارجی واگذار نمی‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۶۷۵۶۹۰

رئیس‌جمهوری سوریه در دیدار با رئیس گروه رسانه‌­های کویت تصریح کرد که کشورش به نقش محوری عربی خود بازخواهد گشت و حتی یک وجب از خاک خود را به حاکمیت خارجی واگذار نمی‌کند.

به گزارش ایلنا به نقل از روزنامه الشاهد، «شیخ صباح المحمد» رئیس گروه رسانه­‌های کویت با توصیف ملاقات حضوری خود با  «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه گفت:  «من به ملاقات با رئیس جمهور در منزل وی مشرف شدم و این ملاقات نخستین تجربه گفت‌وگوی او با یک موسسه رسانه­‌ای عربی در طول هشت سال جنگ تحمیلی این کشور است».

وی ادامه داد که این گفت وگو لذت‌بخش­‌ترین مصاحبه با یک رهبر برجسته عربی بود. رئیس‌جمهوری سوریه با روی گشاده به استقبال من آمد.

به گفته صباح المحمد، وی به اسد گفته است: «عزم راسخ، ثبات قدم و شجاعت شما در دفاع از خاک و ملت خود، موفقیت‌تان در تامین نیازهای غذائی مردم سوریه، پیروزی دیپلماتیک سوریه و ارتش آن و نیز مواضع ملت سوریه در قبال رهبر و دولت خود را به شما تبریک می گویم». وی لبخندی زد و گفت: «من از نقش بسزای شما به عنوان یک موسسه رسانه‌­ای سپاسگزاری می‌کنم. شما دیدگاه خود را خیلی روشن و صریح، درست زمانی که کسی جرأت بیان حق را ندارد، مطرح کردید».

اسد همچنین گفت: « متاسفانه رسانه‌­های عربی پشت سر موسسه­‌های صهیونیستی - آمریکائی که برای ارائه تصویری کریه و مشوش از کشورهای خاورمیانه و به ویژه سوریه حرص شدیدی دارند، حرکت می‌کنند. جنگ آنها یک جنگ تمام‌عیار تبلیغاتی همراه با شایعه‌پراکنی و دروغ پردازی است به گونه‌ای که حق و باطل را به مردم  مشتبه می‌کند اما مردم سوریه آگاهانه عمل کرده و در دام شبکه‌­های اجتماعی گرفتار نمی‌شوند».

رئیس جمهوری سوریه در ادامه گفت: « نقش دولت کویت از طریق رسانه­‌هایش کاملا  بارز و برجسته بود و البته اگر شما در دولتی اصیل با دموکراسی و آزادی بیان حضور نداشتید، چنین اتفاق خوشایندی ممکن نبود». ‎

اسد در توضیحات تکمیلی افزود: «موضع کویت و در صدر آن جناب شیخ "صباح الاحمد" امیر کویت در رتبه نخست حمایت از مردم سوریه قرار داشت. این مرد باهوش و عاقل بر تمام قضایای خاورمیانه اشراف کامل داشت و حلال مشکلات بود. او از میزان خطری که تمام کشورهای عربی را تهدید می‌کرد، آگاه بود. ما به یاری خدا اکثر شهرهای سوریه را از چنگال تروریست‌­ها بازپس گرفتیم،  از شهروندان خود در مقابل تروریسم دفاع کردیم، عمران و آبادانی این مناطق را شروع و به اذن الهی در آینده‌ای نزدیک دولت سوریه بر تمامی خاک این کشور سیطره پیدا خواهد کرد. ما وجبی از خاک سوریه عربی را به خارج از حاکمیت ملی واگذار نمی‌­کنیم». ‎

«بشار اسد» در ادامه گفت: «ما با بیشتر کشورهای عربی تفاهم داریم. برخی کشورهای غربی نیز هستند که برای گشایش و تجهیز سفارت‌های خود  در سوریه برنامه‌ریزی کرده­‌اند. اکنون نیز برخی هیأت­‌های غربی و عربی چه دیپلماتیک یا اقتصادی و صنعتی عملاً به ترتیب بازگشت خود وارد سوریه شده‌اند».  

«بشار اسد» با اطمینان خاطر گفت: «به زودی پرده از این جنگ تروریستی کنار می‌رود، بازی سیاسی تغییر می‌کند و سوریه به نقش محوری عربی خود در حمایت از مسائل امت عربی باز خواهد گشت».

رئیس‌جمهوری سوریه نقش روسیه را در همکاری با چین و هند و گروهی از کشورهای دوست امری حقیقی برشمرد و گفت: «میزان قوای بین المللی در مرحله آینده تغییر پیدا خواهد کرد و به ویژه در منطقه خاورمیانه بهتر از وضعیت کنونی خواهد شد».

وی افزود: «ما در مرحله بعد، کارخانه‌های سوریه را بازسازی کرده و از صنعت ممتاز این کشور در خاورمیانه حمایت خواهیم کرد، تمام شرکت ‌ها اعم از داخلی یا مشترک با کشورهای عربی و خارجی آماده و راه‌اندازی خواهند شد، تمرکز اصلی ما بر بخش زراعت و کشاورزی است، زیرا بهترین انواع میوه و سبزیجات از تولیدات سوریه بوده و ما بر صادرات آنها به تمام کشورهای جهان مشتاقیم».

رئیس‌جمهوری سوریه در ادامه گفت: «ما روزنه‌های گردشگری و هنر و فرهنگ را خواهیم گشود همان‌گونه که سوریه در گذشته نیز سرزمین علم و هنرو فرهنگ بوده است».

به گفته المحمد، اسد از وی پرسید: « تو اکنون در دمشق حضور داری نظرت در این این باره چیست»؟ او نیز در پاسخ گفت: «این گرمی و حرارتی که هنگام استقبال شما از خود دیدم به طور دقیق در وجود تمام مسئولان سوریه از زمان ورود به این کشور قابل مشاهده بود».

وی ادامه داد: «در تایید حرف‌های رئیس‌جمهوری سوریه گفتم که از نظافت و تمییزی خیابان‌­ها به ویژه مخازن آب شست و شوی خیابان­‌ها در شب بسیار شگفت‌زده شدم. ساختمان‌ها، کوچه‌ها و  بازارها کاملا سوری و اصیل هستند و این همان سوریه‌ای است که سال‌ها پیش می‌­شناختیم».

این مسئول رسانه‌ای کویتی گفت: «من از گردش در بازارهای حمیدیه لذت بردم  و در طول پنج روزی که در سوریه بوده­‌ام، احساس امنیت و آرامش مردم این کشور را با تمام وجود درک کرده‌­ام. رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌های منحصر به فرد شام با طعم‌­های لذیذ و گوارا ذوق و اشتهای ما را برانگیخت. سرسبزی و شکوفه باران مناطق و خیابان‌ها و رایحه دل انگیز آن­ها یادآور خاطرات کودکی‌مان از شام شد».‎

اسد در پاسخ گفت: «امیدوارم هر گاه به سوریه آمدی با یکدیگر ملاقات داشته باشیم. از هم­نشینی و مصاحبت با شما دوست عزیز لذت می­برم».

صباح المحمد در پایان گفت که اسد با همان گرمی استقبال درب منزلش من را بدرقه کرد.‎

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز