خبرگزاری کار ایران

مجلسی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

متیس قطب مخالف ترامپ از نظر عملکرد است/ دومینوی عزل و نصب تا انتخابات میان‌دوره‌ای ادامه دارد

asdasd
کد خبر : ۶۶۹۱۸۷

برکناری احتمالی وزیر دفاع آمریکا توسط رئیس‌جمهوری این کشور ریشه در غیر قابل قیاس بودن افکار او با برخی از اعضاء کابینه فعلی دارد اما لطمه‌ای به راهبرد نظامی واشنگتن نخواهد زد.

«فریدون مجلسی» تحلیلگر مسائل آمریکا در تشریح دلایل و پیامدهای برکناری احتمالی وزیر دفاع ایالات متحده توسط دونالد ترامپ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اخباری که در مورد برکناری احتمالی جیمز متیس وزیر دفاع فعلی آمریکا توسط دونالد ترامپ منتشر شده است را باید ادامه دومینوی ریزش کابینه فعلی کاخ‌سفید دانست. این برای اولین بار نیست که خبری مبنی بر کناره‌گیری یا عزل یک مقام از کابینه ترامپ منتشر می‌شود اما باید توجه داشت که جایگاه متیس و همچنین شخصیت او با سایر اشخاصی که تا به امروز خود را از کابینه ترامپ کنار کشیدند، یکی نیست. متیس یک انسان تندرو است و از حیث شخصیتی خواهان واکنش سریع به موضوعات است و از حیث جایگاه آکادمیک در علوم نظامی یک مهره حرفه‌ای به حساب می‌آید اما این تندخویی او باعث نمی‌شود که دست به حرکات غیر قابل جبران بزند.

وی ادامه داد: برخی معتقدند که وزیر دفاع فعلی آمریکا و ترامپ از حیث تفکر و نوع نگاه محافظه‌کارانه تا حد زیادی شبیه به یکدیگر هستند اما در باید توجه کرد که در عمل تفاوت زیادی میان این دو وجود دارد. چراکه متیس معتقد است اگر قرار باشد در حیطه وظایفش دست به اقدام سخت بزند یا اینکه موضعی تند و کوبنده اتخاذ کند، باید اسناد و مدارکی مبنی بر اتخاذ آن موضع وجود داشته باشد. به عبارتی دیگر او بر خلاف ترامپ که از طریق توئیتر خرابکاری ایجاد می‌کند و حیثیت آمریکا را به بازی می‌گیرد، تمامی حرکات و رفتار خود را تابع «اصول» می‌داند. متیس معتقد است که تاریخ ایالات متحده و آیندگان این کشور در مورد اعمال سیاستمداران و حتی اقتصاددان‌ها قضاوت خواهند کرد و از این حیث هیچ کاری را بدون فکر انجام نمی‌دهد.

ترامپ را باید از نظر عملکرد و اتخاذ مواضع قطب مخالف جیمز متیس دانست و به هیچ وجه این دو را نمی‌توان با یکدیگر مقایسه کرد. این وضعیت در مورد «رکس تیلرسون» وزیر سابق امور خارجه آمریکا که چندی پیش از کابینه ترامپ خارج شد هم صدق می‌کند. تیلرسون همانند متیس از یک هوش و ذکاوت خاصی برخوردار بود و نسبت به برخی از تصمیمات ترامپ مخالف می‌کرد؛ این همان مولفه‌ای است که ترامپ را به شدت آزار می‌دهد و از این منظر بعدی نیست که متیس هم از کابینه کنار گذاشته شود.

این دیپلمات اسبق کشورمان در پاسخ به این پرسش که کنار گذاشتن متیس چه تاثیری بر راهبردهای نظامی آمریکا در خاورمیانه خواهد داشت، گفت: شرایطی که در ایالات متحده و خصوصاً در کاخ سفید به وجود آمده نشان می‌دهد که اختلاف در داخل کابینه و حتی خارج از دایره کاخ‌سفید در حال تعمیق است. اخیراً «باب وودوارد» خبرنگار آمریکایی کتابی با عنوان «ترس» را منتشر کرده که محتویات درون آن باعث شده ترامپ صبح تا شب به فکر خلق سناریوهای مختلف برای انحراف افکار عمومی باشد. قبل از آن هم کتاب «آتش و خشم» نوشته مایکل وولف باعث شد تا انتقادهای زیادی به ترامپ وارد شود و جنجال خاصی برای او به وجود آورد که این دو کتاب تا حدودی می‌تواند به عنوان یک محرک مورد اشاره قرار بگیرد اما اصل قضیه همانگونه که رئیس جمهوری آمریکا اخیراً گفته است، به پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا و نقش بازپرس مولر مربوط می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بدون تردید در صورتی که متیس از کابینه کنار گذاشته شود راهبرد نظامی ایالا متحده نه تنها در خاورمیانه بلکه در مورد ایران و سایر مناطق تغییری نخواهد کرد. باید توجه داشته باشیم که استراتژی‌ها خُرد و راهبردهای کلان در آمریکا از بالا به پایین ابلاغ می‌شود و اشخاصی که به عنوان وزیر خارجه یا دفاع معرفی می‌شوند و حتی شخصی که در راس سازمان سیا قرار می‌گیرد تنها یک پیمانکار و مجری طرح به حساب می‌آید و نهایتاً می‌تواند در مورد نحوه و زمان اجراء آن اظهار نظر کند. این موضوع همانطور که گفتم در مورد تهران هم صدق می‌کند و آرایش نظامی ایالات متحده در منطقه همانند گذشته به قوت خود ادامه خواهد داشت اما آنچه که برای ترامپ بسیار مهم خواهد بود انتخابات میان دوره‌ای است که زمان زیادی تا برگزاری آن باقی نمانده است.             

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز