خبرگزاری کار ایران

افت مجدد فروش خودرو در چین برای دومین ماه متوالی

asdasd
کد خبر : ۶۶۷۹۰۱

فروش خودرو در چین در ماه آگوست برای دومین ماه متوالی به عنوان پیامد اقتصاد کلان ضعیف و مناقشات تجاری با ایالات متحده کاهش یافت.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، میزان خرید خودرو در چین در ماه آگوست سه و هشت دهم درصد کاهش یافته و به دو میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه رسیده است.

اتحادیه صنایع خودروسازی چین همچنین اعلام کرده است که این صنعت پس از چهار درصد سقوط در فروش طی ماه جولای و افزایش چهار و هشت دهم درصدی در ماه ژوئن، شاهد کاهش سه و هشت دهم درصدی در ماه آگوست شد.

چین به عنوان بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان، منطقه‌ای مهم و تعیین‌کننده برای صنایع خودروسازی جهان است. اما برخی قانون‌گذاران با اعمال سخت‌گیری نسبت به ظرفیت فروش تولیدات در این بخش و نیز فشار تهاجمی شدید به سود خودروهای الکتریکی، تعدادی از شرکت‌های خودروسازی در این کشور را دچار ترس و آشفتگی کرده‌اند.

«شو هایدونگ» معاون دبیرکل اتحادیه خودروسازان چین در این‌باره گفت: «نگرانی‌ها درباره وضعیت کلی اقتصاد چین نیز موجب شده که مردم طی ماه های جولای و اگوست، نسبت به خرج کردن پول خود محتاط و مردد شوند. از دیگر سو، منازعات تجاری با ایالات متحده نیز عامل دیگری است که به عدم اطمینان در بازار خودروسازی دامن زده است».

 وی در مصاحبه‌ای کوتاه در پکن اعلام کرد که منازعات تجاری سبب تشدید بی‌ثباتی‌ها شده و این وضعیت، مصرف‌کنندگان چینی را بیش از پیش محتاط و مردد کرده است.

در واقع از ماه فوریه که فروش خودروها به میزان ۱۱ و یک دهم درصد کاهش یافت، شیب نزولی اخیر سبب وارونه شدن مسیر فزاینده پیشین در فروش خودروهای چین شده است. طبق همین گزارش مجموع فروش خودروهای چینی طی هشت ماه نخست سال جاری بالغ بر ۱۸ میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو بوده است که نسبت دوره مشابه در سال گذشته سه و نیم درصد بیشتر شده است.

معاون دبیرکل اتحادیه خودروسازان چین همچنین ناتوانی برندهای خودروسازی آمریکا را درحوزه‌های تولید و بازاریابی، عامل اصلی کاهش فروش این خودروها در چین دانست و یادآور شد که هیچ‌گونه تحریم تجاری نسبت به برندهای خودروسازی آمریکا صورت نگرفته است.

او به عنوان مثال به شرکت «فورد موتور» اشاره کرد و افزود: «شرکت فورد اخیرا هیچ محصول جدیدی ارائه نکرده و در طراحی مجدد تولیدات خود نیز سرعت کافی را نداشته است، این شرایط  مصرف‌کنندگان چینی را واداشته تا به برندهای دیگر روی بیاورند. با این حال در ماه آگوست سال جاری فروش فورد چین هم با بیش از یک سوم کاهش در فروش تولیدات مواجه شده است.»

مقام‌های اتحادیه خودروسازان چین پیش‌بینی کرده‌اند که کل بازار خودروسازی در سال جاری مانند سال گذشته سه درصد رشد خواهد داشت با این وجود نسبت به سال ۲۰۱۶  میلادی کاهش چشمگیر حدود ۱۳ و هفت دهم درصدی را نشان می‌دهد.

 «یل ژانگ» رییس دفتر مشورتی ویژه صنایع خودروسازی، مستقر در شانگهای نیز درهمین زمینه می‌گوید: «ضعف در بازار سهام و قیمت های بالا در بازار سوخت و گازوییل سبب افزایش ناگهانی تقاضا برای خودروهای اسپرت مردم‌پسند شده است که در جدول بازارهای رشد، از بیشتر تولیدات   خودروسازی عقب‌تر بود.»

میزان فروش خودروهایی با سوخت یا انرژی‌های نو- بخشی که شامل انواع خودروهایی با باتری الکتریکی و نیز خودروهای الکتریکی هایبریدی را در برمی‌گیرد- به میزان ۴۹.۵ درصد در ماه آگوست  نسبت به سال قبل رشد داشته است. این رقم برابر با ۱۰۱ هزار دستگاه خودرو است.

این رقم شامل فروش خودروهای انرژی‌های نو طی هشت ماه نخست سال جاری نیز می شود که برابر  ۶۰۱ هزار دستگاه بوده است؛ رقمی که به معنی ۸۸ درصد افزایش رشد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز