خبرگزاری کار ایران

شروط «لازم‌الاجرا» کردها و سنی‌ها برای پیوستن به «فراکسیون بزرگ‌تر»

asdasd
کد خبر : ۶۶۱۶۳۶

جریان‌های سنی و کرد درباره پیوستن به فراکسیون اکثریت پارلمانی تمایلاتی دارند ولی در عین حال گفته‌اند هیچ تصمیمی یا وعده‌ای در زمینه پیوستن به هیچ ائتلافی در این‌باره نداده است.

به گزارش ایلنا به نقل از القدس‌العربی، رهبران احزاب سیاسی سنی و کردی در عراق بر اهمیت نقش‌ محوری‌شان در تشکیل بزرگ‌ترین فراکسیون پارلمانی با رهبری یکی از این دو محور؛ یعنی «سائرون» به ریاست «مقتدی صدر» از یک‌سو، و «دوله‌القانون» به ریاست «نوری المالکی» از سوی دیگر آگاه هستند. 

سنی‌ها و کردها با توجه به میزان دستاوردها و امتیازاتی، که هر یک از یکی از این دو محور به آنها خواهد داد، جهت همپیمانی‌شان را تعریف خواهند کرد؛ مشروط بر این‌که این امتیازات مکتوب و لازم‌الاجرا باشد و تنها در حد جوهری بر روی کاغذ نباشد.

اعضای ائتلاف‌های سائرون و دوله‌القانون اظهارات و اشاره‌هایی درخصوص قریب‌الوقوع بودن اعلام فراکسیون اکثریت پارلمانی مطرح می‌کنند ولی تاکنون هیچ اعلامیه رسمی درباره تشکیل این فراکسیون صادر نشده است.

ائتلاف «المحور الوطنی»، که مشتمل بر شمار زیادی از جریان‌های سیاسی سنی است، روز گذشته هرگونه تصمیم‌‌گیری و وعده‌ درباره پیوستن به ائتلافی جهت تشکیل «فراکسیون بزرگ‌تر» که دولت بعدی را تشکیل خواهد داد، رد کرد.

«عبدالملک الحسینی» سخنگوی ائتلاف «المحور الوطنی» در واکنش به اظهارات ائتلاف‌های «النصر» و دوله‌القانون گفته است:‌ «ما به صورت مستمر با تمامی جریان‌‌ها همکاری‌ می‌کنیم و ما درصدد اعلام نتایج تماس‌ها و دیدارها در نشستی با رهبران این محور هستیم».

وی افزود: «نشانه‌های نزدیک شدن دیدگاه‌ها به یکدیگر طبق برنامه دولتی مشخص خواهد شد که محور ملی را عاملی برای تضمین بیشتر خواهد یافت از جمله در مناطق آزادشده از اشغال داعش».

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز