خبرگزاری کار ایران

جنگ جهانی اول؛

۴ سالی که دنیا را تکان داد+فیلم

asdasd
کد خبر : ۶۵۸۸۹۶

دوران طلایی اروپا که از دو دهه پایانی قرن ۱۹ شروع شده بود با آغاز جنگ جهانی اول به پایان رسید.

به گزارش ایلنا، جنگ جهانی اول با شلیک دو گلوله در شهر سارایوو شروع شد. روز ۲۸ ژوئن ۱۹۱۴ «فرانتس فردیناند»، ولیعهد اتریش و همسرش «سوفی» به ضرب گلوله‌های «گاوریلو پرینچیپ» ناسیونالیست صرب، به قتل رسیدند.

تابوت‌های این دو از طریق دریا از سارایوو به شهر تریست منتقل شد. در این شهر، نخستین مراسم تدفین از سه مراسم رسمی دولتی برای فرانتس فردیناند و همسرش برگزار شد و در نهایت تابوت‌های آن‌ها با قطار به وین اتریش منتقل شد.

دوران طلایی اروپا که از دو دهه پایانی قرن ۱۹ شروع شده بود، با آغاز جنگ جهانی اول به پایان رسید. چند سال قبل از آغاز جنگ، «راینر ماریا ریلکه» شاعر اتریشی، در کاخ دوئینو در نزدیکی تریست مهمان بود. در اینجا بود که او شعر «مرثیه‌های دوئینو» را در اوج انحطاط آلمان سرود که به پایان دوران طلایی اروپا اشاره داشت.

پیشرفته‌ترین قاره جهان درگیر شدیدترین جنگ در طول تاریخش می‌شد. در طول ۵۳ ماه، میلیون‌ها سرباز در سنگرها و در میان وحشت و ویرانی جنگ زندگی کردند. 

در طول این جنگ که چهار سال به طول انجامید، کشورهای درگیر در قالب دو گروه متحدین و متفقین -اتحاد مثلت و اتفاق مثلث- به مصاف یکدیگر رفتند. در طول چهار سال جنگ جهانی اول که از آن با نام «جنگ بزرگ» هم یاد می‌کنند، در مجموع از میان لشکر متفقین که از کشورهایی مانند فرانسه، بریتانیا، روسیه، ژاپن، و آمریکا تشکیل شده بود و جبهه متحدین که از اتحاد آلمان، اتریش- مجارستان و عثمانی به وجود آمده بود، بیش از ۱۰ میلیون نفر جان باختند.

شمار قربانیان غیرنظامی این جنگ نیز نزدیک به ۹ میلیون نفر ثبت شده است و در حدود ۲۰ میلیون نفر نیز در طول چهار سال و سه ماه و دو هفته‌ای که این جنگ به طول انجامید، مجروح شدند. میلیون‌ها نفر در نتیجه این جنگ آواره شدند و خرابی‌های زیادی نیز به بار آمد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز