خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا:

جنگ جهانی موجب زایش بزرگ تاریخی شد

در آغاز قرن بیست و یکم میلادی شاهد یک زایش بزرگ تاریخی در قالب جنگ‌های اول و دوم جهانی بودیم که نظم جهانی را بر هم زد.

«مهدی مطهرنیا» کارشناس مسائل بین‌الملل، به مناسبت سالروز جنگ جهانی اول به خبرنگار ایلنا گفت: جهان امروز در حیات خود دچار پژواک‌های عمیق ناشی از رو در رویی منطق ادبیات سیاسی ناشی از عصر نبردهای ایدئولوژی پیش از خود بود. در فلسفه سیاسی عصر ایدئولوژی بعد از فلسفه روشنگری در غرب چهره نشان داد.

وی ادامه داد: اگر قرن هجدهم میلادی را با توجه به حضور مونتسکیو، ولتر و روسو، عصر روشنگری بدانیم، قرن نوزدهم میلادی با توجه به ظهور اندیشه‌های متفاوتی چون نیچه، مارکس و انگلس؛ قرن ایدئولوژی در حوزه فلسفه سیاسی نامیده شد که جهت‌گیری‌های عملیاتی خود را در آغاز این قرن نشان داد و از طرف دیگر، با وقوع انقلاب کبیر فرانسه در آخر قرن هجدهم میلادی یعنی سال 1789 و انعکاس عملیاتی آن در قرن نوزدهم به همراه ظهور آرام ایالات متحده به عنوان یک قدرت در حال توسعه در آن سوی جغرافیای درگیری جهانی یعنی در قلب اروپا، باعث طلاقی این عوامل در قرن بیستم شد.

وی در خصوص زمینه‌های رشد سلسله جنگ‌های جهانی گفت: در آغاز قرن بیست و یکم میلادی، توسعه‌طلبی کشورهای اروپایی در قالب امپریالیسم به عنوان خروجی استعمار، باعث به وجود آمدن زمینه‌ مقابله‌های جدی‌تری میان آنها شد. به گونه‌ای که آغاز قرن بیست و یکم میلادی شاهد یک زایش بزرگ تاریخی به صورت یک سزارین بین‌المللی در قالب جنگ‌های اول و دوم در نیمه نخست قرن بیستم میلادی است. لذا آنچه که در نیمه نخست این قرن مشاهده شد، انعکاس صداهایی بود که در قرن نوزدهم میلادی آغاز شده بود و ریشه در قرن هجدهم میلادی داشت.

وی افزود: در واقع این دو جنگ و خصوصاً جنگ جهانی اول، یک زایش تاریخی برای شکل‌دهی به نظم نوین جهانی بود و همین دو تجربه تاریخی موجب شد که هم اکنون بسیاری از کشورهای بزرگ جهانی از جنگ گریزان باشند و به جای رو در رویی مستقیم با یکدیگر در قالب جنگ‌هایی مانند جنگ ایران و روم، جنگ‌های صلیبی، جنگ جهانی اول، جنگ دوم جهانی و همچنین در جنگ سرد که باید آن را جنگ جهانی پنجم نامید، این تجربه را بیاموزند که روبه‌روی یکدیگر صف‌آرایی نظامی نکنند و بعد از جنگ سرد به این تجربه عملیاتی برسند که حتی در قالب رقابت‌های ایدئولوژیک متمایل به جنگ نرم نیز روبه‌روی هم قرار نگیرند. لذا این مساله را باید در این زاویه مورد بحث قرار دهیم.

مطهرنیا در پایان عنوان کرد: بنابراین جنگ اول و دوم محصول تجربه تاریخی و انعکاس سیگنال‌ها و پیشران‌هایی بود که در قرن نوزدهم حادث شده بود و در قرن هجدهم رشد کرده بود که آثار آن در مرزبندی‌های کنونی هم قابل مشاهده و توصیف است.               

کد خبر : ۲۹۳۲۵۸