خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

چشم‌انداز پیروزی دموکرات‌ها مانع نسبی اسرائیل در معامله قرن/ لایه‌های سنتی عربستان و مصر، طرفدار فلسطینی‌ها هستند

asdasd
کد خبر : ۶۵۲۵۰۱

نخست‌وزیر اسرائیل و رئیس‌جمهوری آمریکا به خوبی می‌دانند که اگر دموکرات‌ها در انتخابات میان دوره‌ای پیروز شوند موانع جدی بر سر راه آنها قرار می‌گیرد.

«علی بیگدلی» تحلیلگر مسائل آمریکا با اشاره به دلایل تاخیر در اعلام طرح معامله قرن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: یکی از عمده دلایلی که اعلام طرح معامله قرن به تاخیر افتاد بحث انتخابات میان دوره‌ای آمریکاست که از اهمیت بالایی در عرصه سیاست داخلی و خارجی ایالات متحده برخوردار است؛ چراکه داده‌ها نشان می‌دهد در وضعیت فعلی دموکرات‌ها شانس بالایی برای پیروزی در انتخابات دارند و سنا را از آن خود می کنند. اگر چنین اتفاقی بیافتد بدون تردید جایگاه و میزان نفوذ ترامپ در آمریکا خواهد افتاد و حتی احتمال کلید خوردن طرح استیضاح وی وجود دارد. تمامی اطلاعات موجود نشان می‌دهد که جناح جمهوری‌خواهان به تکاپو افتاده‌اند و به نظرم اگر ایران بخواهد با آمریکا وارد مذاکره شود باید منتظر خروجی این انتخابات باشد تا بتوان در مورد وضعیت و جایگاه ایران گمانه‌زنی حداکثری صورت داد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل تعویق در اعلام طرح معامله قرن، نگرانی نخست‌وزیر اسرائیل از نتایج انتخابات پیش‌رو است. نتانیاهو و حزب لیکود به خوبی می‌دانند که افراط‌‌‌ گرایی و گرایشات راستگرای آنها باعث شده تا رقبای داخلی در موضع برتری قرار بگیرند و از سوی دیگر نگاه مردم نسبت به آنها منفی‌تر شود. این در حالی است که اتهامات نتانیاهو و همسر وی موجب ایجاد نارضایتی عمومی در تل‌آویو شده است و تمامی این موارد باعث می‌شود تا احتمال پیروزی راست افراطی و نتانیاهو کاهش پیدا کند. بدون تردید بدنه و پشت صحنه اسرائیل به خوبی می‌دانند که خشونت و تندروی که در سالیان اخیر اعمال شده خطرات زیادی برای رژیم صهیونیستی به بار آورده و درصدد مهار آن هستند.

این استاد دانشگاه افزود: در بحث معامله قرن آنچه باید مد نظر قرار بگیرد شناسایی و تحویل قدس شرقی به فلسطینیان است، از این جهت کشورهایی مانند مصر، عربستان و اردن هم با اعلام قطعی این طرح مخالف هستند. اگر دقت کنیم می‌فهمیم که نزدیک به ۶۰ درصد از جمعیت اردن را فلسطینی‌ها تشکیل می‌دهند که اخیراً هم شورش‌های داخلی این کشور باعث شد تا خاندان هاشمی جایگاه خود را در خطر ببینند و از این منظر وضعیت باثباتی در آنجا حاکم نیست. در این بین اگرچه عبدالفتاح السیسی در انتخابات اخیر مصر پیروز شد اما اخطار شیوخ الازهر در مورد فلسطین باعث شده تا وی از موضع قبلی خود و همراهی با اسرائیل تا حدودی عقب‌نشینی کند.

وی در پایان تصریح کرد: یکی دیگر از اضلاع این پرونده، عربستان سعودی است؛  باید توجه داشت که در داخل عربستان اوضاع به نفع ولیعهد نیست و از سوی دیگر جناح‌های سنتی در این کشور نمی‌توانند نسبت به پرونده فلسطین بی تفاوت باشند. اگرچه جهان اسلام در مورد پرونده فلسطین آنگونه که باید از خود شور و تحرک جدی نشان نداد اما به هر حال این پرونده برای مسلمانان و کشورهای اسلامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بنابراین همانطور که در ابتدا گفته شد اگر دموکرات‌ها بتوانند اکثریت را در سنا به دست بیاورند، نفوذ آنها بر ترامپ افزایش خواهد یافت. ممکن است عده‌ای بگویند که هر دو جناح در آمریکا اسرائیل را حمایت می‌کنند اما با نگاهی به زد و خوردهای میان نتانیاهو و دولت اوباما به خوبی می‌تواند فهمید که دموکرات‌ها تا حدی متفاوت‌تر از جمهوری‌خواهان عمل کرده‌اند. در این راستا ممکن است پیروزی دموکرات‌ها تا حدودی بحث شهرکسازی‌ها و تندروی لیکود را تقلیل بدهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز