خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از احمد بخشایشی؛

هم‌پوشانی تحرک‌های منطقه‌ای اسرائیل با تهدید برجامی ترامپ

asdasd
کد خبر : ۶۱۸۴۵۶

شیطنت‌های اسرائیل در منطقه را باید یک نوع چراغ سبز به رئیس‌جمهوری آمریکا در جهت هدف قرار دادن برجام ارزیابی کرد و این موضوع می‌تواند بیانگر فعال شدن کانال‌های ارتباطی مثلث ریاض، تل‌آویو و واشنگتن باشد.

«احمد بخشایشی اردستانی» کارشناس مسائل بین‌الملل طی یادداشتی برای ایلنا به تشریح ابعاد سیاست‌های جدید اسرائیل در منطقه و علیه ایران پرداخت که به شرح ذیل از نظر می‌گذرد:

یک اصل مهم در روابط بین‌الملل و خصوصاً تحولات منطقه‌ای وجود دارد و آن این است که اسرائیل بقاء خود را در ناامنی منطقه و جهان می‌داند و از ابتدا سعی داشته تا بتواند زیر سایه ناامنی اهداف خود را تامین کند. به صورتی که تل‌آویو در شش سال گذشته توانست این موضوع را به خوبی مدیریت کند اما برخی دیگر از این معادلات به ایالات متحده و راهبردهای منطقه‌ای این کشور مربوط می‌شود؛ چراکه از دید آمریکا سه کشور ایران، سوریه و روسیه توانسته‌اند منافع مورد نظر خود در سوریه را تامین کنند و همین موضوع موجب شده تا ایالات متحده از این موضوع ناراضی باشد.

زمانی که جلسه تایید صلاحیت و رای به «مایک پمپئو» به عنوان وزیر خارجه آمریکا برگزار شد، شاهد بودیم که مقام‌های ایالات متحده به صورت واضح عکس سه نفره پوتین، روحانی و اردوغان را به پمپئو نشان دادند و تاکید کردند که او باید بتواند منافع ایالات متحده را در سوریه و منطقه تامین کند و همین روند نشان می‌دهد که تل‌آویو و واشنگتن به صورت کاملاً جدی سیاست‌های خود را همسو کرده‌اند تا بتوانند از این روند علیه ایران و سوریه استفاده کنند.

باید به این نکته توجه داشت که اسرائیل به دنبال آن است تا بتواند عربستان را علیه ایران در منطقه و عرصه بین‌الملل بسیج و تحریک کند و خود را همانند گذشته به گوشه‌ای بکشاند و از دور نظاره‌گر اختلاف در جهان اسلام باشد. از این منظر باید بگویم که سخنان اخیر نتانیاهو به‌رغم اینکه از سوی بسیاری از مفسران مورد انتقاد قرار گرفت اما به هر حال تل‌آویو به دنبال تغییر آرایش در عرصه‌های جهانی است.

آنچه که اخیرا در سوریه اتفاق افتاد و هدف قرار گرفتن استان‌های حمص، حلب و حماء را شاهد بودیم، نشان می‌دهد که این حملات موشکی دقیقاً از سوی اسرائیل طراحی شده است. در برخی اخبار آمده است که آمریکا و بریتانیا مسبب این حملات بوده‌اند اما به نظر می‌آید که رژیم صهیونیستی باعث و بانی این حملات بوده و به دنبال جوسازی و تحریک طرف‌های درگیر در سوریه است. به نظرم این تحرکات اسرائیل به نفع ترامپ خواهد بود و شاید هم مقدمات کار ترامپ به حساب بیاید.

بر اساس استراتژی اقتصادی ترامپ، او به دنبال آن است تا اسرائیل بتواند فضا را به نفع واشنگتن متشنج کند تا اگر اتفاقی در مورد برجام افتاد، بتواند فضا را به جهتی دیگر سوق داده و افکار عمومی را به سمت خارج از خاک آمریکا هدایت کند.

در این بین اسرائیل سعی خواهد کرد که تنش میان ایران و عربستان را افزایش دهد و در این راه ولیعهد سعودی بدون تردید با تل‌آویو همراه و هماهنگ خواهد شد. «محمد بن سلمان» به صورت کاملاً مشخص برای ادامه حکومت خود و موفقیت در زمان پادشاهی، دست به اصلاحات داخلی زده و در خارجِ نزدیک خود درگیری با ایران را مد نظر دارد تا بتواند افکار عمومی را به خارج معطوف کرده و از فشار داخلی در ریاض بکاهد.

به هر ترتیب اوضاع منطقه خصوصاً آنکه در نزدیک شدن به بحث برجام قرار داریم، نشان می‌دهد که اسرائیل به دنبال آن است تا بتواند زمین بازی در منطقه که همان سوریه است را مجدداً‌ بر ضد ایران فعال کند و از سوی دیگر هم به کاخ‌سفید اعلام کند که می‌تواند برای تحت فشار قرار دادن تهران، میزان تهدید در خصوص برجام را بالا ببرد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز