خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از عبدالرضا فرجی‌راد؛

چرا اروپا در قبال ترامپ دست به عصا است؟

asdasd
کد خبر : ۶۳۸۵۹۰

مقام‌های اروپا نمی‌دانند که اگر علیه رئیس‌جمهوری آمریکا اقدام تقابلی انجام دهد، چه عکس‌العملی از سوی آمریکا و شخص وی در انتظار آنها خواهد بود و از این منظر محافظه‌کارانه با مسائل برخورد می‌کنند.

«عبدالرضا فرجی‌راد» تحلیلگر مسائل اروپا طی یادداشتی که در اختیار ایلنا قرار داده، به بررسی ابعاد و ریشه‌های تنش تجاری میان آمریکا و اروپا پرداخته است. او معتقد است ترامپ گردش مالی آزاد در جهان را با مشکل روبه‌رو کرده و اروپایی‌ها به دلیل غیر قابل پیش‌بینی بودن حرکت بعدی ترامپ، در اتخاذ راهبرد منفعل مانده‌اند.

یادداشت به شرح ذیل است:

راهبرد ترامپ از زمان ورود به کاخ‌سفید، بر پایه اشتغال‌زایی و افزایش تولید داخلی بنا شد و این موضوع دقیقاً بر اساس شعار انتخاباتی وی بنا شده است. او به صورت کامل تامین منافع ایالات متحده را در دستور کار قرار داه است اما باید دانست که این روند می‌تواند به ضرر شاکله اقتصاد جهانی و خصوصاً ایالات متحده باشد. به گونه‌ای که ساختار اقتصاد جهانی و جهانی شدن اقتصاد، یک نظم سراسری را به وجود آورده بود و اقدام‌های ترامپ دقیقاً بر این نظم تاثیر گذاشته است.

محافلی مانند گروه هفت، پیمان نفتا و ترانس پاسیفیک تنها گوشه‌ای از تاثیر سیاست‌های ترامپ بر اقتصاد جهانی را به نمایش می‌گذارد اما اگر این رویه بخواهد به دور دوم ریاست‌جمهوری ترامپ کشیده شود، مشکلات برآمده از نظرات و سیاست‌های کاخ‌سفید در اقتصاد جهانی نهادینه خواهد شد. طبیعتاً زمانی که این نظم به هم میخورد، سال‌ها زمان می‌برد تا وضعیت اقتصاد در مقیاس جهانی به حالت اول برگردد. از این لحاظ اروپایی‌ها امیدوار هستند که ترامپ در دور دوم ریاست جمهوری رای نیاورد؛ چراکه اگر این چنین شود بدون تردید مشکلات بسیار زیادی گریبان قاره سبز را می‌گیرد.

موضوع دیگر، این است که ترامپ اساساً یک شخصیت قانون شکن و بدون چارچوب مشخص و مدونی است که مقررات بین‌المللی و پیمان‌های دولتی برایش ارزشی ندارند و فقط تامین منافع خود در این بین را مورد نظر قرار می‌دهد. این دقیقاً نشان می‌دهد که تمامی فعالیت و تصمیم‌های آمریکای ترامپ، غیر منتظره است و اروپایی‌ها دقیقاً از همین موضوع هراس دارند.

دولت‌های اروپایی نمی‌دانند تصمیم بعدی ترامپ چیست و از این جهت نمی‌توانند سیاست قابل ملاحظه‌ای را اتخاذ کنند. به عبارت دیگر اروپا در این فکر است که اگر علیه ترامپ اقدام تقابلی انجام دهد و با او سرشاخ شود، نمی‌داند چه عکس‌العملی از سوی آمریکا و شخص ترامپ در انتظار آنها خواهد بود. از این منظر است که اروپا به صورت کاملاً محافظه‌کارانه در این موضوع گام برمی‌دارد. اروپایی‌ها منتظرند تا نتیجه انتخابات کنگره را ببینند و به این جمع‌بندی پاسخ دهند که آیا ترامپ به دور دوم ریاست جمهوری‌اش راه پیدا می‌کند، یا خیر؟

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز