خبرگزاری کار ایران

بسته کمک اقتصادی نشست چهارجانبه مکه به اردن

asdasd
کد خبر : ۶۳۲۰۱۸

نشست چهارجانبه سران عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت و اردن یک بسته اقتصادی به ارزش دو و نیم میلیارد دلار برای حمایت از اقتصاد اردن اختصاص داد.

به گزارش ایلنا به نقل از اسکای‌نیوز، در بیانیه پایانی نشست چهارجانبه که روز یکشنبه در شهر مکه مکرمه برگزار شد، از اختصاص بسته کمک‌های اقتصادی به اردن به ارزش دو و نیم میلیارد دلار سخن گفته شده است.

در بیانیه پایانی نشست رهبران سعودی، امارات، کویت و اردن آمده است: «ریاض، ابوظبی و کویت در خصوص یک بسته کمک‌های اقتصادی به اردن به مبلغ دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار آمریکایی توافق کردند.»

این بسته کمک‌های اقتصادی شامل سپرده‌گذاری در بانک مرکزی اردن، ضمانت‌های بانک بین‌المللی برای اردن، حمایت از بودجه دولت اردن به مدت پنج سال و حمایت مالی از صندوق توسعه طرح‌های آبادانی و توسعه است.

«سلمان بن‌عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی، «صباح الجابر الاحمد الصباح» امیر کویت، «محمد بن‌راشد آل‌مکتوم» معاون رئیس دولت امارات و «عبدالله دوم» پادشاه اردن در نشست مکه حضور داشتند.

اردن طی یک هفته اخیر شاهد تظاهرات‌های گسترده‌ای بود که از زمان شروع بهار عربی در سال ۲۰۱۱ بی‌سابقه بوده است. از زمان افزایش مالیات بر فروش و درآمد در سال جاری و لغو یارانه نان که یکی از کالاهای غذایی اساسی به شمار می‌رود، خشم مردمی در اردن نسبت به سیاست‌های دولت تشدید شده است.

ناظران می‌گویند وضعیت بحرانی اقتصاد اردن عوامل خارجی دارد از جمله: توقف حمایت‌های مالی هم‌پیمانان امان در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، موضع‌گیری این کشور درباره پرونده قدس و «معامله قرن»، قیمومیت اردن بر اماکن و مقدسات اسلامی در فلسطین اشغالی و رقابت حاکمان سعودی برای رهبری جهان عرب.

در این میان، برخی رسانه‌های بین‌المللی از نقش داشتن عربستان سعودی و امارات در اعتراض‌های ضد دولتی در اردن خبر داده بودند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز