خبرگزاری کار ایران

«القدس العربی» بررسی کرد:

پیام نشست اسلامی استانبول؛ چه کسانی آمدند و چه کسانی نیامدند

asdasd
کد خبر : ۶۲۴۰۸۸

امارات که در تمامی امور جهان و جهان عرب از زندان‌های یمن تا اشغال جزیره سقطری، از سومالی و لیبی و تونس تا دیدار سفیرش در واشنگتن با نخست‌وزیر اسرائیل و حضور بر سر میز شام و لابی‌هایش علیه قطر حضور دارد، وزیر کشور خود را به نشست سازمان همکاری‌های اسلامی اعزام کرد تا بی‌تفاوتی خود نسبت به نشست اسلامی و فلسطین و دشمنی بی‌نهایت آشکار و نهانش نسبت به ترکیه را اعلام کند.

به گزارش ایلنا، روزنامه «القدس العربی» در تازه‌ترین تحلیل خود به بررسی نشست روز گذشته سران کشورهای اسلامی در استانبول پرداخت و در این‌باره نوشت:

نشست کنفرانس اسلامی که در شهر استانبول ترکیه برگزار شد، جبهه‌بندی منطقه‌ای را در قبال فلسطین ایجاد کرد: دشمنان شامل اسرائیل و آمریکا در یک جبهه و جبهه عربی و اسلامی در طرف مقابل.

ترکیه نقش آشکار و بزرگی را در مواجهه با این موضوع ایفا کرد، چه از طریق برگزاری این نشست و چه از طریق اظهارنظرهای رئیس‌جمهور، مقام‌های ارشد خود و اخراج سفیر اسرائیل و اهانت به وی در فرودگاه و همینطور از جانب مردم و برگزاری تظاهرات گسترده در استانبول و در دیگر شهرهای ترکیه.

این اقدام‌ها و موضع گیری‌های ترکیه همانند موضع گیری‌های کویت بود که خواستار برگزاری نشستی در شورای امنیت سازمان ملل در حمایت از فلسطین شد، موضع‌گیری قطر نیز در این باره قابل توجه بود و حمایت سیاسی و مالی از جنبش‌های فلسطینی در غزه انجام داد و با رهبران خود در این نشست شرکت کرد.

اردن که روابط خوب و حساسی را در زمینه قدس و فلسطین دارد، تحرکات سیاسی و دیپلماتیکی را از خود نشان داد و «عبدالله دوم» پادشاه این کشور در این نشست و با همراهی چهار برادرش فیصل، علی، حمزه و هاشم شرکت کرد.

در این نشست «سامح شکری» وزیر خارجه مصر حضور داشت و از بازگشایی گذرگاه رفح در طول ماه رمضان خبر داد. اظهارات مقام‌های این کشور تاکیدی بر حمایت آنها از جنبش‌های اسلامی فلسطین و عدم تحت فشار قرار دادن جنبش حماس بود، این در حالی است که اسرائیلی ها موضع رسمی مصر را تکذیب کرده و اعلام کردند که دستگاه اطلاعاتی مصر جنبش حماس را به عواقب سختی در صورت ادامه تظاهرات ضد اسرائیلی تهدید کرده است.

در مقابل، امارات که در تمامی امور جهان و جهان عرب، از زندان‌های یمن تا اشغال جزیره سقطری، از سومالی و لیبی و تونس تا دیدار سفیرش در واشنگتن با نخست‌وزیر اسرائیل و حضور بر سر میز شام و لابی‌هایش علیه قطر حضور دارد، وزیر کشور خود را به این نشست اعزام کرد تا بی‌تفاوتی خود را نسبت به نشست اسلامی و فلسطین و دشمنی بی‌نهایت آشکار و نهانش نسبت به ترکیه اعلام کند.

فلسطین که خود موضوع جلسه بود، شاهد حضور «رامی الحمدالله» نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان در راس هیئتی عالی‌رتبه بود، اما «محمود عباس» رئیس این تشکیلات به دلیل انجام عمل جراحی در این نشست غایب بود. با این حال تشکیلات خودگردان درباره غیبت محمود عباس اظهارنظری نکرد و این موضوع موجب حیرت شد، آن هم در زمانه‌ای که مردم فلسطین پیش از دیگران به حضور رئیس‌ این تشکیلات و اعلام مواضع آشکار وی احتیاج دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز