خبرگزاری کار ایران

زرگر در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

مواضع اعضای سازمان همکاری اسلامی هماهنگ نیست/ روسیه در حال بررسی نقش‌آفرینی بیشتر در پرونده فلسطین

asdasd
کد خبر : ۵۷۰۲۸۴

اختلاف‌نظر در سازمان همکاری اسلامی پرونده فلسطین را مبهم جلوه می‌دهد چراکه سیاست برخی از کشورهای عضو همسو با آمریکا است و کناره‌گیری از آن بسیار دشوار خواهد بود.

«علی‌اصغر زرگر» کارشناس مسائل بین‌الملل در تشریح ابعاد  نشست سازمان همکاری اسلامی در استانبول در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: فلسفه تشکیل شورای همکاری اسلامی در اصل برای پیگیری پرونده قدس و فلسطین بوده و از این جهت باید بگوییم که این سازمان وظیفه خود در قبال پرونده مذکور را تا حد زیادی به درستی انجام داده است. لذا نشست استانبول را باید عکس‌العمل صریح در قبال تصمیم اخیر ایالات‌متحده در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل دانست. ممکن است نتیجه نشست مذکور از تاثیرگذاری کافی برخوردار نباشد و ایالات متحده به آ‌ن توجهی نکند اما واقعیت این است که ضرورت برگزاری چنین نشست‌هایی آن هم در وضعیت فعلی و اجماع در قبال تصمیمات سلبی، بیش از پیش احساس می‌شود.

وی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که برخی از کشورهای عضو شورای همکاری اسلامی با ایالات متحده همسو هستند و حتی منافع آنها با آمریکا در یک راستا قرار دارد. کشورهایی مانند عربستان، اردن، مصر و حتی ترکیه منافعشان با آمریکا گره خورده است و سیاست‌های آنها به موازات واشنگتن پیگیری می‌شود؛ تا جایی که باید بدانیم مرزهای مشترک ترکیه با عراق و و سوریه به عنوان مرزهای ناتو شناخته می‌شود. از این جهت مواضع اردوغان اگر چه علیه ایالات متحده است اما نمی‌توان منافع مشترک این کشور با آمریکا را نادیده گرفت.

قلب دنیای اسلام، منطقه خاورمیانه است و تجمیع منافع اعم از انرژی و جغرافیای با اهمیت آن موجب شده تا هر قدرتی از ابزار خاص خود برای ورود به این منطقه استفاده کند و از این جهت نمی‌توان حضور قدرت‌های بزرگ دنیا در این منطقه را نادیده گرفت. لذا اینکه پرونده فلسطین و اقدامات اخیر ایالات متحده بخواهد در شورای امنیت پیگیری شود، به نظر نمی‌آید به این زودی اتفاق بیافتد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه اختلاف نظر اعضاء می‌تواند به مغفول ماندن پرونده فلسطین منجر شود گفت: اختلاف‌نظر همچنان میان اعضای شورای همکاری اسلامی وجود دارد؛ در این بین نظر ایران و برخی از کشورهای اسلامی با یکدیگر در تضاد است. برخی معتقدند که تمامی سرزمین اشغالی و قدس متعلق به فلسطینی‌ها است اما دسته‌ای دیگر تنها قدس‌شرقی را در اختیار فلسطینی‌ها می‌دانند. لذا باید بگوییم که این پرونده یک مساله چند ضلعی است و به نظر می‌رسد که شورای همکاری اسلامی اخطار خود را به آمریکا داده است و باید منتظر پیگیری راه‌های حفظ صلح باشیم. اگر صلح سراسری در این سرزمین مطرح نشود و به ورطه عملی شدن در نیاید افراط‌گرایی مجدداً به صورت دیگر خیزش می‌کند و از این منظر باید راه میانه را در نظر گرفت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه تا چه حد ایالات متحده از پرونده صلح خاورمیانه خارج خواهد شد نیازمند گذر زمان و میزان فشار کشورهای اسلامی و حتی اروپایی است. به نظر می‌رسد که اتحادیه اروپا تمایلی به درگیری بیشتر و ورود بیش از حد در این پرونده ندارد و از این منظر تنها متغیری که می‌تواند جایگزین آمریکا در پرونده صلح خاورمیانه شود روسیه خواهد بود. لذا باید دید که آیا پوتین چنین کاری را خواهد کرد و هزینه‌های آنرا می‌پردازد یا به عنوان بازیگر مکمل وارد عرصه خواهد شد. آمریکا آخرین کارت خود در مورد پرونده فلسطین و صلح خاورمیانه را رو کرد. اما خروجی آن مثبت واقع نشد. با توجه به وضعیت فعلی منطقه به نظر می‌رسد اگر روسیه وارد این پرونده شود گروه‌های فلسطینی هم قبول خواهند کرد؛ اما اینکه ایالات متحده به صورت کامل پذیرای خروج از این پرونده باشد به نظر امری محال ارزیابی می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز