خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از صباح زنگنه؛

ابعاد سناریوی امارات، عربستان و فرانسه برای انتخابات لبنان

asdasd
کد خبر : ۶۱۸۹۸۶

طراحی و سناریوی سیاسی و مالی وزارت خارجه عربستان و همپوشانی امارات به دنبال آن است تا رئیس‌جمهوری لبنان و مقاومت را در انتخابات آینده به حاشیه برانند.

«صباح زنگنه» سفیر و نماینده سابق ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی طی یادداشتی برای ایلنا به تشریح آخرین وضعیت سیاسی لبنان در آستانه انتخابات پارلمانی این کشور پرداخته که مشروح آن از نظر می‌گذرد:

در انتخاباتی که قرار است فردا (۱۶ اردیبهشت) برگزار شود، تمامی جناح‌ها و طیف‌ها حضور خواهند داشت اما بدون تردید میزان آراء و چهره‌هایی که وارد پارلمان می‌شوند، با ادوار گذشته کاملاً متفاوت خواهد بود. هر کدام از جناح‌های ۸ و ۱۴ مارس مناطق مشخصی از حیث آرایش سیاسی به خود اختصاص داده‌اند؛ به عنوان مثال در بعلبک که نفوذ حزب‌الله به صورت سنتی در آنجا زیاد است، جریان المستقبل و طیف منتسب به «رفیق حریری» با حمایت مالی عربستان سعودی توانسته‌اند پول بیشتری برای به میدان آوردن طرفداران خود و متمایل شدن شهروندان آن ناحیه به سوی جریان المستقبل خرج کنند.

تا جایی که گفته می‌شود شهروندان لبنانی ساکن امارات و عربستان با هزینه ریاض و ابوظبی وارد خاک لبنان شده‌اند و قرار است آراء خود را به  صندوق سعد الحریری و سمیر جعجع بریزند. در منطقه‌ای مانند طرابلس، حریری با مشکلات تقریباً زیادی روبه‌رو است چراکه طیف سنی‌های آن منطقه انتخابشان شخصی مانند میقاتی است؛ اما در بیروت اوضاع تا حد زیادی تفاوت دارد. به صورتی که امکان دارد برخی از شخصیت‌های اهل سنت در بین احزاب دیگر تقسیم شوند و به دلیل هزینه سنگین مالی حریری و عربستان امکان دارد که این طیف آراء بیشتری به خود اختصاص دهند.

آنچه که بسیار مهم خواهد بود، دستورالعمل وزارت خارجه عربستان به سفیر این کشور در بیروت است که چندی پیش افشاگری‌هایی را به همراه داشت. در این دستورالعمل آمده است به سوری‌های آواره که در خاک لبنان حضور دارند توجه بیشتری شود؛ تا جایی که پیشنهاد شده اردوگاهی مانند اردوگاه فلسطینی‌ها به هزینه عربستان سعودی برای آوارگان سوریه ساخته شود تا بتوان از آراء آنها برای سنگین کردن صندوق حریری و جعجع استفاده کرد. این دستورالعمل، هدف این سناریو را مقابله با حزب‌الله و میشل عون توصیف کرده است.

در بخش دیگر این دستورالعمل صراحتاً گفته شده که به سمیر جعجع وعده ریاست جمهوری داده شود و در این راستا شاهد فعال شدن فرانسوی‌ها در شمال و قلب بیروت هستیم که بازگشت پاریس به عرصه منطقه‌ای را معنا می‌کند. پاریس در جهت تقویت جایگاه سمیر جعجع به عنوان نامزد مسیحیان فرانسه گام خواهد برداشت و این نشان می‌دهد که لبنان به محل تلاقی و حضور بسیاری از کشورها مانند عربستان، امارات، فرانسه و حتی رژیم صهیونیستی تبدیل شده است. تا جایی که اسرائیل بر حذف سلاح در خارج دولت تاکید دارد و این دقیقاً شعار انتخاباتی حریری و سمیر جعجع را نمایان می‌کند.

در مقابل، حزب‌الله لبنان و میشل عون به توسعه و ایجاد ثبات و استقرار تاکید دارد و معتقدند که اگر سلاح مقاوت نبود، امنیت و انتخابات وجود نداشت. در این راستا رسانه‌های عربستان و امارات در راستای ترجیح و تقویت جریان المستقبل فعال شده‌اند. به هر حال «جنبش امل» و حزب‌الله اطمینان دارد که در انتخابات آراء مناسبی به دست می‌آورند اما با توجه به فعالیت امارات، فرانسه و عربستان امکان دارد که چند شهر یا شهرک با تغییر گرایش خود به ضرر حزب‌الله رای بدهند.      

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز