خبرگزاری کار ایران

عضو اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در گفت‌وگو با ایلنا:

دیدار رهبران دو کره امیدبخش بود/ چین به‌رغم از دست دادن کارت بازی، می‌تواند برنده تحول اقتصادی پیونگ‌یانگ باشد

کد خبر : ۶۱۷۵۶۷

ملاقات میان رهبران دو کره تنها زمانی ارزشمند است که به توافقی اجرایی ختم شود که ماحصلی داشته باشد. مادامی که کره‌شمالی به‌شکلی عمیق‌تر با ایالات متحده وارد گفت‌وگو نشود نمی‌توان اطمینانی در این رابطه حاصل کرد و درکی از معنای آن داشت.

«اسکات اسنایدر»، دانشیار مطالعات شبه‌جزیره کره و رئیس برنامه سیاست‌گذاری کره-آمریکا در شورای روابط خارجی آمریکا است. او در گفت‌وگو درباره تردیدهایی که درباره چشم‌انداز صلح در شبه‌جزیره کره مطرح شده است و این‌که آیا می‌توان در عمل به پیامدهای این دیدار و توافقی که بین «کیم جونگ‌اون»، رهبر کره شمالی و «مون جائه-این»، رئیس‌جمهوری کره جنوبی، امضا شده است، امیدوار بود گفت: نفس همین دیدار و توافق نشان‌دهنده امید است؛ امیدی که تلاش دارد در راستای تنش‌زدایی قدم بردارد و فرآیند از میان بردن تسلیحات هسته‌ای را پی بگیرد. این امر می‌تواند به همزیستی مسالمت‌آمیز میان دو کره بینجامد.  

وی در رابطه با سابقه توافق‌هایی که در گذشته میان کره‌شمالی با آمریکا و همچنین توافق‌هایی که در چارچوب مذاکرات شش‌جانبه شکل گرفته است، گفت: در حقیقت، آخرین اعلامیه تمام توافق‌های پیشین میان دو کره را به یکدیگر پیوند می‌دهد و می‌کوشد قدمی جدید در روابط دو کشور بردارد و همکاری سازمانی را در حوزه‌های مختلف افزایش دهد. 

دانشیار مطالعات کره درباره ضمانت اجرایی توافق جدید دو کره به ویژه توافقی که در خصوص خلع سلاح هسته‌ای این شبه‌جزیره صورت گرفته است به ایلنا گفت: با توجه به چشم‌انداز «انهدام فراگیر تسلیحات هسته‌ای»، چنین اصطلاحی مربوط به توافق میان دو کره است، تا زمانی که کره‌شمالی به‌شکلی عمیق‌تر با ایالات متحده وارد گفت‌وگو نشود، نمی‌توان اطمینانی در این رابطه حاصل کرد و درکی از معنای آن داشت. 

روز جمعه دیدار  رهبران کره‌شمالی و کره‌جنوبی به امضای توافقی تاریخی منجر شد. طرفین بر سر خلع سلاح کامل اتمی توافق کردند. رهبران کره‌شمالی و جنوبی همچنین توافق کردند که درباره راه‌های رفع تنش، گفت‌وگوهای نظامی به طور مرتب میان دو کشور برقرار شود. این گفت‌وگوها باید در سطح وزرای دفاع و ژنرال‌های نظامی صورت گیرد.

دو رهبر همچنین با اشاره به شصت و پنجمین سالگرد آتش‌بس دو کره، توافق کردند «فعالانه» از طریق نشست سه‌جانبه با حضور آمریکا یا چهارجانبه با حضور چین و آمریکا در سال جاری میلادی برای اعلام پایان جنگ و «استقرار یک نظام صلح پایدار و دائمی» تلاش کنند.

رئیس برنامه سیاست‌گذاری کره-آمریکا در شورای روابط خارجی آمریکا در رابطه با ادعای برخی مبنی بر این‌که به‌خاطر نقش واشنگتن در گفت‌وگوهای میان دو کره باید به ترامپ جایزه نوبل صلح داد گفت: اگر ترامپ بتواند کره شمالی را عاری از تسلیحات هسته‌ای کند، چه‌بسا لایق جایزه نوبل صلح هم باشد. اما تا الان که اتفاقی نیفتاده و هیچ توافقی در کار نیست. ملاقات میان رهبران دو کشور تنها زمانی ارزشمند است که به توافقی اجرایی ختم شود که ماحصلی داشته باشد. 

اسکات اسنایدر درباره تاثیر این مذاکرات بر کشورهای همسایه از جمله چین، کره‌جنوبی و ژاپن گفت: مسئله کره شمالی ابعادی جهانی دارد (به‌ویژه در رابطه با مسئله هسته‌ای و همچنین ابعادی منطقه‌ای (امنیت کشورهای منطقه) و همچنین ابعادی را نیز در سطح شبه‌جزیره کره داراست. تمام این ابعاد باید چنان هم‌راستا شوند که یکدیگر را تقویت کنند. بنابراین، ضروری است که مشارکت‌های منطقه‌ای را هم‌راستا کرد. تنها در این صورت است که هرگونه توافق احتمالی در شبه‌جزیره کره یا میان آمریکا و کره شمالی می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد. 

بسیاری تحلیل‌گران معتقدند که چین به لحاظ اقتصادی از بهبود رابطه دو کره متضرر خواهد شد چرا که به عنوان یکی از معدود متحدان کره‌شمالی بسیاری از بازارهای خود و همچنین یکی از کارت‌های بازی خود در برابر غرب را از دست خواهد داد. اسنایدر در رابطه با این تحلیل و همچنین پیامدهای بلندمدت توافق دو کره و همچنین احتمال توافق با آمریکا برای چین به ایلنا گفت: چین نیز می‌تواند از اتحاد دو کره سود ببرد. اما این امر منوط به از میان رفتن تسلیحات هسته‌ای در شبه‌جزیره کره و تجدید حیات اقتصاد خفته کره شمالی منجر شود. به عقیده من چین می‌تواند یکی از برندگان تحول اقتصادی کره‌شمالی باشد. البته در حال حاضر تسلیحات هسته‌ای مانع این شکوفایی شود.

 

گفت‌وگو: کامران برادران

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز