خبرگزاری کار ایران

رئیس‌جمهوری آمریکا و نخست‌وزیر ژاپن:

گفت‌وگوی تاریخی سران دو کره، گامی مهم به سمت صلح و ثبات است

کد خبر : ۶۱۷۴۴۶

نخست‌وزیر ژاپن و رئیس‌جمهوری ایالات متحده، از دیدار سران دو کره استقبال کردند و آن را اقدامی مثبت در جهت از میان بردن سلاح هسته‌ای و «گامی تاریخی» در راستای صلح و ثبات در شمال شرق آسیا دانستند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری ایالات متحده، از دیدار سران دو کره استقبال کرده و آن را اقدامی مثبت در جهت از میان بردن سلاح هسته‌ای و «گامی تاریخی» در راستای صلح و ثبات در شمال شرق آسیا دانستند.

این خبر را دفتر شینزو آبه امروز -یکشنبه- اعلام کرد. 

رهبران کره شمالی و جنوبی روز جمعه دیداری تاریخی با یکدیگر داشتند تا بر روی «از میان بردن تمام‌و‌کمال سلاح هسته‌ای» در شبه‌جزیره کره کار کنند. با این حال، ترامپ گفت که پیش از دیدارش با «کیم جونگ‌اون»، رهبر کره شمالی، همچنان با تحریم بر پیونگ‌یانگ فشار خواهد آورد. 

دفتر نخست‌وزیر ژاپن در بیانیه‌ای اعلام کرد که آبه و ترامپ به مدت ۳۰ دقیقه به صورت تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند و در این مکالمه تاکید کردند که برداشتن گام‌های ملموس از سوی پیونگ‌یانگ، در راستای از میان بردن سلاح هسته‌ای بسیار مهم و حیاتی است. 

آبه شنبه، با اشاره به بیانیه منتشرشده از سوی دفترش، به خبرنگاران گفت: «نکته مهم این است که آیا کره شمالی اقدام‌های مشخصی در این‌باره انجام خواهد داد یا نه.»

ترامپ و «مون جائه‌-این» رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی توافق کردند که باید در آینده نزدیک ملاقاتی میان رئیس‌جمهوری آمریکا و کیم جونگ‌اون صورت گیرد. ترامپ گفته که این دیدار در سه یا چهار هفته آینده اتفاق می‌افتد. 

به‌طور جداگانه، آبه، پس از گفت‌وگویی تلفنی با مون جائه‌-این، به خبرنگاران گفت که رئیس‌جمهوری کره جنوبی در این نشست از شهروندان ژاپنی ربوده شده توسط کره شمالی نیز با کیم صحبت کرده است. دزیده شدن شهروندان ژاپنی یکی از غامض‌ترین مسائل میان دو کشور است. 

کره شمالی پذیرفته که در ربودن ۱۳ ژاپنی در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ دست داشته است. پنج نفر از این گروگان‌ها به ژاپن بازگشته‌اند، اما توکیو گمان می‌کند که صدها نفر دیگر نیز ربوده شده‌اند. 

آبه این آدم‌ربایی‌ها را شاه‌کلید دوره سیاسی خود قرار داده است و وعده داده که تا زمان آزاد شدن این ۱۳ نفر که کره شمالی مسئولیتش را برعهده گرفته است، به تلاش خود ادامه دهد. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز