خبرگزاری کار ایران

«عبدالباری عطوان» بررسی کرد؛

دلیل شکست ۳ کشور غربی در حمله به سوریه

asdasd
کد خبر : ۶۱۲۲۱۲

روزنامه‌نگار مشهور عرب در سرمقاله روزنامه «رای الیوم» این پرسش را مطرح می‌کند که پاسخ روسیه به اهانت کشورهای غربی در حمله به سوریه چه خواهد بود؟

به گزارش ایلنا، «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای «الرای الیوم» در سرمقاله این روزنامه با اشاره به حملات موشکی محدود سه کشور عربی به مواضع دولت سوریه، نوشت:

آنچه که می‌توان از موشک‌های شلیک شده از سوی دشمنان سه‌گانه به سوریه که بیشتر آنها رهیابی شد، دریافت این است که نه تنها نتوانست اغلب هدف‌ها را محقق کند بلکه نتایج عکسی را نیز به همراه داشت که مهمترین آن این است که محبوبیت «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه را در داخل و خارج از این کشور افزایش داد و بر صلابت ارتش عربی سوری تاکید کرد و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا را تضعیف کرد.

این موضوع را بیشتر شرح می‌دهیم و می‌گوییم که متحد روس سوریه، این بحران را با اقتدار بسیاری مدیریت کرده و خویشتن‌داری کرد. زیان‌های نظامی سوریه به دو دلیل محدود بود، نخست اینکه اغلب پایگاه‌ها و فرودگاه‌های نظامی سوریه پیشتر تخلیه شده بود و هواپیماها به پایگاه‌های نظامی روسیه در حمیم و طرطوس ارسال شده بود و دوم اینکه اغلب موشک‌های شلیک شده به سمت دمشق سقوط کردند یا از هدف خود منحرف شدند.

«آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در واشنگتن در سخنانی در این باره گفت که این حمله توهینی به شخص «ولادیمر پوتین» رئیس‌جمهور آمریکا است و روسیه به این اقدام پاسخ خواهد داد و اشاره‌ای به نقشه تحرکات روسیه در آینده بحران سوریه و دیگر بحران‌های جهانی دارد، همانطور که پوتین فوری و به طور نظامی به ساقط شدن یکی از جنگنده‌های این کشور در نزدیکی مرزهای سوریه از سوی ترکیه پاسخ نداد و در ادامه توانست ترکیه را عملا از ائتلاف ناتو خارج کند.

در ادامه به چند نکته درباره آینده سوریه و منطقه اشاره می‌کنیم:

نخست: استفاده از سلاح شیمیایی بهانه‌ای برای حمله نظامی به سوریه است که ضرر اصلی آن متوجه آمریکا و ارتش این کشور است، به ویژه آنکه در روزی انجام شد که قرار بود کارشناسان سازمان منع استفاده از سلاح شیمیایی، تحقیقات و بررسی‌های خود را درباره آنچه در سوریه رخ داده است، آغاز کنند.

دوم: سوریه، ایران و روسیه از طریق انجام عملیات‌های نظامی علیه نیروهای آمریکا در سوریه و عراق که تعداد آنها به بیش از هشت هزار سرباز می‌رسد، انتقام خواهد گرفت.

سوم: اقدام روسیه به تجهیز ارتش سوریه به سامانه‌های دفاعی هوایی شامل موشک‌های اس ۳۰۰ و اس۴۰۰ برای هدف قرار دادن هرگونه موشک و یا هواپیمای جنگی که در آینده سوریه را هدف قرار خواهد داد که در راس آن هواپیماهای اسرائیلی خواهند بود.

چهارم: پس از آنکه مشخص شد اسرائیل در عملیات نظامی سه کشور غربی علیه سوریه مشارکت داشته و پیش از انجام آن از این عملیات باخبر بوده است و اطلاعاتی را درباره تاسیسات سوریه که هدف این عملیات قرار گرفتند را به غرب ارائه کرده بود، احتمالا روابط روسیه و اسرائیل رو به سردی خواهد رفت.

پنجم: احتمال اینکه روسیه با تمام توان خود پشت سر هرگونه تلاش ارتش سوریه و متحدانش برای بازپس‌گیری شهر ادلب و مناطق جنوب غربی در درعا در نزدیکی مرزهای اردن به عنوان پاسخی به حمله آمریکا قرار بگیرد، وجود دارد.

ترجمه: نوید لاله

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز