خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا:

عدم درک ترامپ از گزینه نظامی، پرستیژ آمریکا را خدشه‌دار کرد/ احتمال هرگونه درگیری میان هسته‌های مقاومت با واشنگتن وجود دارد

asdasd
کد خبر : ۶۱۲۱۳۱

آمریکا توانست در حمله اخیر به سوریه اراده خود بر روسیه را تحمیل کند و از این منظر باید منتظر تحولات جدید در این سرزمین باشیم.

«مهدی مطهرنیا» تحلیلگر مسائل آمریکا در تحلیل حمله نظامی روز گذشته آمریکا به سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: از منظر تحلیل استراتژیک اقدام نظامی اخیر به رهبری ایالات متحده با همکاری فرانسه و بریتانیا دارای ابعاد گوناگونی است؛ به گونه‌ای که اقدام روز گذشته واشنگتن را باید حرکت از معادلات سیاسی به سوی بهره‌برداری از برگ نهایی قدرت یعنی گزینه نظامی دانست. از این جهت کاربرد قدرت نهایی علیه حریف جهت کسب امتیاز در سه گام خلاصه می‌شود که عبارتند از: ۱- تهدید به استفاده از قدرت نظامی ۲- نمایش قدرت نظامی ۳- نمایش گسترده استفاده از قدرت. لذا آمریکا بر اساس پیام‌هایی که از سال‌ها پیش در مورد منطقه غرب آسیا صادر کرده بود، از فاز تهدید به ورطه حمله قدم گذاشته و برای گرفتن امتیازات بیشتر از جبهه رقیب (روسیه، سوریه و ایران) وارد فاز نظامی شد.

وی ادامه داد: در پس پرده این اقدام نظامی، هماهنگی میان روسیه و آمریکا به وقوع می‌پیوندد. سال گذشته شاهد شلیک ۵۹ موشک آمریکا به سمت پایگاه شعیرات استان حمص سوریه بودیم و روز گذشته هم شاهد آن بودیم که یک جبهه متفقین شامل آمریکا، فرانسه و بریتانیا در مقابل سه کشور دیگر صف‌آرایی می‌کنند و این نشان می‌دهد که مسکو و واشنگتن دقیقاً به خروجی منازعه رو در رو آگاهی دارند. در این راستا باید توجه داشت که منازعه دولت‌ها با یکدیگر سه سرمایه گرانبها را صرف خواهد کرد: ۱- سرمایه مالی ۲- سرمایه انسانی ۳- پرستیژ بین‌المللی. به گونه‌ای که یک کشور اگر بخواهد سرمایه انسانی و مالی خود را به صورت کامل مصرف کند، نمی‌تواند پرستیژ و حیثیت خود در نظام بین‌الملل را فدا کند؛ چراکه منطق هزینه می‌گوید در وهله اول مال و جان مصرف شود و در سطح آخر پرستیژ بین‌المللی به میان بیاید.

آبروی هر ملت، سیاستمداران آنها هستند و آبروی هر سیاستمدار، نظامیان و ژنرال‌های آن کشور به حساب می‌آیند. از این جهت هر سیاستمداری که به سرعت نظامیان خود را به میدان فرا می‌خواند، یعنی به دنبال حراج حیثیت خود است. لذا ترامپ هیچ درکی از این موضوع ندارد و زمانی که یک منازعه دیپلماتیک اتفاق می‌افتد تمامی ساختار آمریکا را درگیر خود می‌کند که این موضوع می‌تواند هزینه‌های زیادی برای او و ایالات متحده داشته باشد.

این استاد دانشگاه با اشاره به سیاست کلی ایالات متحده و ترامپ گفت: آمریکا در این حمله توانست تا حد زیادی اراده خود را به روسیه دیکته کند؛ حال این وضعیت حاصل ترس روسیه بود یا سیاست‌های پشت پرده مسکو و واشنگتن. در این راستا باید دانست که سیاست آمریکای ترامپ بر اساس تحریک طرف مقابل و ترک صحنه نبرد و نهایتاً اقدام به وارد آوردن ضربه طراحی شده کرده است. این موضوعات باعث شده تا سوریه در زمان پساداعش وارد فاز دیگر شود. به گونه‌ای که سه دولت به رهبری آمریکا در یک سو و در سوی دیگر سه دولت دیگر به دنبال تقابل با این جناح هستند که هر لحظه می‌تواند هزینه‌هایی را بر دنیا و خاورمیانه تحمیل کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: وضعیت فعلی همانند یک طوفان آرام شده است و هر لحظه ممکن است تا منازعه دیگری به پا شود. به گونه‌ای که نیروهای مقاومت مردمی در سوریه اعلام کرده‌اند که با موشک‌های زمین به زمین مواضع آمریکا و متحدانشان را هدف قرار  می‌دهند که اگر این‌گونه شود شاهد فصل جدید در معادلات سوریه خواهیم بود. از این جهت سوریه و متحدان وی به دنبال حل و فصل سیاسی موضوع خواهند بود.     

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز