خبرگزاری کار ایران

یک مقام رسمی سازمان ملل:

میانمار هنوز آماده بازگشت پناهجویان روهینگیا نیست

asdasd
کد خبر : ۶۰۹۸۷۱

معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در امور کمک‌های بشردوستانه، پس از دیداری شش روزه از میانمار گفت که این کشور هنوز آماده بازگشت پناهجویان روهینگیا نیست.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «اورسولا میولر» ارشدترین مقام رسمی سازمان ملل متحد که در سال جاری میلادی به میانمار سفر کرده است، گفت که این کشور هنوز آماده بازگشت پناهجویان روهینگیا نیست.

دولت میانمار متهم به تهییج پاک‌سازی قومی و بیرون راندن نزدیک به ۷۰۰ هزار مسلمان بنگلادشی شده است. 

 معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در امور کمک‌های بشر دوستانه، پس از دیداری شش روزه از میانمار گفت: «از آن‌چه که من از مردم دیدم و شنیدم- عدم دسترسی به امکانات سلامت، نگرانی‌هایی راجع به امنیت جانی، آوارگی مداوم- شرایط برای بازگشت پناهجویان به کشور وجود ندارد.»

دولت میانمار وعده داده است که هرآنچه را که در توان دارد، برای بازگشت پناهجویان به کشور انجام دهد. طبق موافقت‌نامه‌ای که دولت میانمار در ماه نوامبر با بنگلادش امضا کرده، این کشور موظف است مسیری «بی‌طرفانه، آبرومندانه و امن» برای بازگشت پناهجویان تدارک ببیند. 

میانمار تا کنون چند صد پناهجوی مسلمان روهینگیا را برای بازگشت احتمالی به کشور مورد بررسی قرار داده است. به گفته یکی از مقام‌های میانمار در ماه گذشته میلادی، این گروه «نخستین دسته» از پناهجویان هستند و «هر زمان که بخواهند» می‌توانند به این کشور بازگردند. 

میولر توانست به‌شکلی نادر به میانمار دسترسی پیدا کند و اجازه دیدار از بخش‌هایی را پیدا کرد که بیشترین آسیب را در استان راخین دیده‌اند. وی همچنین توانست با وزرای دفاع و مسئولان مرزی که تحت کنترل ارتش قرار دارند، دیدار کند. وی با «آنگ سان سوچی»، رهبر ملی میانمار و دیگر مقام‌های رسمی این کشور نیز دیدار داشت.

خروج مسلمانان روهینگیا از میانمار پس از سرکوب ارتش در بخش شمال غربی استان راخین در ۲۵ آگوست صورت گرفت. پناهجویان روهینگیا از قتل، سوزاندن، غارت و تجاوز نیروهای ارتش خبر دادند.

میولر در مصاحبه‌ای در شهر یانگون، بزرگ‌ترین شهر میانمار، به رویترز گفت: «از مقام‌های میانمار خواستم که به خشونت‌ها پایان دهند... همچنین بازگشت آوارگان از اردوگاه پناهجویان در بنگلادش باید داوطلبانه و با آرامش باشد و زمانی صورت گیرد که راه‌حل‌ها تثبیت شده باشند.»

میانمار مدعی است که نیروهایش درگیر مبارزه قانونی و مشروع با «تروریست‌های» روهینگیا هستند.

پیش‌تر مقام‌های بنگلادش تردیدهایی را درباره تمایل دولت میانمار به بازگرداندن پناهجویان روهینگیا مطرح کرده بودند. 

میانمار و بنگلادش در ماه ژانویه بر سر بازگشت آزادانه پناهجویان طی دو سال با یکدیگر توافق کردند. میانمار دو مرکز پذیرش و همچنین اردوگاهی موقت در نزدیکی مرز استان راخین برای پذیرایی از نخستین آوارگانی که به این کشور بازمی‌گردند، تاسیس کرده است.  

میولر در پاسخ به این‌که آیا وعده‌های دولت میانمار را درباره امکان بازگشت امن پناهجویان به کشور باور می‌کند یا نه،‌ گفت: «درباره این وضعیت به‌شدت نگرانم.»

به گزارش دیده‌بان حقوق بشر که مقر آن در نیویورک است، بخشی از مشکل اینجا ناشی می‌شود که دولت میانمار نزدیک به ۵۵ روستا را که پس از خشونت‌ها خالی شده بودند با بولدوزر صاف کرده است.

میولر گفت: «من روستاهایی را دیدم که به آتش کشیده شده و با بولدوزر صاف شده بودند. من هیچ اقدامی را برای آماده‌سازی بازگشت مردم به خانه‌هایشان به چشم ندیدم.»

‌ دولت میانمار مدعی است که روستاها برای استقرار مجدد آوارگان صاف شده است. 

میولر گفت که مسئله کمبود دسترسی کمک‌های بشردوستانه به مردم آسیب‌پذیر کشور را با مقام‌های میانمار در میان گذاشته است و با اشاره به مقام‌ها اضافه کرد که «برای دسترسی به کمک‌ها» به آن‌ها فشار خواهد آورد. 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز