خبرگزاری کار ایران

نعیمی در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

ضمانت‌های آمریکا به ریاض در عادی‌سازی روابط با اسرائیل/ میزان نفوذ عربستان در انتخابات لبنان و عراق

asdasd
کد خبر : ۶۰۹۲۹۸

بخشی از عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل به ادامه بحران سوریه برمی‌گردد و آنها به دنبال عقیم کردن نقش ایران در منطقه از طریق سناریوهای سیاسی و میدانی خواهند بود.

«مصیب نعیمی» کارشناس مسائل کشورهای عربی با اشاره به تغییر راهبرد عربستان در مواجهه با اسرائیل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: نزدیک شدن یا عادی شدن روابط سعودی‌ها و اسرائیل موضوع تازه‌ای نیست اما اینکه در این برهه زمانی و دقیقاً زمانی که ولیعهد در خاک آمریکا حضور دارد و این پیام را مخابره می‌کند، درجه اهمیت اظهارات او افزایش پیدا می‌کند. ایالات متحده در روابط خود با اسرائیل همیشه از عربستان به عنوان یه سوپاپ اطمینان یاد کرده است اما امروز که سخن از عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو، آن هم زمانی که قدس توسط ترامپ به عنوان پایتخت اسرائیل معرفی شده است می‌آید؛ نشان می‌دهد که ولیعهد عربستان دست به عملیات انتحاری در جهان اسلام زده و روابط خود را از پنهان به آشکار تغییر داده است.

وی ادامه داد: ولیعهد عربستان برای ماندن در قدرت به دنبال آن است تا حمایت آمریکا و دولت ترامپ را جلب کند؛ از این جهت ایالات متحده هم برای این موضوع پیش شرط‌هایی را قرار داده‌ است که یکی از آنها به رسمیت شناختن اسرائیل و برجسته سازی روابط میان ریاض و صهیونیست‌ها است. تا جایی که داده‌ها نشان می‌دهد اوضاع در داخل ریاض برای عادی‌سازی روابط مهیا است. از جهتی دیگر، یکی از دلایلی که آمریکا به دنبال فعال شدن نقش سعودی‌ها در سرزمین‌ها اشغالی است، آرام نگه داشتن و حتی تغییر نظر گروه‌های جهادی در فلسطین خواهد بود. به گونه‌ای که آمریکا و اسرائیل به دنبال آن هستند که جریان‌های جهادی در سرزمین‌های اشغالی، اسرائیل را به رسمیت بشناسند و اوضاع را بر اساس سناریوی خود مهندسی کند.

ایالات متحده و به خصوص دولت ترامپ به دنبال آن است تا علاوه بر اخذ سرمایه‌های کلان عربستان در ازای حمایت سیاسی از ولیعهد فعلی، بتواند نگرش کشورهای اسلامی را نسبت به اسرائیل تغییر دهد و ادامه آن را در پرونده فلسطین به نفع صهیونیست‌ها دنبال کرده و آن را رقم بزند. اما اینکه سعودی‌ها تا چه میزان می‌توانند اسرائیل را از بحران فعلی بیرون بکشند، مشخص نیست.

سردبیر روزنامه الوفاق با اشاره به ایجاد چند دستگی در بین کشورهای عربی گفت: حمایت عربستان از اسرائیل و چرخش یک‌باره اما آرامِ ریاض در پرونده‌ای مانند فلسطین موجب شده تا دولت‌های عربی و اسلامی جهان نسبت به اقدام‌های ولیعهد سعودی بدبین شده و اختلاف میان آنها افزایش پیدا کند. از این جهت باید منتظر تعمیق شکاف در کالبد کشورهای اسلامی و عربی در آینده نزدیک باشیم. چراکه ولیعهد، پرونده فلسطین را فدای بقای خود در ریاض کرد و این پاسخ روشنی به متحدان عربستان است و روزی امکان دارد در مورد آنها چنین معامله‌ای بشود. به گونه‌ای که بعد از شکست در پرونده حریری و سوریه آنها به دنبال زمین بازی جدید برای سناریوهای خود هستند.

وی افزود: در هفته‌های آینده دو انتخابات مهم در عراق و لبنان برگزار خواهد شد و سعودی‌ها قصد دارند تا بتوانند جناح‌هایی را با خود همراه کنند اما احزاب سیاسی در لبنان با دیده شک و تردید به تحرکات عربستان می‌نگرند. در عراق هم به‌رغم اینکه برخی از جناح‌ها با عربستان هماهنگ هستند، اما اکثریت پارلمان با آنها همراه نخواهند بود و در آنجا هم آنگونه که ریاض انتظار دارد، نمی‌تواند نفوذ خود را افزایش داده و یا تثبیت کند.

پس از بازداشت سعد الحریری توسط عربستان، طیف سنی‌های سنتی لبنان تا حد زیادی از سعودی‌ها ناامید و ناراحت شدند و در اینجاست که می‌گویم ریاض قدرت نفوذ خود در لبنان را از دست داده است. از این جهت پس از باخت سعودی‌ها در بیروت آنها به دنبال اسرائیل و ادامه بحران در سوریه می‌روند.

نعیمی در پایان خاطر نشان کرد: سعودی‌ها به دنبال ادامه بحران در سوریه هستند؛ اینکه دیده می‌شود آمریکا به دنبال ابقای نظامیان خود در سوریه است، نشان می‌دهد که عربستان هم تمایل دارد تا ایالات متحده و بحران در سوریه باقی بماند. همگان در فکر این بودند که ترامپ به دنبال دریافت کمک‌ها مالی عربستان است که تا حدودی این تحلیل درست است اما واقعیت این است که اسرائیل و عربستان ادامه بحران در سوریه را به نفع خود می‌دانند و از این طریق می‌توانند ایران را تحت فشار بگذارند و از سوی دیگر منافع را به صورت دیگر محقق کنند. ریاض به خوبی می‌داند که در یمن و سوریه بازنده میدان نبرد و عرصه سیاسی خواهد بود اما نفوذ ایران در حوزه‌های سنتی سعودی‌ها باعث شده تا ولیعهد و ساختار سیاسی – امنیتی عربستان به دنبال هدف قرار دادن ایران باشند. نکته این است که ولیعهد عربستان هیچگاه فکر نمیکرد که تا به این حد به آمریکا باج دهد و نتواند عقبگرد کند؛ از این جهت است که جایگاه ریاض در میان کشورهای اسلامی و جهان عرب پایین آمده است، چراکه تنها خواسته ولیعهد نشست و برخاست با قدرت‌های بزرگ است تا بتواند برای مدت طولانی در قدرت باقی بماند.        

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز