خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

دلایل ادامه حضور آمریکا در سوریه / ابعاد تضاد دیدگاه ترامپ و ساختار نظامی - امنیتی کاخ‌سفید

asdasd
کد خبر : ۶۰۸۸۳۵

رئیس‌جمهوری آمریکا به خوبی می‌داند که خروج از سوریه موجب تقویت روسیه می‌شود و از این رو آمریکا به دنبال تامین هزینه حضور خود از طریق اروپا و اعراب خلیج فارس و همچنین اتحاد میان آنها است.

«علی بیگدلی» تحلیلگر مسائل آمریکا در تشریح ابعاد سخنان اخیر رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر خروج از سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: ابقای نیروهای آمریکا در سوریه بر خلاف سخنان اخیر دونالد ترامپ مبنی بر خروج نیروهای نظامی ایالات متحده از سوریه را باید یک تاکتیک سیاسی قلمداد کرد، اما از ظاهر امر این مفهوم به دست می‌آید که هیچگونه هماهنگی در این خصوص وجود نداشته است. باید بدانیم رقمی که در سوریه و خاورمیانه صرف شده است دلیل اصلی ترامپ برای خروج از سوریه بود اما به هر حال ساختار نظامی و امنیتی تصمیم‌گیرنده در خصوص پرونده سوریه که در راس آن مهره‌های امنیت ملی آمریکا حضور دارند دقیقاً مخالف تصمیم ترامپ گام برمی‌دارند؛ چراکه این دقیقاً با سیاست‌های کلی آمریکا در خاورمیانه مغایر است. ترامپ به دنبال آن است تا بتواند با استفاده از این تاکتیک، کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را وادار به تامین هزینه ابقای خود در سوریه کند یا اینکه آنها را به هر نحوی که شده وادار به مداخله جدی‌تر در این پرونده کند.

وی ادامه داد: سخنان ترامپ بدون هماهنگی با ارکان اصلی آمریکا از جمله وزارت خارجه و وزارت دفاع این کشور مطرح شد؛ چراکه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا و حتی وزیر دفاع این کشور از اظهارات ترامپ کاملاً بی اطلاع بودند و از شنیدن آن تعجب کرده بودند. مساله اصلی این است که بر اساس شواهد و داده‌های موجود، ولیعهد عربستان به صورت ضمنی هزینه ادامه حضور آمریکا در سوریه را پذیرفته است اما اصل ماجرا این است که ترامپ در صدد بود تا برخلاف نظر استراتژیست‌های نظامی و امنیتی آمریکا گام بر دارد که شاهد موضع‌گیری تیم امنیتی او بودیم که و ابقاء نظامیان در سوریه تایید شد. موضوع اصلی‌تر این است که خارج شدن آمریکا از سوریه باعث می‌شود که روسیه در محورهای میدانی و سیاسی دست برتر را داشته باشد و به عنوان قدرت یکه‌تاز این پرونده به ایفاء نقش خود ادامه دهد.

فاصله گرفتن ترکیه از غرب و ناتو، به علاوه اشتیاق فرانسه برای ورود به پرونده‌های منطقه باعث می‌شود که  آمریکا نقش و جایگاه خود در سوریه را در خطر ببیند که البته روند فعلی بازیگری برخی از کشورها مانند ترکیه، روسیه و ایران در سوریه هم کنشگری آمریکا را تهدید می‌کند. چراکه در سفر اخیر پوتین به آنکارا شاهد اعطاء امتیازهای نظامی و هسته‌ای از سوی مسکو به ترکیه بودیم که نشان می‌دهد یارکشی‌ها در حال تغییر است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اظهارات ترامپ نیاز به اخذ مجوز از کنگره نداشته است، گفت: ترامپ برای اذعان سخنان خود نیاز به اخذ مجوز از کنگره یا هر نهاد مسئول دیگر ندارد؛ از این جهت او بر این عقیده است که هیچ مقام یا نهادی نمی‌تواند او را مجبور کند که چه موضعی را اتخاذ کند. در واقع ترامپ به دنبال آن است تا بتواند میان عربستان، اروپا و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس در پرونده سوریه اتحاد و انسجام ایجاد کند. اینکه دیده می‌شود تعرفه‌های آمریکا علیه اروپا افزایش پیدا می‌کند، ‌دقیقاً در راستای اعمال فشار بر کشورهای قاره سبز است تا به آنها بگوید که باید وارد صف‌بندی‌های مورد نظر واشنگتن در خاورمیانه شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهوری آمریکا در دیدار خود با ولیعهد عربستان، تصویری از خریدهای تسلیحاتی ریاض از واشنگتن را در جلوی دوربین ارائه داد که محمد بن‌سلمان با خنده خود باعث عصبانیت ترامپ شد. او انتظار داشت تا ولیعهد عربستان رقم فروش تسلیحات را تایید و حتی خواستار افزایش آن باشد ولی در عوض شاهد بودیم که واشنگتن اقدام به اعمال فشار بر عربستان کرد. به گونه‌ای که ترامپ ریاض را مسئول تامین هزینه ادامه حضور آمریکا در سوریه می‌داند. باید توجه داشت که ولیعهد عربستان برای احقاق دو شرط راهی لندن و پس از آن واشنگتن شده بود؛ نخست جلب سرمایه‌گذاری در عربستان و دوم خطاب قرار دادن ایران که هیچ‌کدام از این دو موضوع به صورتی که سعودی‌ها خواهان آن بودند محقق نشده است. لذا تجمیع مولفه‌‌ها نشان می‌دهد که هدف از اظهارات ترامپ بیشتر جنبه اقتصادی دارد و از سوی دیگر او می‌خواهد حضور خود در سوریه را مهم جلوه دهد و این پیام را مخابره کند که اولاً ریاض تامین هزینه را در دستور کار قرار دهد و دوماً اگر آمریکا از سوریه خارج شود، داعش مجدداً تجدید قوا خوهد کرد.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز